Keksikää mulle jotain erilaista tarjottavaa
Sukulaisia tulee synttärikahville, ja olis kiva keksiä jotain uutta tarjottavaa kahvin kanssa. Raikkaita ideoita niin suolaisista kuin maikeistakin otetaan vastaan. Kiitti!
Kommentit (6)
Kiitos ideasta! Harkitsen teenkö, tein näille samoille sukulaisille viime vuonna kauhealla vaivalla kakkutikkareita. Yksi maistoi ja ilmoitti että on pahaa, loput eivät maistaneet ollenkaan. Eikös kakkutikkarit oo aika lähellä tuota, kun niihinkin tulee se tuorejuusto?
ap
Just... kivoja sukulaisia. Kysy heiltä, mikä heille mahtaisi kelvata, jos heitä haluat miellyttää.
Tuo oli heiltä kyllä tosiaan poikkeuksellisen törkeää. Kyllä he yleensä syövät tarjottavia ihan mielellään, en tiedä mikä niissä niin mätti.
Mutta siis, edelleen otetaan ideoita vastaan! Vien kuitenkin myös seuraavana päivänä työkavereille tarjottavaa, joten jotain on tehtävä.
Sitruunaneliöt
n. 20x20 cm irtopohjavuoka
Pohja (tai valmis murutaikina)
n. 110 g voita
25 g tomusokeria
130 g vehnäjauhoja
Täyte / päällinen
n. 200 g (2,5 dl) sokeria
3 isoa kananmunaa
2 isohkoa sitruunaa, joista saat:
n. 1,2 dl sitruunamehua (tuoreena puristettua, n. 2½ sitruunaa)
1½ - 2 rkl raastettua sitruunan kuorta
n. 3 rkl vehnäjauhoja
Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen. Sekoita vehnäjauhot ja tomusokeri hyvin. Kuutioi jääkaappikylmä voi ja nypi se jauhojen ja sokerin kanssa, kunnes saat murumaisen seoksen. Voitele n. 20x20cm vuoka, ja taputtele taikinaseos sen pohjalle tasaiseksi kerrokseksi. Paista uunissa keskitasolla noin 20 min. tai kunnes pohja alkaa juuri ja juuri saada kullankeltaista väriä. Ota vuoka pois uunista ja anna pohjan jäähtyä sillä aikaa kun valmistat täytteen.
Pese sitruunat hyvin ja raasta kuoret ja purista mehut. Vatkaa (käsin tai koneella) munat ja sokeri sekaisin, kunnes saat tasaisen seoksen. Älä vatkaa vaahdoksi! Lisää sitruunankuoret ja -mehu, sekoita. Kääntele joukkoon jauhot. Kaada esipaistetun pohjan päälle ja kypsennä (edelleen 175 -asteisessa uunissa, keskitasolla) noin 20 minuuttia tai kunnes täyte on hyytynyt. Anna jäähtyä kunnolla, leikkaa sitten haluamasi kokoisiksi paloiksi ja siivilöi hiukan tomusokeria pinnalle.
^Kiitos vinkistä, enpä ole koskaan ennen tuollaiseen reseptiin törmännyt!
Ap
Dominotuorejuustopallot :) en kyllä tiedä ovatko jo vanha juttu, mutta itse maistoin ekakertaa ja olin myyty.