Miten nuukailet ja säästät?
Pitäisi laittaa jotain sukanvarteenkin,hyviä vinkkejä?
Kommentit (16)
Pidän korkeampaa veroprosenttia kuin mikä olisi tarpeen. Veronpalautukset laitan säästöön/sijoituksiin.
En käy kampaajalla, kosmetologilla enkä hierojalla. En osta kaikkia itselleni määrättyjä lääkkeitä, en käy aina lääkärissä vaikka olisi tarve ja ostelen punalapputuotteita.
Menen harvoin kahvilaan tai ravintolaan. Syön itse tehtyä ruokaa. Kävelen ja pyöräilen enkä mene bussilla pikkumatkoja. Yli 5 km ehkä joskus voin mennä julkisilla. En omista autoa.
Vakavissaan säästäjälle on olennaista saada perusasiat kuntoon, eli mahdollisimman edullinen arki.
Tarkoittaa sellaisia juttuja kuin asuinpaikka, asumismuoto, työmatkakustannukset, kiinteät kustannukset (sähkö, netti, puhelin, vakuutukset...).
Harrastukset kannattaa miettiä myös. Eli teetkö lapsia, otatko eläimiä, mites toi matkustaminen ja muu vapaavalinnainen kuluttaminen.
Kun nämä on hallussa, sitten voi halutessaan pipertää pikkuasioiden parissa, kuten ostaako soijarouhetta vai härkistä tms.
Jos olet niitä, jotka saa iloa säästämisestä, olet onnekas, koska silloin et tunne jääväsi mistään paitsi, vaan päinvastoin.
Ku
Maksa itsellesi ensin. Kun tulee palkka, lapsilisä tms ihan sama mikä raha, niin pieni osuus siirretään samantien säästöön. Suhtaudut säästämiseen kuin laskuihin. Ei niin että maksetaan jos rahaa jää, vaan ensimmäisenä, koska se on tärkeintä.
Laitoin ukon pihalle.
Nyt jää säästöönkin kun tarvitsee huolehtia vain itsestään.
Pyrin kuluttamaan kaiken loppuun (esim korjaan vaatteet, teen kuivahtaneista leivistä korppujauhoja, Saksin auki hammastahnatuubit jne) ja etsimään halvimman tuotteen niistä jotka vastaavat vaatimuksiani. Pyrin ostamaan tarpeeseen, tosin lasken tarpeeseen myös välillä jotain kivaa ekstraa, esim levy, kirja, parvekekukka mutta pointti on siinä ettei näitä osteta koko ajan. Harva kuitenkaan jaksaa ikuista penninvenytystä, joten siksi pidän kohtuullisen "kivan ylimääräsen" tarpeellisena. Erityisesti isompia hankintoja harkitsen pitkään, ja mietin kuinka tarpeellisia ne oikeasti ovat.
Vierailija kirjoitti:
Pidän korkeampaa veroprosenttia kuin mikä olisi tarpeen. Veronpalautukset laitan säästöön/sijoituksiin.
Sama. Lasken paljonko haluan palautusta ja muutan veroprosenttia sen mukaan. Helppo tapa säästää.
En tilaa mitään lehtiä, ne voi lukea netistä ilmaiseksi, en tupakoi, en juo alkoholia. Ruuat kannattaa tehdä alusta asti itse, myös leivät. Jos asuu maalla niin kannattaa kasvattaa mahd. paljon itse ja säilöä.
Harrastukset vain sellaiset jotka edulliset/ilmaiset.
Kilpailulta sähkö, netti ja puhelin.
Osta osa tuotteista tai aina kun mahdollista käytettynä esim nettikirppikset, jos tarvitset jotakin. Hygieniatuotteet toki uusina.
Shampoot, saippuat, WC-paperit, ihovoiteet yms kaupan halvinta.
Osta tarjoustuotteita, suunnittele etukäteen ostokset. Älä osta turhuutta, osta ruokaa. Vältä kalliita eineksiä ja puolijalosteita Tee itse kotiruoka. Leivo herkut itse, esim pullat, piirakat, kakut jne. Hamstraa pakkaseen erittäin edulliset lihatarjoukset. Osta punalappu tuotteita.
Tee vain riittoisia ja edullisia ruokia. Keittoruoat, laatikot, pataruoat, kastikeruoat.
Ota omat eväät töihin, älä käy työpaikkalounaalla säästö 1500-1600 eur vuodessa.
Kulje töihin pyörällä. Säästö minulla 600-700 eur vuodessa.
Älä tupakoi, juo alkoholia. Älä käy baareissa juomassa. Säästö 1000-3000 eur vuodessa. Älä ota lemmikkieläimiä, ovat rahareikiä.
Lääkäristä ja hammaslääkäristä käynneistä ei kannata säästää. Tulee halvemmaksi mitä aiemmin ongelmat huomataan ja pysäytetään.
Ostin kalaa, kaalia, perunoita. Leivät ilmaiseksi jakelusta.
Syön kalaa ja perunoita ja teen kaalilaatikkoa.
Aamulla puuroa mustikoilla.
Vältän kaupassakäyntiä.
Tänään meni 7,70 euroa ja nyt pitäis pärjätä monta päivää täällä maalla.
Asuntoni on aika kallis ja vuokralla vieläpä. Tää on elämäni luksusasia. Mut ehkä kerryttää säästöä muualta, sillä tilan ja viihtyisyyden vuoksi viihdyn kotona, enkä kaipaa useinkaan netflixiä kummempaa maksullista huvitusta. Asun luonnon helmassa joten ulkoilen paljon, mutta julkiset kulkee täällä hyvin, enkä ole tarvinnut autoa.
Pysyttelen saman kokoisena (ruokalaskukin kohtuullinen normaalipainossa) ja tyyli on nätti mutta simppeli, eli vaatteet voi kuluttaa loppuun saakka. Ostan melko edullisia vaatteita, mutta kestävää luonnonkuitua ja kengät vähän kalliimpia, sillä niissä sijoitus yleensä näkyy ja tuntuu myös käyttöajassa. Hiukset on mallia, jossa voi hyvin pidentää kampaajaväliä enkä värjää niitä, ihon hoidan hyvin mut nimenomaan säännöllisyydellä, en merkkituotteilla.
Pyrin minimoimaan ruokahävikin, kokkaan kotona ja paljon kasvisruokia. Katson tarjoukset ja ostan leivän käytännössä aina laputettuna, tietyt leivät säilyy pakkasessa tosi hyvin näin. Jos haluan vehnähöttöleipää leivon sen itse.
Teen paljon semi-ilmaisia elämysjuttuja, kuten piknikkejä tai galleriakäyntejä. Estetiikka ja taide on mulle tärkeää. Vaikka budjettini on rajallinen, elämä ei tunnu pihistelyltä, päinvastoin.
Ja mullakin se tärkein: Säästöön laitettava summa päätetään ja laitetaan syrjään eka ja sit kulutetaan mitä jää tai ei siitäkään kaikkea, ei toisinpäin.
Revin hampaani pois, niin säästän hammalääkäri kuluissa 40€/vuosi.
Lidlissä käyn, en todellakaan käytä julkista liikennettä ja en omista autoa. Kävelen vaikka 15 km, jos on tarvetta. Hiukset vedän itse sileäksi tietysti. En ole käynyt parturissa lähes 20 vuoteen. Kilpailutan sähkösopimukseni. Mihinkään turhaan en käytä rahaa, usein kaikki käyttörahani menevät vain Lidlille. Tietokoneeni olen saanut ilmaiseksi käytettynä, johon asensin Linuxin. Älypuhelinta en käytä, pelkkä 2g puhelin, johon ihan minimaalinen liittymä, joka maksaa 4,90 €/kk.
T. Lidl-mies.
Ostan ja kulutan vain sellaiseen, joka on ehdottoman tarpeellista.
Yksinkertaista.
Kysyt joka ostosta tehdessäsi, kärsitkö kauheasti jos et osta sitä. Tuleeko ilman sitä nälkä, kylmä, asunnottomuus, kuolema. Jos ei, älä osta.