Kuka oikeasti muka miettii jotain valta-asemaa parisuhteessa???
Luin just netistä jutun, että vanhemmat naiset hakeutuvat parisuhteeseen nuorempia ulkomaalaisten miehien kanssa, koska nauttivat valta-asemasta. Itellä kyllä persoona tärkein enkä mitään valta-asemaa yhtään ajattelisi, vaikka olisikin nuorempi puoliso. Mun mielestä toi väite vähän loukkauskin naisia kohtaan.
Kommentit (20)
Tarkoitin siis nuorempien ulkomaalaisten miesten kanssa. Yhdenvertaisuutta minä ainakin haluan enkä sitä, että toinen on jossain valta-asemassa.
En tiedä kuinka moni sitä aktiivisesti miettii mutta luulen että alitajuisesti se voi vaikuttaa useammalla.
Tässä vielä linkki
https://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksiartikkelit/a/201809122201192807
Mun mielestä naurettava väite.
Jos sinä et sitä mieti omassa parisuhteessasi, se tarkoittaa varmaankin sitä, että sinulla on valta-asema.
No kyllä itsekin sitä sen verran mietin että jos toinen yrittää alkaa pomottaa, vaihdan heti maisemaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä et sitä mieti omassa parisuhteessasi, se tarkoittaa varmaankin sitä, että sinulla on valta-asema.
Miten perustelet tuon?
Vierailija kirjoitti:
No kyllä itsekin sitä sen verran mietin että jos toinen yrittää alkaa pomottaa, vaihdan heti maisemaa.
Ei tietenkään noin saa olla, mutta ite en lähtisi pomottamaan vaikka mulla olisikin nuorempi mies. Ei oikeastaan tommonen edes mahdollista kohdallani, koska oon paljon kokemattomampi, vaikka ikää enemmän onkin.
Lähinnä mietin siltä kannalta ettei vääristyneitä valta-asemia pääse syntymään. Haluan elää tasa-arvoisessa suhteessa. Toisaalta ymmärrän niitä, jotka ovat ikänsä olleet pompoteltavina, on varmaan tarve olla itse välillä valta-asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Miehet sitä yleensä miettii.
Miten niin????!!!
Onko täällä ketään naista, jolla esim. 10 vuotta nuorempi mies ja voisi kumota tuon väitteen?
Mun enolla oli 20 vuotta vanhempi vaimo ja olivat onnellisia avovaimon kuolemaan asti. Surullista kyllä, enokin hiljaittain kuoli. Olivat molemmat mukavia ihmisiä. Vaikuttivat tasavertaiselta eikä mitään valta-asemaa todellakaan hänen vaimollaan.
Tuota.... kyllä jokainen on joskus ainakin alitajuisesti hankkinut itselleen valtaa. Ei siinä puhuta mistään diktatuurista, tai alistamisesta tai formaalista pomosuhteesta. Vaan on vaan halunnut yksinkertaisesti olla välillä se, joka päättää, mitä syödään, missä lomaillaan ja minkä väriset verhot ostetaan.
Ei kukaan - toivon mukaan - aina halua päättää ja sanella, muttei kukaan myöskään aina halua kysellä toiselta, mitä saa tehdä.
Kuten tuossa jo joku sen sanoikin, tuollainen määräysvalta ja sen hankkiminen on yleensä alitajuista. Ja jos ei HUOMAA mitään valtasuhteita, on - anteeksi vaan ap - vähän yksinkertainen ja kyvytön analysoimaan sosiaalisia tilanteita ja suhteita.
Ei siis ymmärrä, että valtaa ja vallankäyttöä on hurjan monenlaista, eikä kaikki suinkaan ole pahantahtoista ja narsistista, vaan aivan arkista yhteiseen hyvään tähtäävää päätöksentekoa!
Tuohan voi olla täysin tiedostamatontakin toimintaa.
Jos esim varakas ja köyhä on parisuhteessa, niin kyllä sillä varakkaammalla on väkisinkin enemmän valtaa
Vierailija kirjoitti:
Tuota.... kyllä jokainen on joskus ainakin alitajuisesti hankkinut itselleen valtaa. Ei siinä puhuta mistään diktatuurista, tai alistamisesta tai formaalista pomosuhteesta. Vaan on vaan halunnut yksinkertaisesti olla välillä se, joka päättää, mitä syödään, missä lomaillaan ja minkä väriset verhot ostetaan.
Ei kukaan - toivon mukaan - aina halua päättää ja sanella, muttei kukaan myöskään aina halua kysellä toiselta, mitä saa tehdä.
Kuten tuossa jo joku sen sanoikin, tuollainen määräysvalta ja sen hankkiminen on yleensä alitajuista. Ja jos ei HUOMAA mitään valtasuhteita, on - anteeksi vaan ap - vähän yksinkertainen ja kyvytön analysoimaan sosiaalisia tilanteita ja suhteita.
Ei siis ymmärrä, että valtaa ja vallankäyttöä on hurjan monenlaista, eikä kaikki suinkaan ole pahantahtoista ja narsistista, vaan aivan arkista yhteiseen hyvään tähtäävää päätöksentekoa!
Mutta tarkoitankin, että tuossa jutussa joku tutkija yleistää, että kaikki vanhemmat naiset hankkivat paljon nuoremman miehen, koska tykkäävät olla valta-asemassa.
Otin tämän aiheen puheeksi siitäkin syystä, koska mulla on mahdollisesti meneillään jotain yhden n. 10 vuotta nuoremman miehen kanssa, joka vaikuttaa mukavalta. Mutta koen hieman syyllisyyttä, koska en halua muiden ajattelevan mua puumana tai, että olen jossain valta-asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Otin tämän aiheen puheeksi siitäkin syystä, koska mulla on mahdollisesti meneillään jotain yhden n. 10 vuotta nuoremman miehen kanssa, joka vaikuttaa mukavalta. Mutta koen hieman syyllisyyttä, koska en halua muiden ajattelevan mua puumana tai, että olen jossain valta-asemassa.
Valtaa on niin monenlaista. Tuossa sinulla voi olla taloudellista ja kokemuksen tuomaa valtaa, toisaalta jos mies on viehättävä, hänellä saattaa olla seksuaalista valtaa. Koko ajanhan sitä jostain väännetään ja jos ei väännetä, toinen osapuoli on suhteessa täysin tossun/nyrkin alla.
Miksi sitten tutkija antaa kuvan vanhemmista naisista nuorten miesten alistajina?
Miehet sitä yleensä miettii.