Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäilen, että minulla on syömishäiriö. Mistä apua?

Vierailija
06.09.2020 |

Syömishäiriötä epäilen, koska koen, etten hallitse syömistäni, syön salaa ja häpeän syömistapojani, minulla on reilusta ylipainoa ja vaikka olen fyysisesti terve vielä, niin tuskin olen tulevaisuudessa, jos en saa apua.. ruoan ajattelu myös hallitsee elämääni liikaa. Olen useita kertoja yrittänyt saada syömistäni hallintaan, mutta tämä kestää korkeintaan vain muutaman kuukauden ja sitten menetän hallinnan taas. Ei tässä voi muuta todeta, kuin että tarvitsen ulkopuolista apua.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin. Saat lähetteen sieltä sitten oikeaan hoitopaikkaan.

Vierailija
2/5 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kun haluat apua. Jos on reilusti ylipainoa, niin monissa kunnissa pääsee ihan oman terveysaseman kautta ensin hoitajalle/lääkärille ja sitten ravitsemusterapeutille. Varaudu kuitenkin siihen, että ongelman hoito voi edelleen olla melko "lautasmallikeskeistä", siis oletetaan, että syömishäiriösi korjaantuu sillä kun vain alat syömään säännöllisesti ohjeiden mukaan. Eli se psykologinen puoli on joskus vähän vähemmällä näissä. On siellä tietysti tosi taitaviakin ammattilaisia, jotka ottavat ihmisen huomioon kokonaisuutena.

Monet suosittelevat syömishäiriön hoidoksi fiilispäiväkirjan pitoa, jotta voitaisiin tunnistaa ja välttää ne tilanteet, joissa syöminen lähtee käsistä. Siihen siis kirjoitetaan esim millainen päivä on ollut, mistä asioista on tullut ahdistusta ja mikä sai ahmimaan/syömään salaa, mitä silloin pyöri mielessä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo syömishäiriön tunnistaminen on jo iso asia! Käy lääkärissä, he osaavat auttaa.

Itsellä auttoi herkkujen kauppaan jättö. Miten tämä onnistui? Aloin ostamaan viikon ruokatavarat kerralla kaupasta. Parhaina kertoina mieli oli vahvana ja ne herkut jäi sinne kauppaan, ja niitä ei tule pelkästään haettua viikon aikana. Yhtenä kertana kuukaudessa ostan pakastimen ja kaapit täyteen perus tarvikkeita joten välillä menee yli viikko että sieltä tarvitsee hakea jotain. Pikkuhiljaa ne jäi vähemmälle.

Myös se on helpottanut kun kotona hedelmiä välipaloiksi ja ilta mutusteltavaksi. Ei ne pienet repsahdukset haittaa kun tietää ettei niitä kuitenkaan joka päivä viikossa pääse käymään. Aikaa ja rahaa alkoi kertymään lisää näin.

Aloin myös tekemään pienempiä ruokaannonsia kerralla, jottei yöllä tulisi sitä syötyä.

Mutta tosiaan. Lääkärille jotta löytyis se sinulle sopiva tapa ja toiminta malli. Tsemppiä sinulle ☺️

Vierailija
4/5 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/5 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut pitkään tätä. Painoa on kertynyt. Toivottavasti saat apua ajoissa. Vertaistuesta voi olla apua joillekin.