Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi piispat ovat olleet koronakriisissä niin hiljaa?

Vierailija
06.09.2020 |

Tätä minäkin ihmettelin jo keväällä. Seurakunnat kyllä aktivoituivat verkossa, mutta piispoilta ei juuri kantaa ole tullut esim siihen, onko oikein riskeerata ihmishenkiä talouden ehdoilla,

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon sanoma "Jumala on kaikkivaltias ja hyvä" ei nyt(kään) käy yksiin maailmantilanteen kanssa, joten ei auta kun olla hiljaa. Sitten kun ihminen ja luonto ovat tilanteen hoitaneet, voi taas tulla esiin ja napata kunnian Jumalalle.

Vierailija
22/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://historiallinenyhdistys.fi/muinaiset_sivut/julk/taudit99/linnanma…

"Espanjantautipotilaille määrättiin vahvistavia kamfertintippoja, asperiinia, konjakkia, ja tarpeen vaatiessa sydänlääkkeitäkin. Ensioireiden ilmaantuessa hikoilu ajateltiin hyväksi, ja sairaalle suositeltiin lämmintä kylpyä ja höyrykaappia, tai hänet käärittiin kuumiin lakanoihin. Kuumeen noustua lääkärit sen sijaan varoittelivat kylvyistä ja saunomisesta. Kansalaiset olivat kuitenkin vakuuttuneita saunan tehosta."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tuo tarkoittaa????

Vierailija
24/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taas lähti kommentti:-X

Vierailija
25/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko ylipäätään jätti vähäosaisimmat yksin. 

Vierailija
26/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkon sanoma "Jumala on kaikkivaltias ja hyvä" ei nyt(kään) käy yksiin maailmantilanteen kanssa, joten ei auta kun olla hiljaa. Sitten kun ihminen ja luonto ovat tilanteen hoitaneet, voi taas tulla esiin ja napata kunnian Jumalalle.

Tai voisko olla niin, että tämäkin on Jumalalle mahdollisuus kutsua ihmisiä puoleensa? Saada ihmiset etsimään Hänen kasvojaan ja turvautumaan häneen?

Silloin kun asiat ovat hyvin, ei ihmiset tällaisia asioita mieti. Me kuvitellaan olevamme niin hyviä ja kaikkivoipaisia itsessämme, ettemme näe tarvitsevamme Jumalaa. Tuossakin kommentissa paistaa selvä ylpeys. Ei ylpeä ihminen ota apua vastaan keneltäkään. Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.

Vierailija
27/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– Kirkossa ei ole ihan selvää, mikä sen rooli yhteiskunnassa on. Huoleni on, että jos teologista ydintä työnnetään taka-alalle, silloin kirkolta häviää koko pohja. Kirkko muuttuu miellyttämisenhaluiseksi sosiaalipalvelujen tarjoajaksi, joka ei varmaan ärsytä ketään, mutta siihen ei myöskään ole tarttumapintaa. Se menettää kiinnostavuuden, koska sen omaleimaisuus häviää."

Tämä on luterilaisen kirkon ongelma. Yrittäessään miellyttää kaikkia, se tekee itsestään tarpeettoman ja arvottoman kaikkien silmissä.

Vierailija
28/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja linkki https://yle.fi/uutiset/3-11525381

"...Kristillisen uskon mukaan kuolemakaan ei saa sanoa viimeistä sanaa."...

Mitä?

Jep. Kristityt uskovat sellaiseen juttuun kuin ikuinen elämä ja ylösnousemus. Ja siihen, kenellä on viimeinen sana, löytyy vastaus Raamatusta:

Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä. (Job 19:25)

Eli kuolema ei ole kaiken loppu vaan sen jälkeen uskovaa odottaa ikuinen elämä Jumalan yhteydessä.

Vierailija
29/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnathan käytännössä lopettivat kaiken toimintansa koronan myötä, mutta ketään ei kuitenkaan tiettävästi lomautettu. Olisi kiva tietää, mitä nämä ihmiset ovat oikein puuhailleet viimeisen puolen vuoden aikana muutakin kuin roikkumalla somessa.

Mistä tiedät, että ovat vain roikkuneet somessa? Ettet vain olisi ollut siellä itsekin?

Vierailija
30/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luterilaisella kirkolla oikeastaan edes ole piispoja, koska heidät kaikki on epäpätevästi vihitty "virkaansa". Sama koskee heidän pappisvihkimyksiäänkin.

Jeesus vihki apostolit, ja apostolit vihkivät seuraajansa, he taas seuraajansa jne. Sitä sanotaan apostoliseksi suksessioksi. Luterilaisella kirkolla sitä ei ole, vaan he ovat antaneet teologian professorin toimittaa vihkimykset vuonna 1884.

Vierailija
31/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"– Kun uskonnollinen lukutaito yhteiskunnassa on ohentunut, niin kirkollinen puhe muuttuu yleiseksi korukieleksi ja itsessään sisältörikkaat sanat eivät entisessä määrin avaudu, Hanna Wass sanoo.

Voit keskustella aiheesta 7. 9. klo 23.00 asti."

Vierailija
32/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä?

Jep. Kristityt uskovat sellaiseen juttuun kuin ikuinen elämä ja ylösnousemus. Ja siihen, kenellä on viimeinen sana, löytyy vastaus Raamatusta:

Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä. (Job 19:25)

Eli kuolema ei ole kaiken loppu vaan sen jälkeen uskovaa odottaa ikuinen elämä Jumalan yhteydessä.

"Job 19:1 HIob wastais/ ja sanoi:

Job 19:2 Mixi te waiwatte minun sieluani/ ja kidutatte minua sanoilla?

Job 19:3 Te oletta nyt kymmenen kerta pilcannet minua/ ja ette häpiä minun nijn waiwata.

Job 19:4 Jos minä erehdyn/ nijn minä idzelleni erehdyn.

Job 19:5 Mutta te tosin nousetta minua wastan/ ja soimatte minun pilckani.

Job 19:6 Tiedätkös sijs wihdoin että Jumala teke minulle wääryttä/ ja on pijrittänyt minun werckohinsa.

Job 19:7 Cadzo/ ehkä minä wielä wäkiwallan tähden huudaisin/ nijn ei cuitengan cuulda minua. Minä huudan/ ja ei täsä ole yhtän oikeutta.

Job 19:8 Hän on aidannut minun tieni/ etten minä taida sitä käydä/ ja pannut pimeyden minun polguilleni.

Job 19:9 Hän on rijsunut minun cunniani minun pääldäni/ ja ottanut cruunun minun päästäni.

Job 19:10 Hän on minun särkenyt joca culmalda/ ja laskenut menemän/ ja on rewäisnyt ylös minun toiwoni nijncuin puun.

Job 19:11 Hän on hirmuisest wihastunut minulle/ ja hän pitä minun wihamiesnäns.

Job 19:12 Hänen sotamiehens owat cocondunet/ ja owat asettanet tiens minun päälleni/ ja owat pijrittänet minun majani.

Job 19:13 Hän on eroittanut minun weljeni cauwas minusta/ ja minun tuttawani owat minulle muucalaisexi tullet.

Job 19:14 Minun lähimmäiseni pijloiwat minua/ ja minun ystäwäni owat unhottanet minun.

Job 19:15 Minun huonecundaiseni ja pijcani pitäwät minun wierasna/ minä olen tundemattomaxi tullut heidän silmäins edes.

Job 19:16 Minä huusin minun palweliatani/ ja ei hän wastannut minua: minun täyty rucoilla händä omalla suullani.

Job 19:17 Minun emändän pitä idzens wierasna/ cosca minä huudan händä.

Job 19:18 Minun täyty palwella omia lapsiani/ ja nuoretkin lapset minun cadzowat ylön/ jos minä nousen/ nijn he puhuwat minusta.

Job 19:19 Caicki uscolliset ystäwäni cauhistuwat minua/ ja joita minä racastin/ owat käändänet idzens minua wastan.

Job 19:20 Minun luuni tartuit minun nahcani ja lihani. En minä taida nahallani peittä hambaitani.

Job 19:21 Armahtacat minun päälleni/ armahtacat minun päälleni/ te minun ystäwäni: sillä Jumalan käsi on minuun sattunut.

Job 19:22 Mixi te wainotte minua nijncuin Jumalakin/ ja ette taida minun lihastani rawitta.

Job 19:23 Josca minun puheni kirjoitettaisin/ josca ne kirjaan pandaisin.

Job 19:24 Raudalla caiwetaisin plyijyyn/ ja ijancaickisexi muistoxi hacataisin kiween.

Job 19:25 Minä tiedän minun lunastajan eläwän/ ja hän herättä minun wijmein maasta.

Job 19:26 Ja minä puetetan tällä minun nahallani/ ja minä saan lihasani nähdä Jumalan.

Job 19:27 Hänen minä olen näkewä/ ja minun silmäni cadzowat händä/ ja ei kengän outo.

Job 19:28 Minun munascuuni owat culunet minun helmasani/ sillä te sanotte: cuinga me wainoisim händä ja löydäisim syytä händä wastan.

Job 19:29 Peljätkä miecka/ sillä miecka on pahain töiden costo/ että te tiedäisitte curituxen tulewan."

Vierailija
33/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnathan käytännössä lopettivat kaiken toimintansa koronan myötä, mutta ketään ei kuitenkaan tiettävästi lomautettu. Olisi kiva tietää, mitä nämä ihmiset ovat oikein puuhailleet viimeisen puolen vuoden aikana muutakin kuin roikkumalla somessa.

Ai että olivat hipihiljaa, ettei paljastu, kuinka tarpeettomia ovat?

Ovat selvästi käyneet johtamiskoulutuksen;-)

Vierailija
34/37 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi piispojen pitäisi ottaa kantaa siihen, onko oikein riskeerata ihmishenkiä talouden ehdoilla?

Samantien voisi kysyä, onko oikein riskeerata ihmishenkiä liikkumisen/hauskanpidon/työnteon ehdoilla? Miten moni ihminen vuosittain kuolee kolareissa, kännipäissään toikkaroiden tai tappeluissa, työtapaturmissa?

Eiköhän näiltä "hengellisiltä johtajilta" pitäisi ennemminkin odottaa juuri sitä hengellistä johdatusta. Kuinka löytää Jumala ja Jeesus näinä vaikeina aikoina ja muutenkin ahdingossa ollessaan. Johdattaa ihmisiä Jumalan sanan äärelle, virvoittavien vetten yykö, vastaanottamaan pelastuksen. Julistaa evankeliumia. Se olisi se heidän tehtävänsä.

Vierailija
35/37 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitä ei kuukausipalkkansa eteen tekisi;-)

Vierailija
36/37 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä?

"Job 19:1 HIob wastais/ ja sanoi:

Job 19:2 Mixi te waiwatte minun sieluani/ ja kidutatte minua sanoilla?

Job 19:3 Te oletta nyt kymmenen kerta pilcannet minua/ ja ette häpiä minun nijn waiwata.

Job 19:4 Jos minä erehdyn/ nijn minä idzelleni erehdyn.

Job 19:5 Mutta te tosin nousetta minua wastan/ ja soimatte minun pilckani.

Job 19:6 Tiedätkös sijs wihdoin että Jumala teke minulle wääryttä/ ja on pijrittänyt minun werckohinsa.

Job 19:7 Cadzo/ ehkä minä wielä wäkiwallan tähden huudaisin/ nijn ei cuitengan cuulda minua. Minä huudan/ ja ei täsä ole yhtän oikeutta.

Job 19:8 Hän on aidannut minun tieni/ etten minä taida sitä käydä/ ja pannut pimeyden minun polguilleni.

Job 19:9 Hän on rijsunut minun cunniani minun pääldäni/ ja ottanut cruunun minun päästäni.

Job 19:10 Hän on minun särkenyt joca culmalda/ ja laskenut menemän/ ja on rewäisnyt ylös minun toiwoni nijncuin puun.

Job 19:11 Hän on hirmuisest wihastunut minulle/ ja hän pitä minun wihamiesnäns.

Job 19:12 Hänen sotamiehens owat cocondunet/ ja owat asettanet tiens minun päälleni/ ja owat pijrittänet minun majani.

Job 19:13 Hän on eroittanut minun weljeni cauwas minusta/ ja minun tuttawani owat minulle muucalaisexi tullet.

Job 19:14 Minun lähimmäiseni pijloiwat minua/ ja minun ystäwäni owat unhottanet minun.

Job 19:15 Minun huonecundaiseni ja pijcani pitäwät minun wierasna/ minä olen tundemattomaxi tullut heidän silmäins edes.

Job 19:16 Minä huusin minun palweliatani/ ja ei hän wastannut minua: minun täyty rucoilla händä omalla suullani.

Job 19:17 Minun emändän pitä idzens wierasna/ cosca minä huudan händä.

Job 19:18 Minun täyty palwella omia lapsiani/ ja nuoretkin lapset minun cadzowat ylön/ jos minä nousen/ nijn he puhuwat minusta.

Job 19:19 Caicki uscolliset ystäwäni cauhistuwat minua/ ja joita minä racastin/ owat käändänet idzens minua wastan.

Job 19:20 Minun luuni tartuit minun nahcani ja lihani. En minä taida nahallani peittä hambaitani.

Job 19:21 Armahtacat minun päälleni/ armahtacat minun päälleni/ te minun ystäwäni: sillä Jumalan käsi on minuun sattunut.

Job 19:22 Mixi te wainotte minua nijncuin Jumalakin/ ja ette taida minun lihastani rawitta.

Job 19:23 Josca minun puheni kirjoitettaisin/ josca ne kirjaan pandaisin.

Job 19:24 Raudalla caiwetaisin plyijyyn/ ja ijancaickisexi muistoxi hacataisin kiween.

Job 19:25 Minä tiedän minun lunastajan eläwän/ ja hän herättä minun wijmein maasta.

Job 19:26 Ja minä puetetan tällä minun nahallani/ ja minä saan lihasani nähdä Jumalan.

Job 19:27 Hänen minä olen näkewä/ ja minun silmäni cadzowat händä/ ja ei kengän outo.

Job 19:28 Minun munascuuni owat culunet minun helmasani/ sillä te sanotte: cuinga me wainoisim händä ja löydäisim syytä händä wastan.

Job 19:29 Peljätkä miecka/ sillä miecka on pahain töiden costo/ että te tiedäisitte curituxen tulewan."

Lähes lukukelvotonta nykyajan silmin tuo 1500-luvun teksti. Mitä noi munascut ovat kohdassa 19:28?

Vierailija
37/37 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä rasvaa, kuuksi sanoi mieheni mummo, joka oli syntynyt 1895. Ihan yleinen sanonta, mut käyttivät silavaa/kuuta, kun ei voita siihen aikaan vielä kaikilla ollut ympäri vuoden. Kesällä se suli nopeasti... mut lihasta saatu cuu säily kellarissa. Ihmetteli kauheasti, kun en siitä mitään ymmärtänyt:-D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi