Concertasta kokemuksia
Eli sain dg adhd ja lääkkeeksi concertan. Kertokaa kokemuksia? Onko ollut apua? Ja millaisia haittavaikutuksia?
Kommentit (5)
Veikö concertakin ruokahalun? Millainen annostelu sinulla oli? Onko sinulle tullut concertasta taai medikinetistä haittavaikutuksia?
No kakkonen Vastaa. Concerta vei myös ruokahalun, mutta siinä oli pahempiakin ongelmia, joista isoin oli se väsymys etenkin lääkeenvaikutusaikana ja verenpaineen heittely sen lopulla ja huimaus jne jotka liittyi toisiinsa. Annosta en enää muista, se oli se yli 40mg mikä se sit olikaan. (olen aika isokokoinen ihminen). Mediknetiä kokeiltiin ensin 40mg annosta, koska se oli concertasta seuraava pienempi annos ja medikinetissä on nopeampi annostelun alku ja siksi pienempi annos voi toimia samalla tavalla eikä väsytä yhtä paljon. Kokeilun jälkeen sitä pienennettiin vielä 30mghen ja se on ollut hyvä ja tuonut sopivan toimintakyvyn ilman väsymystä. Sen huono puoli on että nyt vaikutus kestää selvästi lyhyemmän aikaa, eli ei läheskään koko työpäivää. Siinä tärkein sivuvaikutus on tuo ruokahalun puute tai suoranainen kuvotuksen tunne.
Annosta pitää säätää, kunnes tietää, missä hyötyjen ja haittojen suhde on paras.
ja mulla kun oli se käsitys että concerta on lasten lääke ja sitä ei anneta yli 15 vuotiaille.
mutta meillä toimii ihan hyvin pojalla jaksaa keskittyä koulupäivän mikä onkin sen tarkoitus ja vaikutus laskee iltaa kohden. Ruokahalua on laskenu hieman mikä onkin meidän pojalle ihan hyvä asia kun aikaisemmin ruokahalu oli aivan liian suuri.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 22:05"]
ja mulla kun oli se käsitys että concerta on lasten lääke ja sitä ei anneta yli 15 vuotiaille.
[/quote]
kyllä sitä määrätään aikuisillekin. virallisesti sääntönä on, että lääke pitää olla aloitettu alle 18-vuotiaana, eikä tarve ole vloppunut , tai pitää olla muita erityisiä syitä olettaa, että aikuisen on syytä kokeilla lääkitystä. Fimea on hyväksynyt sen lapsille, mutta erityisistä syitä voidaan mitä hyvänsä lääkettä käyttää peruskäyttötarkoituksen ulkopuolellakin. Kela-korvausta ei vaan silloin saa.
paitsi nyt kai johonkin adhd-lääkkeeseen saa taas aikuisetkin peruskorvauksen. En tiedä tarkkaan, kun en itse ole hakenut täydennystä varmaan vuoteen,kun tosiaan käytän vain ääritarpeeseen, mulla kestää se 30 pilleriä aika kauan.
Mulla concerta väsytti liikaa. Medikinetistä löytyi sopivampi lääkkeen annostelu ja vapautumisjärjestelmä, ja siitä on apu lääkkeen vaikutusaikana. Se taas ei kestä ihan koko työpäivää. Lääke kuitenkin vie ruokahalun aika tyystin, joten itse käytän vain sellaisina päivinä kun tiedän että on paljon mulle sopimatonta pakkotahtista istumista ja kuuntelua. Muuten pystyn tekemään tehokkaasti töitä kun saan itse määrätä tahdin ja pitää taukoja ja liikkua kun on tarpeen.