Voiko nukkuessa pyörtyä?
Niin, siinäpä se otsikossa - voiko nukkuessa pyörtyä?
Mulla on ollut pari kertaa yöllä sellainen ihmeellinen humahdus päässä, johon olen säpsähtänyt enkä sen jälkeen ole enää peloissani saanut unta. En tiedä tarkalleen mitä tuo humahdus on ollut, mutta se on tuntunut pyörryttävältä vai olisiko ollut jonkinlainen puuttuminen.
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 18:56"]
Niin, siinäpä se otsikossa - voiko nukkuessa pyörtyä?
Mulla on ollut pari kertaa yöllä sellainen ihmeellinen humahdus päässä, johon olen säpsähtänyt enkä sen jälkeen ole enää peloissani saanut unta. En tiedä tarkalleen mitä tuo humahdus on ollut, mutta se on tuntunut pyörryttävältä vai olisiko ollut jonkinlainen puuttuminen.
[/quote]
Miksi ei voisi?
No en tiedä miksei.
OnkO kellään kokemusta vastaavasta kuin tuo kertomani?
minusta tuntuu joskus sairaana tai todella väsyneenä, että pyörryn unen aikana. Yritän aina herätä väkisin kun tuntuu että olisin kuolemassa. Ja niin yleensä aina heräänkin
Mulle tuli mieleen uniapnea, eli että et hetkeen hengitä unen aikana. Heräät sitten siihen kun on pakko vetää henkeä. Kuorsaatko? Onko ylipainoa?
Mulle on kerran tapahtunut niin ja muistan sen tarkkaan vieläkin. Muistan jopa mitä unta silloin näin vaikka tapahtumasta on monta vuotta. Heräsin, kun oli pakko hengittää. Se oli ahdistavaa eikä ole onneksi toistunut.
Kun pyörtyminen on tajuttomuutta, niin tuntuu vähän hassulta että voisi nukkuessa menettää tajuntansa, mutta mistäs sen tietää?
Samoja kokemuksia, pahimmillaan tuntuu kuin joku imaisis, joutuu ihan tosissaan tekmään töitä sen eteen ettei kuole tai joudu jonnekkin mitä en ole uskaltanut selvittää.
Unihalvaus ehkä, mutta pyörtymisen kokeneet eivät ole tunteneet sitä tuollaisena.
Pyörtymistä kun ei varsinaisesti tunne sen paremmin hereillä kuin unessa, mutta huimaus tuntuu kyllä ennen sitä. Se on kamalaa, kun tuntuu makuullakin.
Tarkoittaako aloittaja pyörtymistä tajunnan menetyksen synonyyminä? No kai se onnistuu nukkuessakin, jos sen syynä on vaikka joku vakava aivoverenkierron häiriö.
Olen aikasemminkim ihan hereilläni pyörtynyt, ja myös sama tunne nukkuessano toistunut
Jännitysniska aiheuttaa. Sinulla on huonot tyynyt.
Nukkuessaan voi vaikka kuolla. Oletkos sitä ajatellut? Sitä kun illalla mietit, niin kyllä tulee hyvät unet.
Pari kertaa on yöllä unessa sattunut, että joutuu ponnistelemaan, ettei pyörry. Pakottaa pomppaamaan ylös, ettei käy huonosti. Yhteisenä piirteenä voimakas huohotuksen tarve, kun on pompannut jalkeille. Viimeksi tänään tunne paikallistui oikeaan ohimolohkoon. Mitään kipua ei ole ennen eikä jälkeen. Valveilla ei tule samaa kohtausta. Ei ole vaimolla havaintoa, että minulla olisi uniapnea. Kuorsauksesta sanon, että pitää tönkästä kylkeen.
Minulla kävi tänään näin että säpsähdin yhdestä unesta ja sydämmeni löi nopeasti ja tuntui että olisin pyörtynyt ja sitten kurkkuni oli kuiva ja kaikkea, se voi myös johtua ihan siitäkin ettet ole juonut mitään pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi tänään näin että säpsähdin yhdestä unesta ja sydämmeni löi nopeasti ja tuntui että olisin pyörtynyt ja sitten kurkkuni oli kuiva ja kaikkea, se voi myös johtua ihan siitäkin ettet ole juonut mitään pitkään aikaan.
Voi olla myös yöllinen paniikkikohtaus. Siihen viittaa tuo pumpun hakkaaminen ja kuiva kurkku. Oliko sormet puutuneet tai vapisevat?
Mun on pakko sanoa että mun epilepsia kohtaukset on juuri tuollaisia!! Kannattaa mennä ottamaan Eeg niin tietää onko??