Mies kyttää jatkuvasti
rahankäyttöäni. Hän tutkii tiliotteeni ja saa hepulin jo muutaman euron ostoksesta. En uskalla enää ostaa mitään. Rahamme ovat näennäisesti yhteisiä. Mies tienaa paremmin , itse olen äitiyslomalla.
Kaikki mitä mitä ostan lapselle tai itselle on turhaa vaikka en juurikaan ostele mittään ylimääräistä - lähinnä kirpparilta jotain vauvalle. Minulla on oma tili johon vanhempani joskus saattavat laittaa muutaman kympin koska tietävät mieheni erittäin tarkaksi rahasta. Minun täytyy esim näillä omilla rahoillani maksaa esim terveyssiteet koska minulle ei käy kuin tietyn merkkiset allergian vuoksi ja nämä ovat 1 € kalliimpia Jne.
Koen ahdistavaksi tämän kyttäämisen ja raivokohtaukset jos olen ostanut jotain liian kallista tai jotain hänen mielestään ylimääräistä , yleensä kuitenkin alle 10€ ostoksen.
Onko teistä normaalia? Miten muilla äippärahoilla elävillä?
Kommentit (22)
Tulin ihan hirveän surulliseksi tästä ketjusta. :(
Tuli lähinnä mieleen todella narsistinen isäni, hänelläkin oli alkanut äitinit mukaan tällaisista "pikkujutuista" jatkuvasti laajentunut kyttääminen. Kolmenkymmenenvuoden jälkeen isäni seurasi äitiäni työpaikallekin ja vakoili tätä (äitini oli siivooja).
Minulla ja miehelläni ei ole mitään tuollaista. Olemme molemmat korkeasti koulutettuja, mutta olen ollut useamman vuoden kotona tehden vain osa-aikatöitä. Emme mitenkään huku rahaan, mutta selviämme pennejä laskematta kyllä. Meillä on aika pienet menot noin muuten, mutta mieheni kannustaa lähinnä käyttämään rahaa itseeni: saan koithoidontuet, osa-aikatöistä saamani rahat, lapsilisät yms omalle tililleni ja koskaan ei mies kysele perään, että mihin olen käyttänyt. Minulla on myös rinnakkaiskortti miehen Stockan Masteriin ja höylään sitä, jos ostan enemmän vaatteita tms. KERTAAKAAN ei ole mieheni mitään sanonut, vaikka kerran esim törsäsin Hulluilla päivillä melkein 300e heräteostoksina, siis kaikkea pientä, en mitään gore tex-asua tms.
Mieheni maksaa kaikki juoksevat kulut, lainanlyhennykset (yhteinen laina), auton kulut, kaupassakäynnit, vakuutukset, lomat. Ja todellakin aina kehottaa ostamaan itselleni uutta, jos vaikka puolella sanalla mainitsen että voisin uusia alusvaatteita katsella, niin seuraavalla kerralla alusvaateliikkeen ohi kävellessämme ottaa lapset ja sanoo, että saan ihan rauhassa katsella ja ostaa mitä mieli tekee. Alusvaatteisiin käytän aika paljon.
Miehesi käytös on tosi kurjaa eikä normaalia mielestäni. Tiedän, että minulla on ns ylelliset oltavat (rikkaita emme ole!), mutta tuo sinun tilanteesi on jo tosi ahdistava.
Nyt tyttö napakasti pitämään puolesi! Suomessa on kirjesalaisuus, miehelläsi ei todellakaan ole oikeutta luke postiasi!!!
Ja herrajumala, sinähän olet synnytänyt hänelle lapsen ja hoidat sitä! Etkö ole muka minkään arvoinen????
Nyt teette näin: miehesi ja sinä avaatte yhteisen tilin taloutenne kuluille. Mies laittaa sinne rahaa sen verran kun tarvitsette ruokaan ynnä muihin yhteisiin kuluihin. Lapsilisä tulee myös sinne (ellei mene säästötilille) ja lapsen kulut katetaan sieltä. Kummallekin kortti tilille.
Sitten mies pitää oman tilinsä, jossa on hänen omat rahansa, josta maksaa henkkoht kulunsa.
Sinulla on oma tili (johon hänellä ei saa olla mitään oikeutta). Sille tilille säädät tulemaan äitiyspäivärahan.
Sitten lasket että lastenhoitaja saa vähintään 1700 euroa kuussa. Vähennät siitä äitiyspäivärahan, oletan että aika vähän sulla, esim. 300 euroa. Jää 1400 euroa. Koska miehesi maksaa sulle asunnon ja ruoan, ajattele sitä ruoka- ja asuntoetuna, joten anna miehelle alennusta 50%, joten jää 700 euroa, jonka hän maksaa yksityistilillesi, koska hoidat hänen lastaan. Mies ei titenkään suostu siihen joten neuvottele sellainen sopimus että maksaa sen verran että sulla on edes 400-500 euroa tililläsi omia tarpeitasi varten.
Sinulla on sitten oma kunnollisempi palkka, joka ei hänelle kuulu, josta kustannat omat menosi, ostat vaikka kullattuja kuukautissuojia.
:D kullattuja kuukautisauojia. Repesin. Ihania huumorintajuisia ihmisiä on siis olemassa.
Mä olen äippälomalla, hoidan perheen kaikki raha-asiat ja ostan minulle, miehelle ja lapselle sen mitä tarpeelliseksi näen maksan laskut ja hoidan säästöt. Pari kertaa mies on huomauttanut jostain, että oliko nyt ihan tarpeellinen ostos, ja oikeassa on kyllä ollutkin. Joskus koen että saatan itse olla kotihitleri ja omia rahoja, toisaalta kyllä sitä meidön kaikkien hyvinvointiin ihan tasaisesti kuluu. Olen parempi budjetoimaan ja järjestelemään kuin mieheni, siksi tämä ratkaisu sopii hyvin.
Tuollainen eurojen kyttääminen on ihan kipeätä touhua, jos rahat eivät ole todella tiukilla.
Jokaisen naisen kyllä kannattaisi pitää huoli, että niitä omiakin kunnon tuloja on (toki äitiysloma on poikkeustilanne).
Siis se että käyttäisit omat tulosi on eri asia kuin se että käytät perheen rahat. Eli kävisit miehen elantoa tuhlaamassa.
Jos teillä on rahat tiukassa ja menet ostamaan tavaraa jota ette tarvitse niin tottakai siitä toinen saa sanoa. Sinä et välttämättä käsitä teidän rahatilannetta.
Onko teillä velkaa? Pikavippejä? Lainattu sukulaisilta? Onko mies joutunut myymään auton koska ei ole mistä maksaa?
Olen kotona ja koitan venyttää penniä. Ehkä miehesi tekee niin ja juurikin jää itse vaille kaikesta mitä hänenkin pitäisi hommata mutta maksaa mielummin laskun? Sitten sinä tulet kirpputorilta ja esittelet "ihan pienen ostoksen". Ymmärrätkö mitä se on miehellesi?
Kannattaa laittaa kaikki menot ja tulot ylös, kirjoittaa toiselle paperille paljonko olette nyt velkaa ja miten paljon maksatte vaikka korkoja vuodessa ja miten paljon teidän velat syö ihan vaan teidän rahaa koska ette maksa kaikkea heti kun voitte vaan ostat turhaa.
Parisuhteessa nämä asiat kuuluu sopia. Vaikka vaan niin että sinä pidät äitiysrahasi ja merkkaatte mihin se kuluu. Etkä koske miehen rahoihin vaan niillä maksetaan asiat ne, ne ja ne.
Vähän aikuisuutta kehiin. Ei oleellista ole maksaako siteestä euron kuukaudessa enempi, puhe on ihan kokonaisrahankäytöstä. Et hallitse rahatalouttanne ja raha on yksi isoimmista eroasioista ihmisillä. Mieti nyt mihin kaikkeen rahaa voisikaan laittaa jos maksaisitte pois joitain asiota (kortteja, lainoja yms)!
En usko että kerrot koko totuuden.
Kysytkö tosissasi? Olisitko pitänyt normaalina, jos olisit lukenut vastaavan aloituksen noin 4 vuotta sitten?
Millaista teidän elämänne oli ennen lapsen syntymää? Tämä näin keskustelun avaukseksi niille, jotka aikovat jatkaa ihmettelyä, että miksi ihmeessä sinä menit lisääntymään tuollaisen miehen kanssa.
Miten mies perustelee sinun rahankäyttösi kyttäämistä? Entä saatko sinä selvittää kaikki miehesi raha-asiat ja käyttääkö hän itse rahojaan vapaammin?
ei oo todellakaan normaalia tuollainen..
Tietynlaista alistamista tuo on, ei todellakaan normaalia.
Ei ole normaalia, miten tilanne on päässytkään teillä tuollaiseksi?
Tuollainen olisi minustakin erittäin ahdistavaa.
Onko kyse vain rahasta, kyttääkö ja/tai kontrolloiko muutenkin menojasi, mitä olet tehnyt, soittelee ja kysyy missä olet, mitä laitat päälle, kenen kanssa olet jne?
Jos kyse on vain rahoista, niin älä näytä miehelle tiliotteitasi, pidä ne omana tietonasi.
Muussa tapauksessa: pakene!
Kyselepä mieheltäsi tarkemmin jos pystyt miksi tämä pulttaa raha-asioista niin voimakkaasti? Onko teillä isot lainat? Miten lapsilisät kulutetaan? Miten omat äitiysrahasi voi käyttää? Kuka maksaa ruoat? Auton ja bensat? Ala pitämään kunnon kirjanpitoa ja pyydä miestä perustelemaan joka ikinen mölynsä joka ikisestä rahaan liittyvästä asiasta! Katsokaa onko mölyihin todella aihetta. Voit myös oikein hyvin muuttaa lapsilisät ja äitiysrahasi menemään omalle henkilökohtaiselle tilillesi, sinne myös kaikki kauppojen bonukset ja plussat.
Meillä on hieman samanlaista, joten ymmärrän sinua hyvin. Miehestäni on tullut vuosien varrella pirullisen puhu ja sen asian kanssa käymme taistelua usein. Mieheni kyykyttää minua rahan kanssa ja tietää mitä tekee. Hän ei kuitenkaan tiedä kaikkea ja valmiita suunnitelmiani siihen kun en enää taivu. Miehen kanssa ei pysty normaalilla tavalla juttelemaan, niinpä räjähdän vain kun on tarpeen ja muuten olen hiljaa, puoleni pidän niin, että homma ei pääse ihan idiootiksi.
Onko miehelläsi muita mukavia taipumuksia, mm. sinun kyttäämistä muutenkin? Tai vanhempiesi, sisarustesi ja ystäviesi mollaamista? Sinun nyrkin ja hellan väliin asettamista? Yritä jaksaa ja pidä huolta ettet masennu liikaa tuohon ylivaltaan. Pidä huolta tukiverkoistasi ja kerää niitä lisää sinulle ja lapsellesi. Älä anna lapsen olla kiistakapula ja jos mies sitä yrittää, niin lähde pois lapsen kanssa. Kirjoita ylös kaikki tylsyydet, laita niistä jollekin ystävälle vaikka tekstiviesti ja tuhoa puhelimeltasi oma viestisi. Pyydä ystävää tallentamaan ne. Pistä viestiä kuulumisistasi!!
Nosta äippärahat käteisellä. Käytä niitä omiin juttuihin.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 17:13"]
rahankäyttöäni. Hän tutkii tiliotteeni ja saa hepulin jo muutaman euron ostoksesta. En uskalla enää ostaa mitään. Rahamme ovat näennäisesti yhteisiä. Mies tienaa paremmin , itse olen äitiyslomalla.
Kaikki mitä mitä ostan lapselle tai itselle on turhaa vaikka en juurikaan ostele mittään ylimääräistä - lähinnä kirpparilta jotain vauvalle. Minulla on oma tili johon vanhempani joskus saattavat laittaa muutaman kympin koska tietävät mieheni erittäin tarkaksi rahasta. Minun täytyy esim näillä omilla rahoillani maksaa esim terveyssiteet koska minulle ei käy kuin tietyn merkkiset allergian vuoksi ja nämä ovat 1 € kalliimpia Jne.
Koen ahdistavaksi tämän kyttäämisen ja raivokohtaukset jos olen ostanut jotain liian kallista tai jotain hänen mielestään ylimääräistä , yleensä kuitenkin alle 10€ ostoksen.
Onko teistä normaalia? Miten muilla äippärahoilla elävillä?
[/quote]
:D ehkä sulla on mun ex, otan osaa! Meillä oli omat tilit, kaapeissa jopa omat ruuatkin, mutta silti mies kontrolloi kaikkea mihin käytin rahaa. Hän oli pakkomielteinen.
Ei tule muuttumaan parempaan suuntaan.
Aivan kuin aspergeria sairastava eksäni. Kurjaa. Eksäni oli ulospäin 'kiltti ja hiljainen, vaatimaton ja kunnollinen, ujo mies', sellainen miesasiamiesten suojatti. Kotona täysi tyranni.
Mies on aina ollut tarkka rahasta ja se on ollut jatkuva jankutuksen aihe . Ei hän juuri itseensäkään mitään kuluta ja mitään emme voi tehdä kun kaikki maksaa.
Tilanne paheni pahemmaksi koska nyt minä olen VAIN kotona hoitamassa vauvaa enkä saa muuta kuin pienen äippärahan. Mies haluaa että kaikki tulot ovat hänen tilillään. Mutta ei sulata tätä minun henk. kohtaista tiliäni .
En saa ostaa mitään uutta itselleni tai kotiin kysymättä mieheltäni ja silloinkin vastaus on ettet mitään tarvitse.
pelkään miehen raivareita asiasta enkä uskalla ostaa mitään "ylimääräistä "pankkikortilla .
Halusin kysyä asiasta koska miehen mielestä hän on oikeassa ja hän määrää. Kuinka saisin miehen ymmärtämään että käytös tuntuu alistamiselta ?
Muutenkin tuntuu että vauva-arki ei mieheen vaikuta. Hän voi kyllä tulla ja mennä mielensä mukaan . Naisen paikka on kotona. Niin hän sanoo.
11: tuo ON alistamista. Taloudellista ja henkistä väkivaltaa. Ja sillä on taipumus pahentua ajan kuluessa ja kuvioon tulee yleensä myös fyysinen väkivalta ja myös seksuaalinen väkivalta.
Hän on oikeassa ja määrää? Sinä olet pikkulapsi, jota pitää komennella? Tuo on ihan tyypillistä perheväkivaltakuviota. Tiesitkö, että perheväkivalta alkaa usein henkisellä väkivallalla, myös rajoittamisella ja hienovaraisella eristämisellä sukulaisista ja ystävistä. Kun uhri on nujerrettu ja nöyryytetty eikä hän uskalla tai kehtaa ottaa yhteyttä lähipiiriinsä, alkaa pikkuhiljaa fyysinen väkivalta. Taloudelliseen väkivaltaan kuuluu raha-asioiden kontrolli, voi jopa olla, että väkivaltainen vie uhrin pankki- ja luottokortit! Tarkkailee tilin käyttöä, estää työssäkäynnin jollain verukkeella jne. Taloudellisen väkivallan tarkoituksena (kuten muunkin väkivallan): tehdä uhrista alistunut, riippuvainen väkivaltaisesta. Estää lähtösi.
Välissä on pitkiäkin, jopa vuosien hyviä kausia, jolloin väkivaltainen on herttainen, romanttinen, anteeksipyytävä ja hellittelee. Väkivalta on kuitenkin spiraalimainen kierre, joka pahenee kerta kerralta. Siinä on nimenomaan kyse alistamisesta ja valtasuhteista.
Tee www.turvakoti.net testi siitä, miten teillä riidellään ts. onko teillä muutakin väkivallan uhkaa? Osaatteko riidellä rakentavasti?
Jos haluat vielä yrittää, niin suostuisiko mies lähtemään perheneuvojan tai parisuhdeterapeutin luokse keskustelemaan teidän parisuhteestanne?
Jos mies ei suostu pariterapiaan, niin hae ihmeessä itsellesi jotain keskusteluapua! Kerro teidän tilanteestanne jollekin, keneltä tiedät saavasi tukea! Ystävillesi, sukulaisillesi. Älä jää tämän asian kanssa yksin, se on alistamisen idea, että uhri eristetään nurkkaan. Sinä tarvitset nyt tukea ja voimaannuttamista.
Ei omaa olemassaoloaan tarvitse koko ajan perustella ja puolustella, se on sairas tilanne.
Olet hyvä ihminen ja ansaitset parasta. Kaikilla on oikeus olla kotonaan turvassa, tuntea olonsa hyväksi.
"pelkään miehen raivareita asiasta"
Kuuluuko mielestäsi rakkauteen pelko?
Millainen ihminen haluaa saada rakastamansa puolison pelkäämään itseään?
Olet miettinyt tätä asiaa jo paljon, kun kirjoitat tänne!
Apua voi saada. Voit myös soittaa Naisten Linjalle, se on valtakunnallinen, maksuton neuvonta- ja tukipuhelin väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille naisille ja tytöille sekä heidän läheisilleen. Puhelut ovat luottamuksellisia. Voit soittaa nimettömästi.
Naisten Linja päivystää numerossa 0800 02400
suomeksi ma-pe klo 16-20
ruotsiksi ke klo 16-20
englanniksi pe klo 16-20
Tsemppiä. Siitä voi selvitä. Minullakin oli uhkaileva ja henkistä väkivaltaa käyttävä mies. Meillä eivät mitkään keskustelut, esim. perheterapia, auttaneet. Jätin hänet, se piti tehdä salaa ja se oli rankkaa, mutta elämäni muuttui kerta heitolla: sain vapauden. Vapaus olla oma itsensä, ilman pelkoa, on arvokkainta maailmassa!
Kiitos vastauksista ! Sain paljon ajateltavaa ja vahvistusta sille, että käytös ei ole normaalia. Toivottavasti mies suostuu lähteä johonkin puhumaan / terapiaan, sillä en halua erotakaan.
No jos et halua erota niin sitten sinun pitää vain kasvaa aikuiseksi tasapuoliseksi kumppaniksi vaikka mies ei sitä halua eli pidä puolesi!
Jos nyt tässä raha asiassa alistut niin jatkossa mies kyykyttää sinua muissakin asioissa.
Mies ei ole sinun isäsi tai herrasi joka voi komentaa ja määrätä kaikesta vaan asiat ja pelisäännöt sovitaan yhdessä.
Aluksi toki mies voi suuttua kun sinä avuton kiltti tossu pidätkin puolesi (asiallisesti ja jämäkästi) mutta jos hän on NORMAALI niin pystyy kyllä ymmärtämään sinua ja ehkä jatkossa jopa kunnioittaa sinua enemmän ja ei pidä sinua enää itsestäänselvyytenä.
Mutta jos mies ei yhtään pysty antamaan periksi ja raivarit vaan pahenee eikä hän kykene asettumaan sinun asemaasi niin silloin tiedät että mies EI ole normaali vaan hullu kotityranni ja sinun ja lapsen on parempi ilman ukkoa koska loppupeleissä lapsi kärsii myös tästä sairaasta kuviosta.
no postista kun tullut se tiliote niin ollut siinä pöydällä. En minä sitä sinänsä salaile, eipä ole kummallisia ostoja tai tuloja , niin en osannut piilotella niitä. Saa niitä katsoakin mutta nyt vaan meni yli itsellä, kun alkoi huomautella ja rivi riviltä kuittailla. Ja kun jokaisen kauppakuitin joudun antamaan hänen syynättäväkseen ja ei puhettakaan että ostaisin kerran kuussa esim. suklaalevyn. Armoton valitus .