Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittajat! Salkku XX euroa, mutta mitä siihen lasketaan?

Vierailija
03.09.2020 |

Jos sijoitusmielessä puhutaan salkun koosta, onko kyseessä vain osakesalkku vai lasketaanko siihen rahastotkin, jos niitä on? Oma salkku on kaikin puolin pieni, mutta mielenkiinnosta kyselen.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/10 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen aina osakesalkkuani, sillä mulla on rahastoja vain muutamalla tonnilla. En tiedä miten muut tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, virallisesti se taitaa olla arvopaperi- ja rahastosalkku. Minulla on 2 salkkua palveluntarjoajalla. Toisessa on vain rahastoja, ja toisessa vain ETF-osuuksia.

Vierailija
4/10 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yhdessä salkussa osakkeita ja toisessa ETF:iä ja rahastoja. Jos joku kysyisi salkun kokoa niin kertoisin näiden yhteisarvon. Tai että toisessa paikassa on x euroa ja toisessa paikassa y euroa.

Vierailija
5/10 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai rahastot lasketaan mukaan. Eli salkun arvo on yhtä kuin esim. AOT (arvoosuustili). Jos näitä on on pari ja vielä OST päälle, niin nekin lasketaan mukaan. Kyse on siis omaisuusluokasta arvopaperit käsitteen alla. Eli esim. Sinulla on 2 AOT tiliä arvoltaan 30 000 euroa ja OSTilla on 20 000 euron edestä osakkeita. Tällöin sinun sijoitussalkkujen koko on yhteensä 30 000 €+ 20 000 € = 50 000 euroa.

Vierailija
6/10 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla muuta olekaan kuin rahastoja kahdessa eri paikassa, kertoisin ne salkkuni kooksi jos joku kysyisi. Itse kyllä puhun vain sijoituksista.

Nytkin salkussa eli arvo-osuustilillä on sinne siirrettyä käteistä 500 euroa, sillä kuukausisäästö lähtee markkinoille vasta viiveellä. Nekin laskisin salkun arvoon.

Vierailija
7/10 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina puhunut erikseen rahastoista ja osakesalkusta, mutta jos ne ”saa” yhdistää niin mun sijoitussalkku kasvoi just kuusinumeroiseksi 😮

Vierailija
8/10 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai rahastot lasketaan mukaan. Eli salkun arvo on yhtä kuin esim. AOT (arvoosuustili). Jos näitä on on pari ja vielä OST päälle, niin nekin lasketaan mukaan. Kyse on siis omaisuusluokasta arvopaperit käsitteen alla. Eli esim. Sinulla on 2 AOT tiliä arvoltaan 30 000 euroa ja OSTilla on 20 000 euron edestä osakkeita. Tällöin sinun sijoitussalkkujen koko on yhteensä 30 000 €+ 20 000 € = 50 000 euroa.

Onko rahastot muka arvo-osuustilillä tai osakesäästötilillä? Mulla on rahastoja, muttei mielestäni mitään arvo-osuustiliä. Se on kyllä suunnitelmissa kunhan saan aikaiseksi aloittaa osakkeiden ostamisen.

Vierailija
9/10 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan osakesalkusta, vain osakkeet lasketaan. Jos puhutaan arvopaperisalkusta, myös rahastot. Jos sijoituksista siihen voi varmaan laskea sijoitusasunnotkin ja ehkä talousmetsäomistukset esimerkiksi? Minulla ei ole näitä viimeksi mainitsemiani, niin en tiedä miten ihmiset ne ajattelevat omissa päissään.

Vierailija
10/10 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina puhunut erikseen rahastoista ja osakesalkusta, mutta jos ne ”saa” yhdistää niin mun sijoitussalkku kasvoi just kuusinumeroiseksi 😮

Jos alat puhua sijoitussalkusta osakesalkun sijaan, niin kyllä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi