Te, joiden lapset eivät voi jatkaa sukua sairauden tmv. vuoksi, mitä vastaatte kyselijöille?
Jos oma lapsi on sairastunut vakavasti aikuisena tai on syntymästään asti ollut vakavasti sairas, ei aikuisena suvunjatkamiset tule välttämättä kyseeseen. Mitä vastaatte, kun joku puolituttu kyselee "onkos teillä lastenlapsia".
Kommentit (17)
En ala liikaa avautumaan tuntemattomille. Sanon jotain kepeää. Miksi pitäisi selitellä muille? Laosia muuten voi saada myillakin tavoin, biologinen side on vain yksi tapa.
Vastaan että ei ole. Ei kuulu muille yksityiskohdat.
Ei tarvitse olla sairastunut tai vammautunut, ei kaikki hanki lapsia, terveetkään.
En ole tässä tilanteessa.
Ehkä vastaisin: "Lapseni ei voi saada lapsia."
Tuleeko jatkokysymys: "Kummassako on syy?"
Siihen ehkä valehtelisin: "Lääketieteellisissä tutkimuksissa ei ole pystytty määrittelemään syytä."
-----------------------------------------
Joskus tuttavat ovat kyselleet toisten tuttavien asioita. "Kummassako on syy?"
Olen vastannut aina: "En tiedä." riippumatta siitä olenko tiennyt. Ei siinä tarvitse leimata potentiaalista äitiä tai isää.
------------------------------------
Tahdonvastaisesti lapsettomille voimia! Lapsettomuuden yksi huono puoli on ne tahdittomat utelijat. Itsellä on yksi lapsi. Molemmat olotilat on tullut koettua. Lapseton aikuisuus ja lapsellinen aikuisuus. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
Miksi kenenkään tarvitsisi selitellä kenellekään sitä, miksi aikuisella lapsella ei ole lapsia? Toteaisin vain, että ei ole lapsen lapsia. Ei sitä tarvitse sen kummemmin selitellä, miksi ei ole. Eikä vanhemmat välttämättä edes tiedä tarkalleen, miksi ei ole.
Persoonallisuushäiriöiset näkee lapsetkin pääomana. Ollen kuitenkin tosi epävarmoja omastaan ja haluavat peilata, nokitella. Kun ei muulla pysty. Vähä-älyisetkin voi sikistä, mutta se lapseton voi maksaa veroja niidenkin edestä.
Joo ei ole välttämätöntä lisääntyä. Voi myös olla niiden vähä-älyisten näkeminen vaikuttamassa päätökseen.
Onneksi olen tekemisissä ihmisten kanssa, jotka eivät kysele tai jos kysyvät niin korkeintaan juuri sen verran, että onko minulla lapsia tai lapsenlapsia. Siihen vastaan, että on yksi aikuinen lapsi, ei lapsenlapsia.
Lapseni ja puolisonsa ovat kyllä täysin terveitä mutta eivät halua lapsia. Se on minusta ihan hyvä päätös. Itse halusin vain yhden ja se taas sopi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Siihen ehkä valehtelisin: "Lääketieteellisissä tutkimuksissa ei ole pystytty määrittelemään syytä."
Olen vastannut aina: "En tiedä." riippumatta siitä olenko tiennyt. Ei siinä tarvitse leimata potentiaalista äitiä tai isää.
Tahdonvastaisesti lapsettomille voimia! Lapsettomuuden yksi huono puoli on ne tahdittomat utelijat. Itsellä on yksi lapsi. Molemmat olotilat on tullut koettua. Lapseton aikuisuus ja lapsellinen aikuisuus. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
Sinulla ei ole minkään valtakunnan oikeutta laverrella lapsesi yksityisasioita kenellekään!!!
Vastaisin että ei ole. Mahdollisiin jatkokysymyksiin että en tiedä, ei ole tapana urkkia lastenikaan yksityisasioita.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvänen aika. Sinulla tai kenelläkään muulla ei ole mitään oikeutta levitellä lapsesi tai tämän puolison terveysasioita kenellekään uteliaalle. Käsittämätöntä, että edes kuvittelet tuon olevan sovelias vastaus. Oikea tapa on sanoa, että lapsenlapsia ei ole ja jättää aihe siihen.
"Ei ole". Oli lapsissa fyysistä syytä tai tietoista valintaa, niin asia on täysin heidän. Lapsenlapsia tulee, jos on tullakseen. Tuli tai ei, niin elän sen tilanteen mukaan.
Ei ole. Jos jankuttaa ja kyselee voin sanoa, että eivät halua lapsia. Nykyisin on ihanaa, kun voi valita haluaako lapsia. Elämä voi olla hyvä ilman omia lapsia ja lapsenlapsiakin.
Lapsia on liikaa, lapsettomuus on ekoteko.
”Ei ole”.