Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako otta eläkevakuutus?

Vierailija
08.10.2013 |

Kannattaako eläkevakuutus?

Työnantajani siis tarjoaa mahdollisuuta sijoitussidonnaiseen lisäeläkevakuutukseen. Työntekijä sijoittaa osan ja työnantaja siihen päälle tietyn prosentin. Pääoman saa ulos jäädessään eläkkeelle. Jos vaihtaa työpaikkaa, säästöt saa mukaansa vapaakirjaoikeudella.

Plussaa: mahdollisuus saada omien säästöjen päälle työnantajalta lisää

Miinusta: Olen vasta 40 v. Joutuisin sitoutumaan tähän vakuutukseen loppuikäni. Jos haluan lopettaa säästämisen ennen eläkeikää, syövätkö kulut pääoman vuosikymmenten kuluessa?

(Kysymys uusintana tuosta muutaman tunnin takaa.)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antamillasi tiedoilla on aika mahdotonta vastata. Paljonko työnantaja maksaa säästämäsi osuuden päälle? Mitkä ovat vakuutuksen kulut? Mihin "vakuutusyhtiö" sijoittaa rahat? Mihin joudut sitoutumaan eli voitko halutessasi keskeyttää maksamisen?

Vierailija
2/6 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 20:10"]

Antamillasi tiedoilla on aika mahdotonta vastata. Paljonko työnantaja maksaa säästämäsi osuuden päälle? Mitkä ovat vakuutuksen kulut? Mihin "vakuutusyhtiö" sijoittaa rahat? Mihin joudut sitoutumaan eli voitko halutessasi keskeyttää maksamisen?

[/quote]

Työnantaja maksaa 4% työntekijän säästämän osuuden päälle (minusta aika paljon). Kuluista olen juuri ottamassa selvää. Minusta ne kuulostavat korkealta ja se taitaakin olla usein näiden eläkevakuutusten ongelma. Jossain määrin voi itse päättää, mihin rahastoihin säästöt sijoitetaan. Maksamisen voi keskeyttää, mutta säästöjä ei saa ulos kuin vasta eläkeiässä.

Alan olla itse sitä mieltä, ettei ole minulle sopiva säästömuoto. Ainoa asia, mikä houkuttaa, on tuo työnantajan maksama 4 prosenttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitatko että työnantaja maksaa päälle 4% työntekijän säästösummasta, vai jenkkityyliin että työntekijä sijoittaa 4% palkastaan ja työnantaja tuplaa tämän?

Jälkimmäinen on niin hyvä diili että kannattaa ehdottomasti ottaa vaikkei muuten vakuutussäästäminen innostaisikaan.

Vierailija
4/6 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:44"]

Siis tarkoitatko että työnantaja maksaa päälle 4% työntekijän säästösummasta, vai jenkkityyliin että työntekijä sijoittaa 4% palkastaan ja työnantaja tuplaa tämän?

Jälkimmäinen on niin hyvä diili että kannattaa ehdottomasti ottaa vaikkei muuten vakuutussäästäminen innostaisikaan.

[/quote]

Jälkimmäinen, eli työnantaja maksaa rahastoon 4% palkasta. Työntekijä voi valita maksaa 2, 3 tai 4%. 

Tällä sitoutetaan työntekijöitä. Työnantajan osuuden saa vapaakirjalle vasta kolmen vuoden työsuhteen jälkeen. Toimiala on turbulentti, eli ei välttämättä toteudu. Silloin saisi mukaansa itse maksamansa osuuden.

Oletko nelonen sitä mieltä, että kannattaisi mennä mukaan?

Vierailija
5/6 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tuplattua sen mitä kolmen vuoden aikana säästät; en jaksa laskea tarkkaan, mutta vaikka korkoa ei tulisi tippaakaan tuossa parinkymmenen vuoden aikana (hyvin ylikonservatiivinen oletus) saat silti omalle säästölle paremman tuoton kuin jollain 3% (esim. korko-)sijoituksella.

Voi tietty riippua tarkemmista ehdoista ja siitä miten todennäköiseksi arvioit että pysyt tuolla sen kolme vuotta.

Vierailija
6/6 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:51"]

Jälkimmäinen, eli työnantaja maksaa rahastoon 4% palkasta.

[/quote]

Jos vakuutuksen kustannus ei ole ihan kohtuuton, niin kyllähän tuo kannattaa hyödyntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi