Verenpaine normaali ja jatkuvia huimauskohtauksia
Onko kellään muulla vastaavaa?
Olen pitkä, ja silloin kun verenpaineeni on ns normaali tai matalahko, minua huimaa joka kerta kun nousen, välillä aika rajustikin ja pitää ihan ottaa kiinni jostain. Huomattavan inhottavaa pidemmän päälle.
Kun olin 20 kg tukevammassa kunnossa, myös verenpaineeni oli lievästi koholla. Tuolloin ei huimannut yhtään.
Melkein tekisi mieli jo tämän takia lihoa takaisin.
Lääkärin mukaan pitkillä ihmisillä ihan normaalia, mitään apukeinoja ei tarjonnut, paitsi että aina nousisi rauhassa...
Kommentit (12)
https://www.duodecim.fi/2020/09/03/d-vitamiini-ja-kalsium-saattavat-ehk…
D-vitamiinista ja kalsiumista saattaa olla apua. Tuore tieto. Voisi kannattaa puhua näistä lääkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.duodecim.fi/2020/09/03/d-vitamiini-ja-kalsium-saattavat-ehk…
D-vitamiinista ja kalsiumista saattaa olla apua. Tuore tieto. Voisi kannattaa puhua näistä lääkärin kanssa.
Ei todellakaan:
kalsiumilla tapetaan eläimiäkin, kun halutaan päästä niistä eroon ja tähän aikaan vuodesta ei kenelläkään ole puutosta d-vitamiinista!
Sama mulla, eli rauhallisia nousemisia vaan :D
Vierailija kirjoitti:
Sama mulla, eli rauhallisia nousemisia vaan :D
Löytyi paha virhe tuolta yhdestä kalkkitabletin pakkausselosteesta:
"Calcichew D3 Forte -purutabletit sisältävät aspartaamia (E951), joka on fenyylialaniinin lähde. Valmiste saattaa olla haitallinen fenyyliketonuriaa sairastaville."
Saattaa olla on väärin, sillä ko geeniperimän omaavat ihmiset eivät saa vahingossakaan ottaa aspartaamia eikä mitään, missä lukee fenyylialaniinin lähde. Siksi se täytyy elintarvikkeisiinkin merkitä! Eikä tarvi olla neurologia tuota ymmärtääkseen:devil::sick:
Eikä kenekään tarvi sietää muuntogeenisiä aineksia, kuten maissista tehdyt valmisteet(y)
Sama juttu. Joskus pyöräillessäkin saattaa huimata.
Liikunta auttaa, minulla hävis huimaukset noin vuodessa kun alotin juoksemisen
Vierailija kirjoitti:
Korvassa vikaa
Joo, sekin voi olla, mut kyllä pitää käydä lääkärissä tutkimassa. Hän osaa antaa siihen liikuntaohjeet. Mutta mikä sen niissä kaarissa aiheuttaa, ei ole vielä selvinnyt.
Tässä edelliseen:
"Ensin tutkin aspartaattia, joka ei ole aspartaamia. Aspartaami on kahden aminohapon yhdiste, aspartaatin ja fenylalaniinin. Olin osoittanut, että aspartaattikomponenetti tuhoaa aivosoluja samalla tavoin kuin monosodiumglutamat (eli natriumglutamaatti E621).
Pyysin Searlea lähettämään minulle näytteen aspartaamista, minkä he tekivätkin, syötin sitä hiirenpoikasille ja se aiheutti samanlaisia aivovaurioita, kuin aspartaatti ja glutamaatti".
---Marie-Monique Robin ohelmassa, jossa John Olney sanoi noin, Ykkösdokumentti, Terveys lautasella.
Mulla varsinkin tunti urheilun jälkeen verenpaine laskee reippaasti ja nouseminen ylös sohvalta huimaa. Joskus on ollut lähellä pyörtyäkin. Silmissä tummuu pienen hetken.
Ihan normaaliahan tuollainen huimaaminen noustessa. Sydän joutuu yhtäkkiä pumppaamaan verta pystysuunnassa, mihin tarvitaan enemmän voimaa, ja tasoittumiseen menee vähän aikaa.
Muakin huimaa aina välillä kun keho heiluu itsekseen. Sit välillä auttaa antihistamiini.
Minulla on aina ollut näitä huimauskohtauksia, olen myös pitkä. Verenpaine on tasaisesti ihan normaalissa, ei matala mutta ei korkeakaan. Jo teininä itsellekin kouluterveydenhoitaja todennut tuon, että pitkillä ihmisillä voi olla näin, koska verellä kestää pidemmän aikaa kulkea "ylös" asentomuutoksen jälkeen kuin lyhyemmillä. Tiedä sitten, itse olen ihan tottunut tähän, vaikkei kivaa olekaan.