Puhukaa, keskustelkaa ja lukekaa lapsillenne, teette niistä viisaampia!
Kuusi vuotta sitten lastentauteihin erikoistunut kirurgi Dana Suskindhavahtui pienten potilaiden välisiin eroihin tutkiessaan lasten puheen kehitystä korvaimplantin asennuksen jälkeen.
Varakkaiden perheiden lapset alkoivat puhua leikkauksen jälkeen nopeasti, mutta heikomman tulotason perheissä lapset tulivat selvästi jäljessä. Asia jäi vaivaamaan Suskindia ja hän päätti penkoa aihetta syvemmältä.
Suskind löysikin pian historiallisen tutkimuksen vuodelta 1990. Tulokset puhuivat työssä tehtyjen havaintojen puolesta. Tutkimuksen mukaan köyhyyden keskelle syntynyt lapsi oli kuullut kolmanteen ikävuoteen mennessä käsittämättömät 30 miljoonaa sanaa vähemmän, kuin varakkaaseen perheeseen syntynyt ikätoverinsa.
Suskind päätti löytää käytännön ratkaisuja epäkohdan korjaamiseksi ja tänä päivänä 45-vuotias lääkäri uskoo tietävänsä vastauksen: Lapset eivät synny älykkäinä, vaan vanhempien tapa puhua lapselle ratkaisee.
Nyrkkisääntö on hyvin yksinkertainen: mitä enemmän keskustelee lapsensa kanssa kysymyksiä esittäen, sitä laajempi sanavarasto lapselle kehittyy.
Alemman tulotason perheissä lapsilta ei juurikaan kyselty mitään, vaan heille ladeltiin lähinnä käskyjä. Eräs testiryhmään osallistunut äiti kertoi Suskindille ajatelleensa, että tytön koulutus saisi luvan alkaa vasta lastentarhassa. Hän ei juurikaan keskustellut tyttärensä kanssa, vaan luuli tekevänsä tarpeeksi tarjoamalla lapselleen puhtaita vaatteita, ruokaa ja siistin kodin.
Monet vanhemmat eivät myöskään juttele lapsensa kanssa, koska se tuntuu yksinkertaisesti typerältä. Miksi kysellä turhia, kun vastausta ei kuitenkaan saa?
Suskindin mukaan näin ei kannata missään nimessä ajatella. Hän myös yrittää selittää vanhemmille, ettei heidän koulutuksensa sanele sitä, miten lapsen sanavarastoa voi kartuttaa. Lapsen kanssa voi puhua esimerkiksi ruokakaupan hedelmistä tai puistossa nähdyistä väreistä.
Ennen yöpuulle menemistä voidaan lukea vaikkapa iltasatu.
- Sen sijaan, että pyytäisin lastani vain pistämään kengät jalkaan, voinkin sanoa, että nyt on aika lähteä ja mitäs me tarvitsemme. Tällä tavalla annan lapselleni mahdollisuuden vastata ja sanoa "kengät", 4-vuotiaan tytön äiti kertoo oivalluksestaan.
Kommentit (21)
Minusta on lastensuojeluasia, jos lapselle ei lueta iltasatua pienestä pitäen.
Allekirjoitan tuon täysin. Meillä puhellaan ja luetaan tosi paljon, eikä sitten muita "akateemisia" opintoja pikkulapsille tyrkytetä. Kumpikin lapsista on ollut aina luokkansa parhaita ja tosi pienellä ponnistelulla.
He itse aina sanovat, että meillä on ihan erilainen tapa perheessä kuin monella muulla ja se on tuo puhuminen. Ovat sen itse huomanneet, kun ovat vieraisilla muiden lasten luona.
En ole tiennyt, ettei kaikissa perheissä tehdä samoin, sillä meille se on niin luonnollista.
Saakin vanhemmat katsoa peiliin, jos jälkikasvu ei loista älyllään. Uskon tähän ap. juttuun.
Juurikin näin! Ja helkkariin ne lastenvideot jopa taaperoikäisiltä. Videon katseleminen sohvalla EI ole vuorovaikutustilanne, eikä edesauta kielellistä ja älyllistä kehittymistä, sosiaalisesta puhumattakaan, läheskään yhtä paljon kuin satuhetki vanhemman kanssa.
Aika-ajoin täälläkin joku miettii, miksi oma lapsi ei ole kovin fiksu. Nyt kannattaa suunnata katse itseensä, kun ei ole tullut tehtyä lapsesta fiksua.
Noloa, mutta niin totta.
Alemman tulotason perheissä lapsilta ei juurikaan kyselty mitään, vaan heille ladeltiin lähinnä käskyjä. Eräs testiryhmään osallistunut äiti kertoi Suskindille ajatelleensa, että tytön koulutus saisi luvan alkaa vasta lastentarhassa. Hän ei juurikaan keskustellut tyttärensä kanssa, vaan luuli tekevänsä tarpeeksi tarjoamalla lapselleen puhtaita vaatteita, ruokaa ja siistin kodin.
Monet vanhemmat eivät myöskään juttele lapsensa kanssa, koska se tuntuu yksinkertaisesti typerältä. Miksi kysellä turhia, kun vastausta ei kuitenkaan saa?
Olen aina puhunut lapselleni. Tarhaikäisenä juteltiin hänen kuulumiset ja minun kuulumiset (lapsen tasolla) ja kouluikäisenä sama jatkui.
taaperona luin hänelle satuja ja isoampana koko Harry Potterin tuotannon kappale kerrallaan joka ilta. Nyt minulla on iso mies joa vieläkin juttelee niin iloistaan kuin suruistaan.
Meillä luetaan aina iltasatu ennen nukkumaanmenoa, tai siis kaksi satua. Monta vuotta ollut näin, nyt lapset 9v. ja 6v. Myös tehdään paljon lasten kanssa, jutellaan ja keskustellaan, ollaan paljon perheenä. En kuitenkaan usko tuohon aivan täysin ja on vähän natsismia ajatella että kaikista lapsista tulisi "tehdä" älykkäitä, jokainen arvokas sellaisena kuin on. Mutta toki lapsissa potentiaalia vaikka mihin jos annetaan mahdollisuus! Lapsen luovuutta kannattaa myös ylläpitää, se kehittää lasta ja vapaa leikki, se on tosi tärkeää!
Tämä tutkimus tietysti myös osaltaan kannattaa kotihoitoa, kotihoidossa lapsille keskustellaan eri tavalla kuin hoidossa.
Minun vanhempani eivät ole kovin korkeasti koulutettuja. Isä on käynyt vain peruskoulun ja äiti suorittanut lukion ja opistotason tutkinnon. Silti meillä on aina luettu paljon, ja kirjastossa käytiin lapsuudessani joka viikko. Tosin kotona meillä ei ollut sitä joidenkin av-mammojen suuresti arvostamaa iso hyllyä täynnä maailmankirjallisuuden klassikoita. ;)
Minusta lukemiseen rohkaiseminen oli hyvin arvokas asia, ja olen siitä vanhemmilleni kiitollinen. Minulla ja sisaruksillani lukeminen on säilynyt aikuisuuteen asti tärkeänä harrastuksena. Viekää lapsianne kirjastoon tai hankkikaa heille muilla keinoin luettavaa. Vaikka maailma muuttuu ja teknologia kehittyy, uskon että hyvä lukutaito on tulevaisuudessakin korvaamaton taito.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:03"]
Meillä luetaan aina iltasatu ennen nukkumaanmenoa, tai siis kaksi satua. Monta vuotta ollut näin, nyt lapset 9v. ja 6v. Myös tehdään paljon lasten kanssa, jutellaan ja keskustellaan, ollaan paljon perheenä. En kuitenkaan usko tuohon aivan täysin ja on vähän natsismia ajatella että kaikista lapsista tulisi "tehdä" älykkäitä, jokainen arvokas sellaisena kuin on. Mutta toki lapsissa potentiaalia vaikka mihin jos annetaan mahdollisuus! Lapsen luovuutta kannattaa myös ylläpitää, se kehittää lasta ja vapaa leikki, se on tosi tärkeää!
Tämä tutkimus tietysti myös osaltaan kannattaa kotihoitoa, kotihoidossa lapsille keskustellaan eri tavalla kuin hoidossa.
[/quote]
Kyllä minä haluan "tehdä" lapsistani sosiaalisia, älykkäitä, hyväkäytöksisiä ja viisaita. Se on minun työni ja nautin siitä kun onnistun.
En nyt tiedä älykkäämpiä, mutta kyllä näkee paljon, että lapsen käsityskykyä aliarvioidaan. Etenkin isoissa perheissä, jossa pienet lapset "vain kasvavat siinä sivussa" ilman kunnollista huomiota aikuisilta.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:20"]
[/quote]
Kyllä minä haluan "tehdä" lapsistani sosiaalisia, älykkäitä, hyväkäytöksisiä ja viisaita. Se on minun työni ja nautin siitä kun onnistun.
[/quote]Toki minäkin ja kyllä vaikkapa hyvät käytöstavat ja vanhempien kunnioitus on asia,josta saan aina ihailua ja ihmettelyäkin kuinka olen lapseni näin hienosti opettanut Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa.
Mutta sitten taas lapset on lapsia, annetaan heille se vapaus ja ihana lapsuus. Paljon leikkiä, omia juttuja, toki paljon kirjoja, satuja, loruja, tarinoita. Roolileikkejä, vapaus olla vaan, luontoretkiä, ulkoilua, askartelua, käsillä tekemistä, arkisia asioita,mutta niin arvokkaita!
Mutta mielestäni kaikista ei tarvitse yrittää tehdä älykkäitä eikä edes sosiaalisia.
Ihana kyllä tutkimus joka osaltaan kannustaa kotihoitoon, sinänsä kyllä ristiriitaista,että onhan myös todettu, että aikaisin päivähoidon aloittaneet lapset menestyvät elämässään (pitkään) kotihoidettuja lapsia paremmin. Riippuu tietysti millä sitä menestystä mitataan ja pitäisikö sitä edes mitata
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:20"]
[/quote]
[/quote]Toki minäkin ja kyllä vaikkapa hyvät käytöstavat ja vanhempien kunnioitus on asia,josta saan aina ihailua ja ihmettelyäkin kuinka olen lapseni näin hienosti opettanut Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa.
Mutta sitten taas lapset on lapsia, annetaan heille se vapaus ja ihana lapsuus. Paljon leikkiä, omia juttuja, toki paljon kirjoja, satuja, loruja, tarinoita. Roolileikkejä, vapaus olla vaan, luontoretkiä, ulkoilua, askartelua, käsillä tekemistä, arkisia asioita,mutta niin arvokkaita!
Mutta mielestäni kaikista ei tarvitse yrittää tehdä älykkäitä eikä edes sosiaalisia.
Ihana kyllä tutkimus joka osaltaan kannustaa kotihoitoon, sinänsä kyllä ristiriitaista,että onhan myös todettu, että aikaisin päivähoidon aloittaneet lapset menestyvät elämässään (pitkään) kotihoidettuja lapsia paremmin. Riippuu tietysti millä sitä menestystä mitataan ja pitäisikö sitä edes mitata
[/quote]
Siis mitä? Ai kaikista ei edes tarvitse yrittää tehdä älykkäitä eikä edes sosiaalisia?? Sun lapsista tehdään, mutta naapurin Maija saa olla ilman tuota, kun tarvitaan erilaisia ihmisiä? WTF?
Miten ajattelit arpoa tuon, että kenestä sitten tehdään? Sun juttus on aika sekava, päätä nyt ihmeessä, mitä tarkoitat.
Eihän tuo keskustelu ja lukeminen ole joku erityinen ponnistus ja vaadi erityisiä tavoitteita, vaan se on ihan sitä arkea, joka tukee lapsen kasvatusta ja samalla siitä on jopa elinikäinen hyöty lapselle ja aivojen kehitykselle.
Niin niin siis jokainen joka haluaa keskustella ym.tärkeät kehittävät jutut mutta ei se mitään pakollista voi olla. !! sunnuntaisin olen aika usein sekava. tai jotenkin tää sunnuntai on päivä, jolloin ei jaksais tehdä mitään, pitkäveteistä ja tavallaan inhoan sunnuntaita ja sitten kuitenkin tarvitsen nämä sunnuntait! No nyt hetkeksi puistoon lasten kanssa niin pää selviää
No teetkö meistä ls-ilmon 2, kun meillä ei ole koskaan luettu iltasatua, vaan laulettu iltalaulu sen sijaan? Muuten kyllä luetaan paljonkin ja käydään säännöllisesti kirjastossa.
Meillä tehään sitä ja meillä tehdään tätä. Ja meidän pete on tosi fiksu kun oon lukenu sille ihan vauvasta asti iltasatuja. Daa.. Siis täällä taas niin omakehu haisee. :D
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:26"]
Niin niin siis jokainen joka haluaa keskustella ym.tärkeät kehittävät jutut mutta ei se mitään pakollista voi olla. !! sunnuntaisin olen aika usein sekava. tai jotenkin tää sunnuntai on päivä, jolloin ei jaksais tehdä mitään, pitkäveteistä ja tavallaan inhoan sunnuntaita ja sitten kuitenkin tarvitsen nämä sunnuntait! No nyt hetkeksi puistoon lasten kanssa niin pää selviää
[/quote]
Pitäs kyllä olla pakollista, jos noinkin pienellä asialla saadaan moni myöhempi ongelma hoidettua. Varmasti moni lapsi, joka nyt pärjää koulussa huonosti, olisi hyötynyt tästä ap. asiasta.
Miksi sitten vasta on oikein puuttua ja alkaa vaatia yhteiskunnalta apua, kun homman olis voinut hoitaa ajoissa?!
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:34"]
Meillä tehään sitä ja meillä tehdään tätä. Ja meidän pete on tosi fiksu kun oon lukenu sille ihan vauvasta asti iltasatuja. Daa.. Siis täällä taas niin omakehu haisee. :D
[/quote]
Kalahtiko omaan nilkkaan? Uskotko, että ei se ole kehumista, jos kertoo, että meillä ollaan tehty noin? Mulle ainakin tuli vaan hyvä mieli, että olenkin huomaamattani tehnyt jotakin oikein!
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:26"]
[/quote]
Pitäs kyllä olla pakollista, jos noinkin pienellä asialla saadaan moni myöhempi ongelma hoidettua. Varmasti moni lapsi, joka nyt pärjää koulussa huonosti, olisi hyötynyt tästä ap. asiasta.
Miksi sitten vasta on oikein puuttua ja alkaa vaatia yhteiskunnalta apua, kun homman olis voinut hoitaa ajoissa?!
En tiedä, en todellakaan tiedä!!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 14:55"]
Aika-ajoin täälläkin joku miettii, miksi oma lapsi ei ole kovin fiksu. Nyt kannattaa suunnata katse itseensä, kun ei ole tullut tehtyä lapsesta fiksua.
Noloa, mutta niin totta.
[/quote]
Ootsä yksinhuoltaja?