Haluaisin syödä vhh-ruokaa, mahdollisimman luonnollista mutta kasvissyöjänä.
Tää tuntuu olevan ihan mahdoton yhtälö. Vai olisiko jollain ideoita? Mä voin kaikkein parhaiten ilman turhia hiilareita (marjat ja kaikki kasvikset ok) mutta haluaisin vähentää lihan, kanan ja kalan syöntiä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä!
Siis syön paljon salaattia kanalla tai lohella. Paistan erilaisia vihanneksia ja jauhelihaa/kanaa. Teen kanakeittoa tai tomaattikeittoa. Lasagnea kesäkurpitsasta jne. Näissä kaikissa on tuo liha/kana/kala joita nyt haluaisin vähentää. Mitä tilalle? Aamuisin syön usein rahkaa ja marjoja, munakasta jne. Ongelmana siis lounas ja illallinen. Kaupassa on kaikennäköisiä lihan korvikkeita mutta en haluaisi käyttää mitään nyhtökauraa, teollista ”keinolihaa” jne vaan mahdollisimman luonnollisia tuotteita.
Nyhtökaura valmistetaan samalla menetelmällä kuin leipä.
Jos se tuote on myynnissä hevi-osastolla niin sen hiilarit voi käytännössä jättää huomiotta. Pari poikkeusta lukuunottamatta, kuten peruna.
Vegaanina menee kyllä hankalaksi jos munat ja maitotuotteetkin haluaa jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko esim. tofu teollisempaa kuin kana? Härkis, soijapalat mitä näitä nyt on, teollisempaa kuin liha?
En oo mikään kasvissyöjä mutta kyllä mä syön ennemmin lihaa kuin noita valmiita soijamössöjä! Ne on ihan kuraa!
Ei ihmekään, kun suomalaiset kuolee sydän- ja verisuonitauteihin, kun kasviksia ei syödä puolta kiloa päivässä saati syödä muuten ravitsemussuositusten mukaisesti.
Miten olisi hamppu- tai riisiproteiinilisä? Hamppuprotsku on kyllä aika tujun makuista mutta riisiproteiinijauhe ei maistu juuri miltään.
Korvaat eläinproteiinin linsseillä, pavuilla, herneillä ja tofulla ja sienillä. Kokeile vaikkapa sienimoussakaa tai sienitäytteisiä kesäkurpitsoja. Ei ole vaikeaa. Tofua kannattaa marinoida, friteerata ja maustaa kunnolla. Jos sen avulla haluaa aluksi vähentää eläinproteiinin määrää lautasella, voi tehdä silken tofusta ja kalasta pihvejä, joissa on puolet kumpaakin. Linssejä voi laittaa esimerkiksi sosekeittoon. Tai miten olisi linssimuhennos paahdetulla kukkakaalipihvillä? Marinoidut pavut ovat herkullisia salaateissa. Mahdollisuudet ovat rajattomat.
Mikään pakko ei ole käyttää kalliita ja teollisia härkiksiä yms.
Lue soijapalojen jne tuoteseloste ja päättele itse!