Kauankohan kestää päästä rapakunnosta juoksukuntoon?
Siis niin, että 5km taittuu suht kivuttomasti ilman että aikaa kuluu yli tunti? Lopetan nyt röökaamisen ja siirrän sipsit sivuun ja yritän urheilullisesti ponnahtaa sohvan vaahtomuovimontusta jaloilleni kasvattamaan peruskuntoa. Ikää 45v ja painoa 75kg / 170cm Ei aikaisempaa urheilutaustaa. Voisiko olla mahdollista vielä tämän vuoden puolella?
Kommentit (18)
Tässä hyvä treeni:
Viikko 1: kävele 5 km
Viikko 2: Juokse 1 min, kävele 1 min 5 kilometrin ajan
Viikko 3-4: juokse 2 min, kävele 1 min 5 kilometrin ajan
Viikko 5-6: juokse 3 min, kävele 1 min 5 kilometrin ajan
Viikko 7-8: juokse 4 min, kävele 1 min 5 kilometrin ajan
Viikko 9-10: juokse 5 min, kävele 1 min 5 kilometrin ajan
jne. Jossain vaiheessa pystyt vetämään sen kokonaan läpi.
Aloita kävelyllä. Luin joskus, että nivelillä voi kestää kuukausia tottua liikuntaan, jos aiemmin on ollut sohvaperuna. Aerobinen kunto nousee nopeasti ja voit periaatteessa juosta pidempiä matkoja tai nopeammin, mutta nivelet ja luut ei mukaudu niin nopeasti.
Ei sulla varmaan mikään oikea kiire tuossa kuntoilussa ole, joten on parempi pelata varman päälle ja aloittaa mieluummin liian hitaasti kuin liian nopeasti.
Mitä jos ihan huviksesi kokeilisit miten juoksu lähtee ihan kylmiltään? Saatat yllättyä. Itse sain ihme puuskan viime keväänä candy crushia pelatessani ja heitin lenkkarit jalkaan ja lähdin jolkottelemaan. Sillä kerralla meni 3,5km ihan kivuttomasti. Yllätyin suuresti. Saatat olla paremmassa kunnossa kuin uskotkaan.
Kyllä ehdit vielä tämän vuoden puolella. Netistä löytyy hyviä 5-10 viikon ohjelmia joilla pääset vauhtiin.
Niitä ohjelmien seuraaminen on helppoa, teet vain niinkun sanotaan. Ei tarvi edes miettiä, kuinka paljon juosta/kävellä. Tsemppiä, pystyt siihen kyllä!
Terv. Samanikäinen, 2 cm lyhyempi ja 2 kg kevyempi. Vitonen menee nykyisin, vaikka mielummin jolkottelen 3 km:n pätkiä
Itse aloitin juoksemisen ihan nollasta heinäkuussa ja heinäkuun lopussa meni 2 km yhteen menoon. Aluksi juoksu oli todella tahmeaa ja asetin itselleni tavoitteeksi juosta jokaisella lenkillä vähintään 50-100 metriä pidemmälle, kunnes tuo 2 km oli täynnä. Päätin sitten siirtyä juoksemaan niin, että aina juoksua 6 minuuttia ja kävelyä 4 minuuttia. Se on todella paljon miellyttävämpi tapa juosta. Tavoitteena on pidentää juoksuaikaa minuutilla pikkuhiljaa, ehkä 3-4 lenkin jälkeen ja jossain vaiheessa juosta koko vitonen. Tällä hetkellä vitosen lenkkiin menee vajaa 45 minuuttia.
Porin juoksukoulu on hyvä! Etenee hitaasti mutta ihan hyvä niin. Itse aloitin rapakuntoisena huhtikuussa juosta muutama vuosi sitten... elokuussa juoksin 7-8 km lenkin vaivattomasti.
Se on semmoinen juttu, että lonkkia ja polvia löytyy hyllystä mutta nilkkoja ei, joten juoksimisen sijaan esim. salille ja sauvakävelylle.
Itse päätin ryhdistäytyä sohvaperunasta 42-vuotiaana. Olen nyt pari-kolmevuotta myöhemmin tosi hyvässä kunnossa. Eka juoksukilometrikin tuntui aluksi tuskaiselta ja nyt menee heittämällä 5 -10km. Juoksukilometrejä tulee vuoteen n.800
Lähipiiristä kuulin alkuun arvostelua ihmettelyä ja jopa naureskelua, kun minulla olisi kuulema pitänyt olla "oikea" tavoite esim. osallistuminen juoksutapahtumiin jne. Kuulema päätös elämäntapamuutoksesta ei ollut riittävä syy. Monella on kyllä naureskelu loppunut tässä vuosien vieriessä.
Rasitusvammoja ei ole tullut ja olen todella onnellinen kropan kestävyydestä, koska olen jo keski-ikäinen
2 vuotta 4 kuukautta 5 päivää ja 6 tuntia 34 minuuuttia. Laskelmassa saattaa olla muutaman minuutin ja satojen herkkupäivien virhemarginaali.
Taidanpa minäkin aloittaa juoksutreenit. Pitääkö olla kalliit juoksukengät?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi asiaa josta ei pidä koskaan tinkiä on kengät ja autonrenkaat.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta hyvät. Yleensä ne toki ovat kalliit.
Vierailija kirjoitti:
Se on semmoinen juttu, että lonkkia ja polvia löytyy hyllystä mutta nilkkoja ei, joten juoksimisen sijaan esim. salille ja sauvakävelylle.
Tämä on niin totta. Jos sohvaperunana aloittaa päälle nelikymppisenä liikunnan, niin kannattaa aloittaa jollain muulla kuin juoksulla. Kroppa ei ole enää samassa palautumiskunnossa kuin parikymppisenä ja juuri esim. nuo nilkkavammat ovat todella inhottavia, pitkäkestoisia ja heikosti hoidettavia. Itselläni eivät nilkan jänteet kestäneet juoksua lainkaan. 😞
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä treeni:
Viikko 1: kävele 5 km
Viikko 2: Juokse 1 min, kävele 1 min 5 kilometrin ajan
Viikko 3-4: juokse 2 min, kävele 1 min 5 kilometrin ajan
Viikko 5-6: juokse 3 min, kävele 1 min 5 kilometrin ajan
Viikko 7-8: juokse 4 min, kävele 1 min 5 kilometrin ajan
Viikko 9-10: juokse 5 min, kävele 1 min 5 kilometrin ajan
jne. Jossain vaiheessa pystyt vetämään sen kokonaan läpi.
Ennen armeijaa juoksin joka toinen päivä 3 km lenkin erittäin mäkisessä maastossa n. 3 kuukauden ajan. Lopulta juoksin tuon lenkin 12 minuuttiin. Intissä hajosi sitten jalka ja luulin sitä penikkataudiksi ja juoksin tuskaisesti silti coopperissa 3050m. Paljastui sitten rasitusmurtumaksi. Harmittaa kun en ennen armeijaa kokeillut sileällä juosta sitä coopperia. Veikkaan että olisin juossut siinä kunnossa 3300-3400 metriä.
Kun on aloittanut ihan nollasta niin tuntuu että kunto ei parane vaikka on kävellyt säännöllisesti noin 3 kuukautta. Paino sentään laskenut, jos sitten homma helpottuu kun on tarpeeksi kevyt.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu omasta askelluksesta ja jalan asennosta. Osa juoksun (ja ihan kävelynkin) aiheuttamista kivuista voi johtua yli-/alipronaatiosta, jolloin jalan asento on virheellinen ja nivelet ym. rasittuu väärällä tavalla. Pronaatiotuetut kengät (huonontuneet siitä, mitä ne olivat vielä 10 vuotta sitten) tai erikoispohjalliset lisää tällöin juoksuvarustukesn hintaa, mutta vähentää kipuja. Eli onnekkaana voit päästä suht. halvoilla kengillä, jos tulee ongelmia, niin hyviin kenkiin kannattaa ehdottomasti panostaa.
Muutama viikko menee kun juoksu lähtee kulkemaan! puolen vuoden päästä menee jo puolimaraton. Kyse on vain siitä että juoksua harrastettaan aktiivisesti