Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten taivutat Armas-nimen?

Vierailija
04.10.2013 |

Eilen leikkipuistossa oli äiti Armas-poikansa kanssa. Pisti korvaan, kun hän puhui Armaksesta koko ajan. Armaksen hiekkalelut, Armaksen nuha, Armaksen sitä ja tätä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armaksesta, Armaksen, Armakselle....

Tuomaksesta, Tuomaksen, Tuomakselle...

Joonaksesta, Joonaksen, Joonakselle....

Markuksesta, Markusen, Markukselle...

Vierailija
2/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä "Armaan", että "Armaksen" ovat oikeita muotoja. Nykyisin käytetään enemmän jälkimmäistä. Vähän samalla tavalla kuin ennen vanhaan "Tuomaan" oli tavallisempi taivutusmuoto, mutta nyttemmin lähes unohtunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taivutan vanhalla tavalla: Armaan, Armaalta, Armaalle, Tuomaan, Tuomaalta, Tuomaalle. Olen viisikymppinen, johtuu ehkä korkeasta iästäni tuo oma taivutukseni... Mutta kumpikin taivutustapa on tosiaan oikein.

Vierailija
4/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, se vain kuulosti niin hassulta. Tuomaksia ja Joonaksia kyllä tunnen, Armaksiin en ole vain törmännyt.

ap

Vierailija
5/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armaksen tai Armaan, riippuu siitä, miten vanhemmat itse on asian ajatelleet. En tunne kuin yhden s-loppuisen nimen omistajan, jonka nimi taivutetaan vokaalivartaloisena ("Armaan").

Vierailija
6/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armas - Armaan

Tuomas - Tuomaan

En minä kyllä ymmärrä että miksi sinne pitäisi k lisätä (Armaksen).

Jos puhutaan adjektiivista armas, niin se taipuu armaan muotoon. Nimiä voi kai taivutella melkein miten lystää, nimen kantaja päättää mikä on oikea muoto. Periaatteessahan sen voisi taivuttaa myös muotoon Armasken :)

Vierailija
7/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armaan. Sanon muuten myös Tuomaan ja Luukkaan, koska se kuulostaa korvaani kauniimmalta. Minulla on itsellänikin "epäsäännöllisesti " taipuva nimi ja sitäkin varmaan joka toinen taivuttaa väärin,  vaikka on paljon helpompi tapaus.

Vierailija
8/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivutan Armaan, Armaalle jne.

Samoin Tuomaan, Luukkaan, kuten edellä kirjoittavakin. Tuomaanpäivä ja Luukkaan evankeliumi ovat niin vahvoja ja vakiintuneita termejä, että siitä varmaan on lähtenyt myös arkipäivän Tuomaiden ja Luukkaiden taivuttamiseni. Ja Armas on armaani.

Vierailija
9/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 09:14"]

Armas - Armaan

Tuomas - Tuomaan

Jos puhutaan adjektiivista armas, niin se taipuu armaan muotoon. Nimiä voi kai taivutella melkein miten lystää, nimen kantaja päättää mikä on oikea muoto. Periaatteessahan sen voisi taivuttaa myös muotoon Armasken :)

[/quote]

Tuliskohan se k ihan siitä, että s-loppuiset nimet voi taivuttaa analogisesti kuten s-loppuiset sanat, vaikka nyt putous, sammas, kannas.

Vierailija
10/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi taas kirveksellä töitä.

Vierailija
11/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 09:23"]

Armas - Armaan

Tuomas - Tuomaan

[/quote]

Tuliskohan se k ihan siitä, että s-loppuiset nimet voi taivuttaa analogisesti kuten s-loppuiset sanat, vaikka nyt putous, sammas, kannas.

[/quote]

Ainakin Antiikin nimissä on molempia taivutuksia ja niissä taitaa suositus olla tuo -kse -taivutus ->Zeus:Zeuksen, Dionysos: Dionysoksen mutta Herakles: Herakleen.

Vierailija
12/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivuttaisin "Armakselle", samoin kuin Tuomakselle. Armaalle tai Tuomaalle ei kuulosta enää suuhun sopivalta.

Vierailija
13/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armas - Armaan

Tuomas - Tuomaan

[/quote]

Ei vaan Armasin. Armasken ei ole mahdollinen lainkaan.

Vierailija
14/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huojentunut siitä, ettei kukaan ehdota taivutusta "Armasin". Tai kirjoitettuna "Armas:n".

Ulkomaalaisissa nimissä nämä toki ovat hankalia joskus. Miten taivuttaisitte nimen "Jesus" genetiivin?