Miksi päiväkotia pidetään niin pahana?
Luettuani av:n kauhukertomuksia tarhasta, olin kauhusta kankeana ja täynnä syyllisyyttä, kun silloin 1,5- vuotiaani aloitti tarhan vuosi sitten. Milloin hoitajat tekivät sitä ja tätä, ryhmäkoot olivat liian suuria&meluisia ja lapset olivat stressaantuneita ja agressiivisia...
Ja p**skanlatvat. Kaikki meni ja menee edelleen oikeasti todella hyvin. yllätyksekseni huomasin jo alkupäivinä, että tarha oli oikeasti rauhallinen, hoitajat mukavia ja tyttöni tykkäsi tarhasta.
Älkää ihmiset uskoko suoraan näitä höpöhöpö-juttuja, että tarha on pahasta.
Lapseni on 8-16:30 tarhassa: vilkuttaa aamulla iloisesti heiheit vietäessä ja haettaessa huutaa kovalla äänellä, että "äiti tuli" &hyppää kaulaan. On reipas ja sosiaalinen tyttö, joka höpöttää usein ryhmänsä hoitajista (oikeasti tykkää heistä).
Erityisen rasittavaa on kuunnella sellaisten kotiäitien mustavalkoisia kommentteja tarhasta, joilla ei ole minkäänlaista hajua, millaista tarhassa oikeasti on.
Kommentit (28)
En tietenkään sano, että kokemukseni on se ainoa oikea. Monilla vaan on niin mustavalkoinen näkemys siitä, että tarha on suoraan pahasta.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:52"]
En tietenkään sano, että kokemukseni on se ainoa oikea. Monilla vaan on niin mustavalkoinen näkemys siitä, että tarha on suoraan pahasta.
[/quote]
Vai kokemuksen sana monilla?
Miten niin pidetään pahana? En minä ainakaan pitänyt, kun tienasin itse omat rahani ja elätin lapsenikin yksinhuoltajana. Maksoin vielä tuosta hoidosta.
Pahinta on, jos on Kelan peräkammarin tyttö, joka luulee olevansa aikuinen ja itsenäinen kotona löhötessään. Nimeltään kotiäiti.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:52"]
[/quote]
Vai kokemuksen sana monilla?
[/quote]
Kyllä, ainakin mitä tätä palstaa lukee: MONILLA.
ne on nää eukot täällä, jotka ei anna lasta hoitoon edes yhdeks yöks kenellekkään, kun lapsi voi saada traumoja.
Päiväkodissa taudit tarttuu, on liikaa ohjelmaa eikä tarpeeksi vapaata leikkiä, ollaan liikaa sisällä ja nukutetaan väkisin lapsia, jotka ei ole väsyneitä. Ruoka ei ole tarpeeksi terveellistä.
(Tämä tieto perustuu oman ja muiden lasten kertomuksiin ja itse nähtyyn. )
Siitä en pidä. Hyvääkin päiväkodissa tietenkin on.
Siis ihanaa, että teillä on mennyt hyvin, mutta tänne ihmiset kirjoittavat aivan aitoja kokemuksiaan päiväkodeista. Päivähoidon laatu vaihtelee, moni päiväkoti on umpihomeessa, henkilökunta väsähtänyttä tai työilmapiiri on huono tms. ja kaikki tämä heijastuu lasten hoitopäivään.
Minulla on molemmat lapset tarhassa, ja toisen ryhmä on ok mutta toisen ei. Siellä on lapsia, joilla on isoja ongelmia aggression ja impulsiivisuuden hallinnassa. Tietenkin heitä on pieni vähemmistö, mutta he vievät henkilökunnan kaiken ajan ja aiheuttavat paljon mielipahaa. Päivittäin käydään läpi lyömistilanteita ja kiusaamistilanteita lasten kesken. Se nyt vaan on melko stressaava paikka sellaiselle lapselle, joka sattuu useamminkin murjottavaksi. Ja tämähän ei ole kaikkien vika, kaikilla lapsilla on oikeus hoitoon, mutta ei se nyt hitto vie mikään paratiisikaan ole, vaan monimutkainen sosiaalinen ympäristö, jossa on oltava skarppina.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:56"]
Päiväkodissa taudit tarttuu, on liikaa ohjelmaa eikä tarpeeksi vapaata leikkiä, ollaan liikaa sisällä ja nukutetaan väkisin lapsia, jotka ei ole väsyneitä. Ruoka ei ole tarpeeksi terveellistä.
(Tämä tieto perustuu oman ja muiden lasten kertomuksiin ja itse nähtyyn. )
Siitä en pidä. Hyvääkin päiväkodissa tietenkin on.
[/quote]
Jaa-a, ei päde meillä. Meidän tarhalainen on ollut huomattavasti vähemmän kipeänä, mitä muutaman kaverini kotihoidossa olevat. Terveellistä ruokaa tarjotaan ja ovat paljon ulkona.
Siis eikö päivähoitoa saa kritisoida, ettei jollekulle tule kauhean paha mieli? Entäpä, jos lastenhoitaja tai lto itse kritisoi työpaikkaansa, kuten erittäin monet tekevät. Ovatko hekin asenteellisia kotimammoja? Vai mikä heidän motiivinsa on?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 23:01"]
Siis eikö päivähoitoa saa kritisoida, ettei jollekulle tule kauhean paha mieli? Entäpä, jos lastenhoitaja tai lto itse kritisoi työpaikkaansa, kuten erittäin monet tekevät. Ovatko hekin asenteellisia kotimammoja? Vai mikä heidän motiivinsa on?
[/quote]
pöh, tottakai saa kritisoida, mutta silloin pitää olla faktaa taustalla, mitä useiden kotiäitien vaahtoamisen taustalta ei löydy...
Päiväkoti on hyvä. Mutta vain yli kolme vuotiaille. Tutkittu juttu.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:56"]
[/quote]
Muuten hyviä pointteja, mutta tautien tarttuminen on mielestäni ihan hyvästäkin, sillä se parantaa vastustuskykyä pidemmän päälle. Itsehän en aikoinaan ollut päiväkodissa ja sairastelinkin sitten todella paljon ala-asteella ja vesirokon sain vasta aikuisiällä.
ne on nää eukot täällä, jotka ei anna lasta hoitoon edes yhdeks yöks kenellekkään, kun lapsi voi saada traumoja.
Nimenomaan. Imetetään 2-vuotiaaksi, isä ei osaa hoitaa, lapsen stressikäyrä kasvaa miljoonaan, jos äiti jättää lapsen kotiin kaupassa käydessään...
Olen varmaan lukenut eri ketjuja kuin ap. Yleensähän päiväkotia kritisoivat ketjut täyttyvät kotiäitien haukkumisesta. Kuten tässäkin ketjussa näyttää käyvän. Ne lukuisat äitien omiin kokemuksiin perustuvat kriittiset mielipiteet päivähoidosta ohitetaan kaikessa hiljaisuudessa, aivan kuten tässäkin ketjussa...ensin kysytään, miksi päivähoitoa kritisoidaan, mutta sitten ei haluta kuulla vastauksia.
Mitä ap oikeasti sitten halusit kuulla, kun ei nää asialliset vastaukset näytä sua miellyttävän?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 23:06"]
[/quote]
lapset ovat erilaisia. miksi 3v on joku ihmeen maaginen raja?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 23:06"]
[/quote]
lapset ovat erilaisia. miksi 3v on joku ihmeen maaginen raja?
[/quote]
Tässä maassa, jossa asumme, herättäisi suurta ihmetystä, jos vasta 3-vuotiaana laitettaisiin tarhaan (suurinosa menee 8-12kk ikäisenä). Meidän puolitoistavuotiaskin herätti ihmetystä, että näinkö myöhään tarhaan... Tosin hattua nostan kotiäideille, jotka jaksavat/ voivat olla lasten kanssa kotona.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 23:14"]
Olen varmaan lukenut eri ketjuja kuin ap. Yleensähän päiväkotia kritisoivat ketjut täyttyvät kotiäitien haukkumisesta. Kuten tässäkin ketjussa näyttää käyvän. Ne lukuisat äitien omiin kokemuksiin perustuvat kriittiset mielipiteet päivähoidosta ohitetaan kaikessa hiljaisuudessa, aivan kuten tässäkin ketjussa...ensin kysytään, miksi päivähoitoa kritisoidaan, mutta sitten ei haluta kuulla vastauksia.
Mitä ap oikeasti sitten halusit kuulla, kun ei nää asialliset vastaukset näytä sua miellyttävän?
[/quote]
ap: en tietenkään hauku kotiäitejä, päinvastoin. Minusta on tosi hyvä juttu, jos äiti jaksaa olla ja taloudellisesti pystyy olemaan kotona lasten kanssa pitkään. Mutta ei se tarha välttämättä niin paha asia ole.
Joo, kaikki arvostelu on ihan turhaa. Kun otetaan 20 2-vuotiasta lasta, niin on aivan päivänselvää, että nämä lapset heti ajastavat itsensä iloisesti laitosrytmiin. Heitä kaikkia nukuttaa tasan klo 11.30, mutta ei tietenkään sitä ennen eikä enää puoli kahden jälkeen. Kaikkia pissattaa klo 9.30, kaikilla on nälkä tasan klo 11 mutta ei sitä ennen eikä ennen puoli kolmea. Ja kun mennään pihalle, kaikki kaksivuotiaat tunnetusti haluavat pukea reippaasti päälle!
Eiku miten se menikään....menikös se näin, että osaa pienistä roikotetaan hereillä vaikka pyytävät päästä nukkumaan ja itkeskelevät, ja osaa pakkonukutetaan vaikka heitä ei väsytä. Osa puetaan väkisin, osalle vaihdetaan vaippa väkisin, reipastetaan syömään ja reipastetaan potalle jne. Se vaihe, kun lapsi sopeutetaan päiväkodin rytmiin, ei aina ole helppo sille lapselle, ja se päivä voi olla raskas. Siitä, millä mielin lapsi sinne jää ja millä mielin hän sieltä lähtee, ei kerro äidille niistä päivän muista hetkistä yhtään mitään.
Minä haen kaksivuotiaan lapseni pois eri aikaan joka päivä, ja monet monituiset kerrat hän on ollut siellä itku silmässä, ja ihan varmaan näitä tilanteita ei minulle olisi kerrottu jos en itse olisi niitä nähnyt. Siksi, että ne tilanteet ovat päiväkodin arkea eikä henkilökunta voi joustaa jokaisen lapsen kohdalla. Saa tätä systeemiä silti arvostella, koska jos sitä ei arvostele, se ei koskaan kehity eikä henkilökunta saa sitä tukea mitä hekin kaipaavat työnsä kehittämiseen.
Miksi ihmeessä sitten vedit kotiäidit keskusteluun mukaan jos sinulla ei ole tarkoitusta haukkua?
Olisit voinut jättää kokonaan mainitsematta heidät ja todeta vain, että tällä palstalla kerrotut tarinat päivähoidosta on TEIDÄN osaltanne täyttä puppua. Siis pelkästään teidän osaltanne, ei kaikkien. Koska niitä juttuja päiväkodista ei tule ilman totuuttakin. Jos oikeasti kaikilla menisi pelkästään hyvin, päiväkotia ei kritisoitaisi. Eikä tulisi huonoja kokemuksia.
Ja sinun kokemuksesi on se ainoa oikea? o.O
Höpö höpö, tarhassa voi kaikki mennä hyvin tai sitten ei.
Päiväkoteja on niiiiiiiiin paljon ja kokemuksia vielä enemmän,.