Vauvalla ihottumaa vai mitä? Punaiset röpelöiset posket...
Vauva 5kk on nyt jonkun aikaa syönyt soseita. Enimmäkseen porkkana-peruna-kukkakaalilinjaa. Voiko olla allerginen niille vai mistä tuo poskien punaisuus johtuu? Pyöreät pallomaiset läikät molemmissa poskissa, oikein hohtaa punaisena. Ja ihosta siitä kohtaa tullut vähän "röpelöinen".
Kommentit (12)
8 jatkaa vielä, että näin viileiden kelien tultua kannattaa myös jättää kasvojen rasvaaminen ennen ulos menemistä. Parempi rasvata illalla.
Kuulostaa tutulta. Hiero poskensa lopulta verille. Syyksi selvisi allergia. Maito, kananmuna ja maapähkinät jätettiin pois ÄIDIN ja lapsen ruokavaliosta, niin posket parani. Meillä alkoi jo kolmekuisena, jolloin oli vielä täysimetyksellä. Eipä tullut itselle mieleen, että minun nauttimani ruuat voisi aiheuttaa allergisen reaktion lapselle.
Nyt 4-vuotias on enää kananmunalle allerginen.
Kannattaa neuvolan kautta mennä tutkimuksiin.
Nykysuositushan on että jos on lieviä allergiaoirieta niin kannattaa mieluummin siedättää kuin välttää. Eli vaikka tuo poskien punoitus johtuis allergiasta niin niitä ruoka-aineita ei kannata välttää vaan antaa varovasti ja seurailla tilannetta.
Mutta todennäköisestihän tuo johtuu ihan vaan ilmojen viilenemisestä ja kuivasta sisäilmasta. Laita bepanthenia.
Meillä alkoi kans punottaa posket kiinteiden aloituksen jälkeen, vasta kuukausien päästä tajuttiin että on m.m. kananmuna-allerginen, ei ollut siis itse sitä koskaan syönyt mutta äidinmaidon kautta.
Sitä en tiedä miksi poskien punoitus alkoi vasta siinä kiinteiden aloituksen jälkeen... Nyt jälkeenpäin kun miettii niin oli epämääräisiä oireita jo ennen sitä. Toinen oire meillä oli runsas pulauttelu ja joskus ihan oksensi.. En itse tajunnut edes ajatella allergioita ensin ja tuntuu pahalta että toinen joutu kuukausi kärsimään ennen kun asia tajuttiin... Harmi ettei näistä puhuta enemmän neuvoloissa ja valmennuksissa. Kannattaa selvittää allergioiden mahdollisuus..
Voi voisiko olla niin herkkäihoinen pikkuinen, että ihan vaan ulkona kylmyys on saanut posket punaisiksi ja kuiviksi? Kokeileppa bebantteenia tai muuta kosteuttavaa voidetta poskiin. =)
Tai voiko olla hampaita tulossa? Löysin tietoa, että silloin valuu enemmän kuolaa, posket on punaiset jne...
Onko posket aina punaiset? Mulla kanssa 4 kk vauva jonka posket ollut nyt karheat ja punoittaa helposti, kun ennen iho oli tosi hyvä. Ei tosin ole koko ajan punaiset vaan vaikka ulkoa tultaessa....Ajattelin sen kuitenkin johtuvan kylmistä ilmoista, iho on muutenkin vähän kuivunut. Meillä on auttanut ihan perusvoide (aqualan l), en ole edes mitenkään päivittäin rasvaillut sillon tälllön vaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 20:37"]
Tai voiko olla hampaita tulossa? Löysin tietoa, että silloin valuu enemmän kuolaa, posket on punaiset jne...
[/quote]
Ja jos näin on, pitäisi kosteutuksen auttaa myös tähän, koska kuola on vaan kuivattanut posket silloin =)
Tuo on kyllä usein atopian/maitoallergian ja/tai ruoka-aineallergian oire! Neuvolassa puheeksi vaan,soita vaikka huomenna.
Me ollaan menossa just selvittelemään vastaavaa,vauvalla lisäksi runsasta puklaamista ja yrjöilyä.Porkkanaa epäilen vahvasti itse.
Kuulostaisi joltain allergialta. Ehkä kannattaisi ottaa yhteys neuvolaan?
Hampaat tulossa. Olen kirjoittanut itselleni tällaisen muistilistan hampimisen merkeistä, olisiko apua: "Poskien punoitus, joka esiintyy usein risteilevinä viiruina. Kuolaaminen. Tavallista innokkaampi esineiden pureskelu. Lievästi (alle asteen) kohonnut ruumiinlämpö. Tavallista pahanhajuisemmat vaipat. Ärtyisä itku öiseen aikaan. Hiukan tavallista huonompi ruokahalu."
Onko vauva rintamaidolla, vai onko soseiden seassa lehmänmaitoa? Voit pitää jonkin aikaa kirjaa ruoka-ajoista (kellonaika), ruoka-aineista (jätä esim. eniten epäilemäsi vaikka viikoksi pois ja ota sitten yksittäisenä ruoka-aineena uudestaan käyttöön) ja oireista (laatu ja kellonaika). Meillä maitoallergia sai vauvan posket hehkuvan punaisiksi ja iho alkoi mennä pahaksi, oireita tuli kun otettiin lehmänmaito käyttöön. Löytyi aika helposti ja onneksi oli iän myötä ohimenevää laatua.