5 kiloa ylipainoa ja M-koon vaatteet sopivia
Ihmettelen vaan noita vaatekokoja nykyään, kun tuntuu, että M-koko on jopa takavuosien XL. Olen siis 171 cm pitkä, kengänkoko 42 (siis isot jalat ja kädet myös), ja painan 78 kg. Kuitenkin kaupoissa M-koko on sopiva. Muistelisin, että esim. 10 vuotta sitten olisin käyttänyt samalla painolla kokoa XL (välillä myös L). Oletteko huomanneet saman, että koot ovat muuttuneet ja paljon?
Kommentit (13)
Kyllä. Käytän nykyään kokoa xs, välillä on vaikea löytää vaatteita ollenkaan kun olen jossain pienten kokojen välissä. Välillä ostan lastenvaatteita.
Olen hoikka 170cm pitkä nainen. Ennen aina kokoa 36.
En ole kokenut samaa. Olen 162/62, kengän koko 37. Käytän kokoa M, joskus L.
No vähän ihmettelen kuinka mahtuu, kun itse olen 171 cm ja 13 kg kevyempi, ja M-koko on minulle sopiva lähes vaatteessa kuin vaatteessa. Millainen vartalomalli sinulla on? Itse olen aika sopusuhtainen, ehkä aavistuksen enemmän päärynä.
Mä oon taaas sua vain muutaman sentin pidempi, mutta M ei todellakaan mene, jäävät hihat ja lahkeet lyhyiksi.
Sama juttu. Eilen ostin s koon neuleen vaikka minullakin 5kg ylipainoa. Eikä ollut mikään oversize.
Merkeissä ja malleissa on eroa. Nyt on pääasiassa trendikästä väljemmät mallit ja joustavat materiaalit. Jos ei tykkää päällä roikkuvista vaatteista, joutuu ottamaan koon pienemmän.
Koot ovat tällä hetkellä suuria. Nykyinen XS sopii jopa 36-38-kokoiselle. Ennen H&M:llä ja Lindexillä piti XS-kokoisena käyttää jopa t-paitaa kokoa 46.
Tosiaan merkeissä on tosi paljon eroja. Itsellä vaatteita koosta XS kokoon L ja pari jopa XL. Olen 159cm ja 62kg.
Hassua myös, että joistain länsimaisista kaupoista ostetuista vaatteista jouduin ottamaan koon 40-42, kun taas sitten esim. aasian yhden koon vaatteet (kiina/japani) menevät päälle kinnaamatta.
En osaa sanoa onko koot suurentunut, sanoisin, että ei vaan eri merkeillä on vaan todella paljon eroja kokomerkinnöissä. Ärsyttävää minulle, joka ostaa kaiken netin kautta.
Jossain Tokmannilla taisi joskus olla naisten vaatteiden luona kyltti, jossa kerrottiin uudet koot. Niiden mukaan olen laihtunut koosta XL kokoon L, vaikkei paino olekaan pudonnut.
Yli 100kg/170 ja nyt on L koko kaytossa ( hm/lindex/kappahl), yritan laihduttaa, 85kg meni m koon vaatteet 15v sitten, nyt tuntuisi hurjalta etta 15kg =1 vaatekoko....on niiden ollut pakko isontaa kokoja. Mulla on HH takki koko xl joka menee juuri kiinni, Lindexin ja Part Twon XL takit on jo liian suuria.
Minä en ole huomannut kokojen muuttuneen niihin pariinkymmeneen vuoteen, jotka olen aikuisten vaatteita käyttänyt. Itse tosin olen muuttunut; olin nuorena kokoa 36 ja nykyään olen melko tarkalleen kokoa 38, minkä kai pitäisi vastata kokoa M.
Minun on hirveän vaikea kuvitella, että kokoiseni ihminen (88-72-96) voisi painaa minua parikymmentä kiloa enemmän, joten epäilen, että ap ei ole ihan aito M-kokoinen.
Ihan vaatemerkistä ja mallista riippuu.
S-L koon paitoja löytyy omasta kaapista.