APUA! Olen unohtamassa äidinkieltäni :(
Ei ole tullut puhuttua kenenkään kanssa äidinkieltä, niin se rupeaa unohtumaan. Kun tapaan sellaisia ihmisiä, jotka puhuvat kys. kieltä, niin en uskalla puhua heidän kanssaan, koska pelkään koko ajan puhuvan ties mitä ja kun tiedän etten osaa kieltä enää niin hyvin ku pitäisi :(
Tämä on todella häiritsevää!
Kommentit (5)
Aloittanut olen kyllä monia, mutten ikinä ole päässyt loppuun asti.
Ja tuo keskustelupalsta-juttu vois olla kyllä ihan sopiva tässä tapauksessa kun ei tarvitse kasvojaan paljastaa.
ap
Mä itse käytän suomea oikeastaan vaan AV:lla kirjotellessani, ja välillä puhelimessa puhuessani. Kirjoitin muinoin L:n äidinkielessä ja olin hyvä kirjoittamaan ja mut oli kotonakin opetettu aina puhumaan " oikein" . Nykyään unohtelen sanoja, en muista mitään yhdyssanoja, sekoilen kieliopissa, huomaan usein suomentavani suoraan kotikielestäni fraaseja ja idiomeja (onko idiomi suomea???) ihan kummallisesti niin, että lopputuloksessä ei ole päätä eikä häntää. Olen asunut pois Suomesta koko aikuisikäni. Onneksi vielä kuitenkin aika hyvin tuntuu sujuvan suurimmaksi osaksi aikaa, mutta silloin kun iskee oikosulku, on tunne inhottava.
Tsemppiä ap. Ehkä voisit tilata kotiin vironkielisiä lehtiä? Ala käydä sen kielisillä nettisivuilla? Ala lukea netistä uutisia viroksi. Mene vaikka sille kielikurssille, jos se tuntuu kivalta. Koeta piipahtaa useammin lahden toisella puolella.
Mummoni on taas venäjänkielinen, joten venäjää tulee varmaankin puhuttua enemmän ku viroa, mutta sekin pikkuhiljaa unohtuu. Sitäkin kieltä olen siis ihan lapsesta pitäen puhunut. Inhottavaa!
Olenkin nyt miettinyt että pitäisi mennä iltalukioon lukemaan venäjää ja viroa sit vaikka opetella itsekseen netistä :)
ap
Voisit myös hyvin alkaa lukea virolaisia ja venäläisiä naistenlehtiä, jos kirjat eivät kiinnosta. Ainakin Helsingissä niitä tulee kirjastoihin. Jos kotikirjastoosi ei tule, niin voisitko pyytää sukulaisiasi lähettämään niitä sinulle Virosta?
Ja viron- ja venäjänkielisten telkkariohjelmien katselu on myös hyvä idea. Näillä kolmella konstilla ainakin kielen ymmärtäminen säilyy ja kehittyy. Et putoa sanaston kehityksestä pois.
Äitini ystävä, joka on asunut lähes koko aikuiselämänsä poissa suomesta, ei enää ymmärrä moniakaan suomen uusia sanoja. Esim. kännykkä ja tarra piti selittää tälle naiselle. Kielen nykykehityksestä voi jäädä syrjään, jos ei ole mitään kosketusta aktiivisiin kielen käyttäjiin.
Kokeile hankkia jostakin viroa puhuvia ystäviä. Luulen, että moni muukin pitäisi mielellään äidinkieltään yllä juttelemalla jonkun kanssa. Tällaisen kielikaverin ei tarvitsisi olla mikään sun paras ystävä, vaan vain tuttu, jonka kanssa kävisitte vaikka kahvilla kerran viikossa ja juttelisitte jostakin ajankohtaisista aiheista tai vaikkapa telkariohjelmista.
Olisiko kotipaikkakunnallasi jotakin järjestöä, jolla olisi toimintaa viron kieleen liittyen? Esim. virolaisen ystävyyskaupungin kanssa yhteydenpitämistä tms.? Tai vaikkapa venäjänkielistä kansanopistoryhmää?
Kielen opiskelu voisi olla myös hyvä idea. Sitä kautta saisi ainakin kontakteja, joiden kanssa kieltä voisi puhua.
Ja nyt olen harkitsemassa vakavasti kielikurssien ottamista. Mutta en tiedä onko täälläpäin sellaisia kun tuo ihminen, joka opetti kansalaisopistossa viroa, niin on muuttamassa pois täältä :(
ap