raskaus ja gluteeniton ruokavalio
Onko kellään tietoa miten äidin gluteiinittomuus vaikuttaa lapseen? Minulla ei ole keliakiaa, joten vähäisinä määrinä silloin tällöin tulee nautittua gluteiini pitoista ruokaa. Pääosin syön kuitenkin gluteiinittomasti.
Voiko tämä vaikuttaa lapseen esim gluteiini herkkyytenä ym? Ruokavaliossa on hyvin vähän siis mitään viljoja eli onko sillä väliä saako äiti kutinsa kasviksista ja marjoista vai viljoista. (Tuota raskausajan ummetusta ajatellen) :)
Kommentit (4)
Itse noudatan myös gluteenitonta ja lähes viljatonta ruokavaliota (valkoista riisiä syön joskus). En syö myöskään maitotuotteita ja palkokasveja. Soija on ehdoton ei.
En ole kuullut että vaikuttaisi mitenkään gluteeniherkkyytenä tms. päinvastoin uskon että gluteenittomuudesta on vain positiivisia puolia. En aio myöskään lapselleni gluteeniviljoja syöttää.
Marjoista, hedelmistä ja vihanneksista saatavat kuidut riittävät, mutta voithan syödä esim. tattaripuuroa jos viljoja muuten siedät. www.helsinkipaleo.com sivuilta löytyy tietoa ja heillä on myös podcast ja ainakin yhdessä jaksossa puhutaan hieman raskaudesta.
Hei kiitos paljon!
Sekin tässä vähän alko mietityttää kun kalsiumia pitäisi lisätä ruokavalioon raskauden aikana niin mites tämä onnistuu maidottomilla? Otetaanko purkista?
En sanoisi noudattavani paleoruokavaliota, mutta pyrin kuitenkin ruokavalioon, jossa maito tuotteet ja vejely tuotteet esiintyvät minimaalisina.
Tuo kalsiumikin tässä mietityttää, kun sitä pitäisi lisätä raskauden aikana... Ottaisinko ihan vaan purkista? Itse käytän maitotuotteita ainoastaan juuston, kahvimaidon ja jäätelön muodossa. Päivittäinen saanti siis miltein olematon.
Nyt taisi tulla joku ajatuskatkos tohon edelliseen tekstiin. Ei nyt oo mun juttu näköjään tämä kirjottaminen.
Kutinsa = kuitunsa (hemmetin tabletti ja automaattinen syöttö)