Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Arvoisa av, auttakaa avutonta (kysyttävää kaupanpurusta)
01.10.2013 |
Ostin esittelytilaisuudesta tavaran, joka osottauitui virheostokseksi. Myyjä ei myönnä palutusoikeutta ja kuluttajapalvelunkin sivuilla sanotaan, ettei palautusoikeutta automaattisesti ole, PAITSI kotimyynnissä. Voiko työpaikan tiloissa tapahtuvan myynnin tulkita kotimyynniksi?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Kuluttajaviraston sivuilta:
Kotimyyntiä ovat myyntitilanteet, joissa
myyjä tulee pyytämättä kotiin,
kotimyyntikutsut yksityiskodeissa sekä
tilapäinen myynti esimerkiksi palvelutalossa, sairaalassa tai työpaikalla.
Kotimyyntiä ei ole
myynti tavaratalon aulassa tai messuilla ja kiertävissä myyntinäyttelyissä, johon kutsutaan ihmisiä ilmoittelulla. Nämä tilaisuudet katsotaan kuitenkin kotimyynniksi silloin, kun asiakkaille on järjestetty niihin kuljetus.
Se, että kuluttaja oma-aloitteisesti pyytää tuotteen myyjää kotiinsa kaupantekoa tai työsuoritusta varten, ei ole kotimyyntiä. Näin esimerkiksi silloin kun kotiin tarvitaan sähkömiestä tai television korjaajaa. Jos myyjä kuitenkin alkaa myydä jotain muuta kuin sitä, mitä varten hänet kutsuttiin, kyse on kotimyynnistä. Samoin kotimyyntiä on, jos kuluttaja on pyytänyt yrittäjän kotiinsa tarjouksen tekemistä varten, mutta tämä edellyttää tarjouksen hyväksymistä välittömästi.