Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä voisi tällaisia oireita aiheuttaa? Kilpirauhanen, syöpä vai mikä?

Vierailija
29.09.2013 |

Oireina mulla väsymystä ja uupumusta, sekä viime keväästä alkaen ajoittain ilmenevää voimakasta hikoilua öisin (tämä oire on ollut kuukaudenkin poissa, nyt palannut taas). Lisäksi kaulan ja kainaloiden imusolmukkeet olleet muutaman kuukauden vähän turvoksissa, ei pahasti mutta niin että sen huomaa. Ja myös sellaista, että silmät väsyvät nopeasti ja ovat valonarat.

Lääkäriajan olen varannut, mutta siihen on monta viikkoa aikaa, ja netin maailmasta löytyy vain kaksi mahdollista syytä - syöpä tai kilpirauhanen/muut hormonit. Ikää on 28 vuotta, lapsia kaksi.

Osaisko joku rauhoittaa mieltäni?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/51 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat oireet oli mullaki aikoinaan. 2 kk yöhikoilua, väsymystä, turvonneet imusolmukkeet, suupieletkin alkoi halkeilemaan. Löyty paha kroonistunu poskiontelontulehdus. Eipä ollu mitenkään flunssamaisesti oireillu. Vähän paineen tunnetta silmissä. Pari ab-kuuria ja oireet katos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leukemia. Yöhikoilu tyyppioire ja suurentuneet imusolmukkeet viittaavat syöpään. Uupumus ja väsymys ovat myös yhteydessä leukemiaan, mutta toki yleisiä muutenkin.

Vierailija
4/51 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 11:57"]

Leukemia. Yöhikoilu tyyppioire ja suurentuneet imusolmukkeet viittaavat syöpään. Uupumus ja väsymys ovat myös yhteydessä leukemiaan, mutta toki yleisiä muutenkin.

[/quote]

Juui tätä pelkään :-( Mutta jos syöpä aiheuttaa yöhikoilua, niin olisiko se jatkuvaa? Mulla se on ollut poissa välillä viikkojakin, mutta palannut taas.

Ap

Vierailija
5/51 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko hikoilu todellakin olla oire kilpirauhasen vajaatoiminnasta? siinähän aineenvaihdunta hidastuu, ei pitäis juurikaan hikoilla.

Vierailija
6/51 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 12:16"]

voiko hikoilu todellakin olla oire kilpirauhasen vajaatoiminnasta? siinähän aineenvaihdunta hidastuu, ei pitäis juurikaan hikoilla.

[/quote]

Entä liikatoiminta sitten?

Vierailija
7/51 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi kilpirauhasen liikatoiminta oireilla hikoiluna

Vierailija
8/51 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan liikatoiminta aiheuttaa hikoilua yms aineenvaihdunnan nopeutumista

Vierailija
9/51 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kilpirauhaskokeethan voit varmaan pyytää labrasta jo ennen tuota lääkäriaikaa. Tosin ei niitä nyt ihan hirveästi kannata itse lähteä tulkitsemaan mutta ainakin olisi jotain kättä pidempää mukana kun menet lääkärille.

Vierailija
10/51 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on ollut juuri nuo samat oireet ja lisäksi armottomia palelukohtauksia, vaikka olisi tosi lämmintä ja paljon vaatetta päällä. Muutama imusolmuke ultrattiin kaulalta ja kainalosta ja niissä ei ilmeisesti ollut mitään hälyyttävää. Verikokeissa paljastui, että kilpirauhasarvot ovat viitearvojen ulkopuolella ja jonkinasteinen vajaatoiminta on siis kyseessä.

Vierailija
11/51 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 18:52"]

No minulla on ollut juuri nuo samat oireet ja lisäksi armottomia palelukohtauksia, vaikka olisi tosi lämmintä ja paljon vaatetta päällä. Muutama imusolmuke ultrattiin kaulalta ja kainalosta ja niissä ei ilmeisesti ollut mitään hälyyttävää. Verikokeissa paljastui, että kilpirauhasarvot ovat viitearvojen ulkopuolella ja jonkinasteinen vajaatoiminta on siis kyseessä.

[/quote]

Palelua kyllä on minullakin ollut! Ja sitten öisin kuitenkin kuuma j hikoiluttaa. Olisiko kilpirauhashormonit sitten ketturallaan...

Ap

Vierailija
12/51 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo oireet liittyis varmaan kilpirauhasen vajaatoimintaan, itselläni todettiin viime keväänä. Oireet oli just tuo silmien kuivuminen, väsymys ja hikoilu. Lääkäriin vaan pyytämään aikaa kilpirauhaskokeisiin. Tsemppiä! :)

Vierailija
13/51 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa Sjögrenin syndrooma. Täsmääkö yhtään? tämä siis vain arvaus - hyvä,   että olet menossa lääkäriin.

Vierailija
14/51 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 lisää: paleleminen on kuulemma myös yleistä, mulla oli jaloilla kokoajan ihan hemmetin kylmä

Vierailija
15/51 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikutko ja syötkö terveellisesti? Monesti kroppa oireilee kun perusasiat unohtuu.

Vierailija
16/51 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 19:02"]

Googlaa Sjögrenin syndrooma. Täsmääkö yhtään? tämä siis vain arvaus - hyvä,   että olet menossa lääkäriin.

[/quote]

Suurin osa noista oireista ei kyllä täsmää, paremmin täsmää kilpirauhasoireilu. Ja imukudossyövän oireet... :-(

Ap

Vierailija
17/51 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin meinasin herra Sjögreniä ehdottaa, osaa meinaan järjestää kaikenlaista muutakin, kuin mitä virallisissa oireissa kerrotaan. Juurikin samantyyppisiä oireita itselläni, kainaloiden/kaulan solmukkeiden turpoamista, palelua, toisaalta yöllistä hikoilua, ruokahaluttomuutta, you name it. Syyn selviäminen kesti tosi pitkään, koska lääkärit katsoivat kukin oman osaamisensa kantilta, kukaan ei katsonut kokonaisuutta. 

Sjögrenissä paljon samantyyppisiäkin oireita, kuin kilpirauhashäiriöissä. Pääasia ap nyt on, että saat keskusteluapua sekä pikaisen diagnoosin, ainakin sen, että pahin pelkosi poissuljetaan, sen jälkeen helpottaa. Käy kurkkaamassa vaikka aluksi Kilpirauhasfoorumilla, siellä on tosi auttavaisia sairauden kanssa painivia.

Sjögrenin osalta on sääli, että vertaistukikeskustelu lopetettiin, ihanat vuosia kestäneet ystävyyssuhteet, vaikkakin virtuaaliset, katosivat sekunnissa taivaan tuuliin. Tästä olen vähän katkera yhdistykselle. Mutta, se on jo toinen juttu.

Tsemppiä ap, kyllä kaikki selviää!

Vierailija
18/51 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa vielä.. sen vuoksi hoputan foorumille, jotta huomaisit, miten moneen "vähemmän vakavaan=helposti lääkityksellä hoidettavaan" sairauteen oireesi loppujen lopuksi sopivatkaan, muihinkin, kuin syöpään. Lisäksi itse selvisin kuolemanpelosta juuri vertaistuen avulla. 

Vierailija
19/51 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalinen ehkäisy voi sekin aiheuttaa tuonkaltaisia oireita. Kaikille vaan ei HE sovi.

Vierailija
20/51 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 23:21"]

Hormonaalinen ehkäisy voi sekin aiheuttaa tuonkaltaisia oireita. Kaikille vaan ei HE sovi.

[/quote]

Mä en käytä hormonaalista ehkäisyä. Samaa mieltä kyllä, että nitä hormoneja ei välttämättä ihan kyseenalaistamatta kannata kenenkään napsia.

19

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän