Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoisella suurempi riski sairastua erilaisiin tauteihin?

Vierailija
29.09.2013 |

Pipsan blogista luin että ylipainoisilla on riski sairastua syöpäänkin ja että flunssaankin sairastuminen on ylipainon syytä. Onko tuo totta? Itselläni on 20kg ylipainoa mutten juurikaan ole sairastellut, viime kerrastakin taitaa olla jo muutama vuosi aikaa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei noin pieni ylipaino vielä vaikuta kovinkaan paljon, enemmän vaikuttaa se mitä syö, eli saako tarvittavat vitamiinit, ei se läski sinänsä vaikuta suoranaisesti kuin tuki- ja liikuntaelinsairauksiin, ja jossain vaiheessa esim. sydämeen. Diabetes riski toki nousee kun lihavuutta on todella paljon, mutta suurempi riskitekijä on geeneissä. Jos on hyväkuntoinen läski, sairastaa yleensä vähän, ja eri ihmisillä on muutenkin jo luontojaan erilainen vastustuskyky. Minä tiedän laihoja ihmisiä jotka sairastaa koko ajan. 

Vierailija
2/11 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin joskus todella usein flunssaa vaikka normaalipainoinen olenkin. Kyse taitaa enemmänkin olla vastustuskyvystä, kuinka hyvin saa vitamiinit, pitää huolta käsihygieniasta jne. Mihinhän nuo väitteet perustuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin tupakanpolton muutama vuosi sitten. Painoa tuli valitettavasti lisää, mutta flunssat katosivat sen siliän tien. Eikä ole ollut muitakaan sairauksia. Iän myötä on tullut kulumia, mutta niiden kanssa tulen kyllä toimeen. 

Vierailija
4/11 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän Pipsa oli päästänyt läpi ylipainoa arvostelevat viestit?

Vierailija
5/11 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se totta. Tutkimukset on tehty laajoilla väestömäärillä, jolloin pienetkin erot sairastavuudessa tulevat esiin. Yksilöllinen vaihtelu on tietysti suurta, mutta keskimäärin lihavat sairastavat hiukan enemmän monia tauteja kuin normaalipainoiset. Esim. syöpä (muistaakseni ainakin rintasyöpä) on lihavilla yleisempi. Ja monet taudit selittyvät ihan loogisesti, esim. että lihavilla on enemmän selkävaivoja ja nivelkulumia kuin normaalipainoisilla, kun tukiranka kuormittuu liikapainosta.

Vierailija
6/11 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viestillä varmaan tarkoitetaan jotenkin tuota Pipsaa kun se on nyt ollut monta viikkoa kipeänä mutta jos huomioidaan ettei Pipsakaan nyt normaalisti ole kokoajan ollut sairaana. Mielestäni muutenkin tuollainen yleistäminen on niin ärsyttävää. Ei kaikki ole sairata vaikka olisi ylipainoinen. Ei vaikka kuinka olisi tehty joku tutkimus koska ei siinäkään ole kaikkia ylipainoisia tutkittu.

Vierailija
7/11 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 14:33"]

Mitenhän Pipsa oli päästänyt läpi ylipainoa arvostelevat viestit?

[/quote]mä mietein ihan samaa mutta eiks pipsa sanonut et jos on asiallisesti kirjoitettu niin päästää. ei noissa ollut mitään pahaa. ehkä jotkut on vaan ottaneet herneen nenään.

Vierailija
8/11 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 14:48"]

Tällä viestillä varmaan tarkoitetaan jotenkin tuota Pipsaa kun se on nyt ollut monta viikkoa kipeänä mutta jos huomioidaan ettei Pipsakaan nyt normaalisti ole kokoajan ollut sairaana. Mielestäni muutenkin tuollainen yleistäminen on niin ärsyttävää. Ei kaikki ole sairata vaikka olisi ylipainoinen. Ei vaikka kuinka olisi tehty joku tutkimus koska ei siinäkään ole kaikkia ylipainoisia tutkittu.

[/quote]

Sinusta siis tutkimustulokset ovat yleisesti ottaen ärsyttäviä, koska jokaikistä ihmistä ei ole tutkittu? Et taida olla kovin paljon kouluja käynyt? Tuolla logiikallasi ei voitaisi edes sanoa, että tupakointi lisää keuhkosyövän riskiä, koska eihän jokainen tupakoitsija sairastu siihen, eikä jokaista tietenkään ole otettu mukaan tutkimuksiin. Ylipaino lisää riskiä sairastua tiettyihin sairauksiin, piste. Vaikka moni ylipainoinen on terve ja moni normaalipainoinen on sairas.

Vierailija
9/11 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ylipainoa 70kg ja viimeksi olen ollut sairauden (flunssan) vuoksi pois töistä 11/2009 yhden päivän. Toki flunssaa on ollut kerran vuodessa mutta sen verran kevyenä, että olen ajksanut olla töissä. Minulla ei ole myöskään (lääkäreiden harmiksi) selkä- eikä nivelvaivoja vaikka ikää on jo 50v. Niitä minulla olisi terkkarin mukaan olla jo 25-vuotiaana vaikka silloin olin 50kg kevyempi.

Vierailija
10/11 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en muuten usko etteikö pipsalle olisi joku lääkäri joskus huomauttanut ylipainosta.

Vierailija
11/11 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukaiskaapa tämä ja tuomitkaa vasta sitten:

http://www.hs.fi/sunnuntai/Terve+ja+lihava/a1376710630898

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi