Olen ajatellut aloittaa juoksuharrastuksen. Mitä tarvitsen?
Muutakun kengät? Ne mulla jo on... Millaisissa vaatteissa syksyllä juostaan, kun on jo vähän kylmempää? Riittääkö collagetakki ja -housut? En kauheita määriä haluaisi ostella varusteita. Ehkä joku juoksutakki? Hyviä (kohtuuhintaisia) merkkejä? Kiitos!
Kommentit (8)
Hyvät rintsikat kannattaa ostaa, jos sulla on suurempi kuppikoko kuin A. Lähinnä noi colleget voi olla kuumat juoksuun, juoksutamineet on sellaisia, että pitää tuulta mutta on hengittäviä. Kokeile yhdistelmää tuulitakki ja collegehousut. Itse tarvin viileemmällä ilmalla myös jotain korville. Ylipäänsä jos saat suojattua kaiken tuulelta niin se riittää. Kaikkein kalleimpia ei tarvi kuitenkaan ostaa, testaile, mikä on sulle hyvä.
Mutta halpoja merkkejä on Soc tai henkkamaukka.
Googleta netistä juoksuohjelma (esim. kuntoplus) ja aloita maltillisesti.
Stadiumin SOC on hinta-laadultaan ihan huippu merkki. Stadiumissa onkin nyt tarjouksessa setti, johon kuului juoksutakki ja -housut (http://www.stadium.fi/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-FinlandB2C-Site/fi_FI/-/EUR/cc_ViewOffers-Offer?CatalogUUID=cJoKd3emDhUAAAEx7boPo0u6&isEKiosk=)
Hyvät urheilurintsikat on mun mielestä kenkien ohella tärkein varuste naiselle. Voin lämpimästi suositella shock absorberin juoksuliivejä. Eivät ole halvimmat mahdolliset, mutta laadultaan kilpailijoitaan paljon paremmat ja pitävät rinnat paikoillaan urheilun aikana.
Omaa juoksuohjelmaa en ole googlettanut mistään. Se on ollut seuraavanlainen: alussa juoksin niin monta puhelinpylväiden väliä kuin hyvältä tuntui, muuten kävelin. Juoksin siis niin paljon kuin teki mieli juosta. Sillä menetelmällä matka on pidentyneet niin, että nykyisin tekee mieli juosta monta kertaa viikossa 5-10 kilometrin lenkkejä, ja puolimaratonin voi hilpaista ilman kummempia valmisteluja, jos haluaa. Aloitin siis täysin nollasta, rapakuntoisena. Ylipainoa on edelleen, mutta siinähän nuo kilot näyttävät kelkkaisevan mukana.
Hei kiitos vastauksista! Osaatko sanoa vielä noiden SOC-vaatteiden mitoituksesta, vastaako kokoaan/on reilua/niukkaa kokoa? Voisin ehkä tilata tuollaisen setin, kun en edes omista sellaista joustavaa tuulitakkia, joka sopisi juoksemiseen :) Urheiluliivit mulla on jotkut vanhat, ne saa nyt alkuun kelvata.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 23:49"]
Hei kiitos vastauksista! Osaatko sanoa vielä noiden SOC-vaatteiden mitoituksesta, vastaako kokoaan/on reilua/niukkaa kokoa? Voisin ehkä tilata tuollaisen setin, kun en edes omista sellaista joustavaa tuulitakkia, joka sopisi juoksemiseen :) Urheiluliivit mulla on jotkut vanhat, ne saa nyt alkuun kelvata.
[/quote]
Mun mielestä vastaa kokoaan.
Jos aiot oikeasti harrastaa juoksemista.
Kengät n. 700-2000 euroa
sukat n. 50 euroa
juoksuhousut+alushousut 500 euroa
aluspaita+juoksupaita+takki 1500 euroa
päähine ja käsineet kylmällä ilmalla 150 euroa.
Halpaa ja mukava tapa kuntoilla. Siksi minä ihan vaan hölkkään ja kävelen. Katso jos et osta noita niin sinulla ei ole juoksukavereita. :)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 23:47"]
Omaa juoksuohjelmaa en ole googlettanut mistään. Se on ollut seuraavanlainen: alussa juoksin niin monta puhelinpylväiden väliä kuin hyvältä tuntui, muuten kävelin. Juoksin siis niin paljon kuin teki mieli juosta. Sillä menetelmällä matka on pidentyneet niin, että nykyisin tekee mieli juosta monta kertaa viikossa 5-10 kilometrin lenkkejä, ja puolimaratonin voi hilpaista ilman kummempia valmisteluja, jos haluaa. Aloitin siis täysin nollasta, rapakuntoisena. Ylipainoa on edelleen, mutta siinähän nuo kilot näyttävät kelkkaisevan mukana.
[/quote]
Missä ihmeessä on puhelinpylväitä? Maanallahan nykyään menee puhelin ( eli internet ) ja sähkökaapelit.
En tiedä onko merkillä niin väliä. Tekninen juoksupaita on loistava, siihen päälle ohut juoksutakki. Itse ostan nämä ihan marketista, n. 20 e/kpl. Housuilla ei ole kauhean suurta merkitystä, kunhan eivät hiosta. Juoksusukat ovat ihan mukavat, mutta eivät välttämättömät, pääasia että sukat ovat ohuet ja miellyttävät jalassa. Juoksu on perheelliselle ja kiireelliselle loistoharrastus, jo puolen tunnin reipas lenkki suoraan kotiovelta tekee tosi hyvää, ei maksa mitään eikä vaadi aikatauluttamista. :)