annetaanko puudutus kun väliliha leikataan?
Kommentit (17)
siinä niin kireä, että on oikeastaan itsekseen puutunut.
että puudutettiinko? Ei nimittäin ole hajuakaan... Ei se ainakaan sattunut.
Huusin kuin pistetty sika. Mutta sen jälkeen homma olikin helppoa kuin mikä, lapsi tuli ulos tosi helposti. Toivottavasti seuraavassa synnytyksessä selviän ilman leikkausta. :/
Tunsin kun leikkasivat mutta ei sattunut yhtään. Ennemminkin vain helpotti.
Ja sattui eniten koko synnytyksessä! Huusin, enkä ikinä unohda sitä kipua!!! Järkkyä. Lapsi kyllä tuli nopeesti sitten sen jälkeen ulos. Toisessa synnytyksessä en antanut leikata...
Tokalla kerralla ei edes leikattu mutta puudutettiin silti varmuuden vuoksi.
Missä Suomen sairaalassa voi muka olla niin brutaali käytäntö, ettei puuduteta? Tuntuu ihan uskomattomalta! Onneksi sain synnyttää Naistenklinikassa Helsingissä. En tuntenut mitään, vaikka väliliha leikattiin ja lisäksi repesin tosi pahasti. Pistäkäähän niitä sairaalan nimiä tähän, missä ei puuduteta. On muuten vaikea uskoa.
näyttää siltä, ettei mahdu ulos ilman leikkausta, ei ole aikaa ruveta kaivelemaan puudutuspiikkejä. Minulta leikattiin ilman puudutusta, kun vauvalla oli napanuora tiukasti kaulan ympärillä ja saatiin vauva ulos nopeammin leikkaamalla väliliha. Ja muun valtavan kivun keskellä välilihan leikkaus on huolista pienin!!!
Tosin mulla oli voimakkaasti epiduraali vaikuttamassa koko ponnistusvaiheen ajan, ehkä se jeesasi tuossakin asiassa. Jälkihoito oli musta ikävää, varmaan toipuminen synnytyksestä olisi ollut helpompi jos ei olisi leikattu. Mutta pitihän se vauva saada ulos!
Leikkaamista en tuntenut, koska vauvan pää teki niin perhanan kipeää, mutta repeämisen tunsin. Repesin leikkaamisesta huolimatta.
Leikkaamisesta kyllä kuului tosi visto ääni. Mieskin sanoi, että kuulin sen ja alkoi puistattamaan.
Muistan kätilön seisseen kädet puuskassa jalkopäässä ja sanoneen " voi kun repee...!"
joka ei siis mulla sattunut YHTÄÄN, vaikka toisen asteen repeämät ja ziljoona tikkiä. kuulostaisi vähän siltä, että noilla, joilla se on sattunut, se on tehty väärään aikaan. kun luomusti repeää, nahka on tosiaan niin kireällä, ettei tunnu missään.
leikkaus tehtiin. Kipu oli samanlainen, kuin jos nyt tultaisiin väliliha leikkaamaan Fiskarseilla. Silloin karjaisin ja kovaa! Myös repeämiä tuli, ja niitä en tuntenut lainkaan. Sitä vastoin sen todella tunsin, kun kätilö meinasi ommella puuduttamatta! Puudutusaine vaikeuttaa kuulemma näkyvyyttä entistä enemmän turvotuksen takia ja hankaloittaa ompelua.
Toisessa synnytyksessä tein jo etukäteen selväksi, että leikkausta ei tehdä ilman puudutusta, eikä myöskään ompelua. Ja toivettani kunnioitettiin.
Eli varmaan pitää paikkansa, että repeämistä ei niinkään tunne kun luonto määrää sen itse. Ehkä leikkaamisen tuntee kun se ei tule luonnostaan.
Toivottavasti sinulle tulee positiivinen synnytys! Minulla on ainakin aivan ihanat muistot siitä. Tsemppiä:)
Ei tullut mieleenkään, että ois puudutettu siinä vaiheessa.. Eikä se leikkaus tuntunut missään.
2 x synnyttänyt
se on sun huolista pienin kun synnytät.. jos se leikataan just oikeeseen aikaa, et edes tunne mitään.