Kuinka kauan kestää, että jalat tottuvat juoksemiseen?
Kävin ekalla juoksu-kävelylenkillä perjantaina ja jalat ovat vieläkin s**kelin kipeät! Olen siis ihan aloittelija eli rapakunnossa. Kuinka paljon pitää lenkkeillä, että jalat tottuisi juoksemiseen? Ikääkin on jo 40+, mutta olen normaalipainoinen.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Millä matkalla aloitit? Noi juoksukouluthan neuvoo aloittamaan ihan minimistä, ettei tuu ongelmia tottumattomien jalkojen ja motivaation kanssa. Ohjelmarunkoja löytyy netistäkin.
En tiedä matkaa kilometreinä, mutta aikaa meni n. 40min. Oli jalat ihan puhki!
Ap
Millaisella alustalla juoksit ja oliko kunnolliset kengät? Huonoilla kengillä ja asfaltilla saat jalat hajalle ennen kuin ne tottuvat.
Aina kunnon loppuvenyttelyt ja verrytelyt urheilusuorituksen jälkeen muuten ne paikat tuleekin kipeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Millaisella alustalla juoksit ja oliko kunnolliset kengät? Huonoilla kengillä ja asfaltilla saat jalat hajalle ennen kuin ne tottuvat.
No joo, juoksin asfaltilla ja kengätkin on jo aika vanhat. En ole uskaltanut panostaa kenkiin enempää, kun en tiedä, lähteekö tämä juoksuharrastus tästä etenemään vai tyssääkö kuin seinään... =)
Ap
Kannattaa googlailla niitä juoksukouluja. Niissä aloitetaan tyyliin minuutilla kahdella. Motivaatiokin pysyy yllä, koska et oikein voi epäonnistua eikä käy liian raskaaksi. Eikä tule ikäviä seurauksia.
Aika hullua vetää yhtäkkiä tuollainen lenkki! Rauhoitu hyvä ihminen 😂 ja aloita vaikka tällä
https://www.pori.fi/sites/default/files/atoms/files/juoksuohjelma_11vko…
Vierailija kirjoitti:
Aika hullua vetää yhtäkkiä tuollainen lenkki! Rauhoitu hyvä ihminen 😂 ja aloita vaikka tällä
https://www.pori.fi/sites/default/files/atoms/files/juoksuohjelma_11vko…
Hups! =D Olis varmaan pitänyt vähän alkuun jarrutella...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, juoksin asfaltilla ja kengätkin on jo aika vanhat. En ole uskaltanut panostaa kenkiin enempää, kun en tiedä, lähteekö tämä juoksuharrastus tästä etenemään vai tyssääkö kuin seinään... =)
Ap
Satsaa nyt ihmeessä niihin kunnon lenkkareihin! Ei ne hukkaan mene kuitenkaan, jos ne on hyvät juoksukengät niin käy ne hyvin vapaa-ajalla ja muuhunkin, vaikka ei juoksu jäiskään osaksi elämää.
Minä juoksen vasta nyt parin viikon jälkeen 40-50min. Olen aloittanut kävelyllä ja lisännyt pikkuhiljaa juoksua kävelyn väliin.
Hyvät lenkkarit on ehdottomat ja juoksutekniikkaankin kannattaa kiinnittää huomiota.
Hiljaa hyvää tulee.
Noin kuukausi eli 28-31 päivää vuodenajasta riippuen.
No satavarmasti on jalat kipeät jos 40 minuutista juoksit valtaosan. Jos liikkumiset on ollut vähissä, niin kannattaa aloittaa ihan pelkällä reippaalla kävelyllä. Itse jos nyt aloittaisin nollasta, niin kävelisin ainakin kuukauden ennen kuin juoksisin, jos juoksisin ollenkaan, mitä en nykyään enää teekkään, kun ei nivelet oikein siitä rynkytyksestä pidä. Pääasiassa pyöräilen ja jonkun verran kävelen ja talvella hiihdän.
Mutta reipas kävely on oikein mainio liikuntamuoto ja paljon ystävällisempi keholle. kuin juoksu
Ensin ihan pelkkää kävelyä ja muutaman viikon päästä juoksua mukaan vähän kerrassaan sitä pikkuhiljaa lisäten.
Vinkkinä että halvatkin lenkkarit voi olla hyvät juoksukengät. Joskus on omalle kohdalle osunut halvoissa parempipohjaisia kuin reilusti kalliimmat. Hyvien ja itselle sopivien juoksukengien tunnistamisessa tosin tarvitsee kokemusta ja sitä sun on varmaan ensin kartutettava. Parempi siis ettet osta ekoiksi juoksulenkkareiksi ihan halvimpia. Satsaa lenkkareihin joita myydään nimenomaan juoksulenkkareina (ei kävely/vapaa-aika). T. juoksija
Yksi valopylvään väli juosten, yksi tai kaksi reipasta kävelyä on hyvä aloittelutahti. Ja lämmittele kunnolla ennen kuin lähdet juoksemaan, viidestä kymmeneen minuuttia kävellen riippuen siitä, kuinka nopeasti lämpenet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä matkalla aloitit? Noi juoksukouluthan neuvoo aloittamaan ihan minimistä, ettei tuu ongelmia tottumattomien jalkojen ja motivaation kanssa. Ohjelmarunkoja löytyy netistäkin.
En tiedä matkaa kilometreinä, mutta aikaa meni n. 40min. Oli jalat ihan puhki!
Ap
Ihan liian pitkä ensimmäinen lenkki.
Mulla on kunto usein vaihdellut koska toisinaan olen elänyt aktiivisesti ja toisinaan olen ollut sohvaperuna. Hyvinä aikoina olen helposti juossut maratooneja, huonoina aikoina on postilaatikolla käväiseminen saanut hengästymään.
Kun mä rapakuntoisena aloin juosta, niin juoksin jotain 5 min lenkin joka päivä. Tuntui ihan vitsiltä tehdä niin lyhyitä lenkkejä. Ehkä viikon ajan tuollaista naurettavan lyhyttä lenkkiä. Sitten voi alkaa päivittäin pidentää lenkkejä parilla minuutilla.
--
Jotkut on kommentoinut että ehkä sun jalat on puhki siksi että käytit huonoja kenkiä tai et venytellyt tms. Mutta ei. Sun jalat on puhki koska ylirasituit liian pitkästä lenkistä.
Juokseminen on sikäli petollinen laji että monella kevytrakenteisella ihmisellä heikotkin lihakset jaksavat jopa helposti juosta 40 min. Mutta jos lihakset eivät ole tottuneet juoksuun niin ne eivät kestä noin pitkää lenkkiä.
Kiitos kaikille vastauksistanne! Lähden nyt saunaan lämmittämään kipeitä koipiani ja yritän pitää kiinni uudesta juoksuharrastuksestani. =)
Ap
Et sinä missään rapakunnossa ole, jos pystyt juoksemaan 40 minuutin lenkin tai edes 5 minuuttia putkeen. Oikeasti rapakuntoinen pääsee juoksemaan ehkä parisataa metriä kerrallaan.