Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kihomadoissa olemattoman pienet oireet, tiedoksenne.

Vierailija
30.08.2020 |

Meillä on pienet kouluikäiset lapset. Havahduin yksi ilta lievään kutinaan illalla sängyssäni. Ajattelin, että pukamavaivaa taikka jäänyt huonosti pyyhittyä tms.. Menin vessaan. Kas. Kihomatohan se. 1 kpl. Voi *****! Lapsilla ei ole ollut mitään, vaikka heiltähän ne tietysti ovat tulleet. Jotain ajoittaista vatsakipua ovat joskus valitelleet ja poika satunnaisen kerran kastellut sänkynsä vahingossa, että... Tässäpä ne.. Siivousrumba, pesua, lääkkeitä..

Eli! Voivat olla tosi pienin oirein/oireettomina. Herättelen vain, että huomioikaa tämä mahdollisuus, jotta pääsette eroon!

Näitä voi myös ennaltaehkäistä vaihtamalla pyyhkeet, lakanat usein, ja muistamalla aina käsienpesu ennen ruokaa ja hyvin aamuisin jne..

Allergisoidun kyläpaikoissa myös sille, jos tarjolla on karkkeja, mutta ei koskaan mitään lusikkaa kipassa. Kaikki käyvät sitte matosormillaan kourimassa samassa kipassa..

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tutuillasi on tarjolla karkkeja juutalaismiesten päähineissä?

Vierailija
2/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kähmiväthän kaikki samaa lusikkaakin, vai onko jokaiselle aina uusi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kähmiväthän kaikki samaa lusikkaakin, vai onko jokaiselle aina uusi?

No ei ole kuin yksi lusikka, mutta ei siitä yhdestä varresta oo niin paljon vaivaa, jos oikealla kädellä käytät lusikkaa ja laitat karkin vasempaan käteen ja vasemmasta kädestä vaikka suuhun. Ei tule koskettua kuin yhtä lusikan vartta eikä kymmenkuntaa karkkia samalla.

Vierailija
4/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistä noita tulee? Meillä oli lapsi koronakeväänä kotona, poissa päiväkodista. Ei nähnyt ketään perheen ulkopuolelta silloin pahimpaan korona-aikaan. Sitten yks kaks kihomatoja... mietin että WTF?! Mistä nämä nyt tuli.

Vierailija
5/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu perberissä tunnetta niinkuin joku liikkuis, ei siis varsinaista kutinaa. Mitään en oo nähnyt, mutta otin varalta matolääkeen muutamia päiviä sitten ja sen jälkeen oireet loppuivat. Eli uskon että voi olla hyvin pienillä oireilla ja mullakin syynä tuntemuksiin oli kihomadot.

Vierailija
6/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä noita tulee? Meillä oli lapsi koronakeväänä kotona, poissa päiväkodista. Ei nähnyt ketään perheen ulkopuolelta silloin pahimpaan korona-aikaan. Sitten yks kaks kihomatoja... mietin että WTF?! Mistä nämä nyt tuli.

Veikkaan, että niitä on ollut jo hetken, mutta oirehtivat vähäisenlaisesti ja kun niitä on enemmän, oireet selkenee vasta sitten.

ap

Vierailija
7/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kerran tänne aloituksen, etten ole päässyt viiteentoista vuoteen eroon niistä pirulaisista pidemmäksi aikaa. Aina on kahden viikon päästä uudestaan matoja. Olen ollut koko ajan päiväkodissa töissä. Olen pessyt käsiä, vaihtanut lakanoita, pyyhkeitä, siivonnut hulluna ja varonut syömästä mistään yhteiskipoista. Silti nytkin olen matoinen. Pyrvinit ja vormixit käytetty, ei auta.

Minut huudettiin heti provoksi. Olisikin.

Vierailija
8/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis vain ystävällisenä muistutuksena kaikille teille, "joilla niitä matoja ei ainakaan ole!"

Kokemuksesta siis voin kertoa, että vaikka itsekin olen tämmöinen hygieenikko ja raivosiivoaja, niin kappas vain! Pitäkää siis mielessänne tämä mahdollisuus ja toimikaa ajoissa! Mikään ei ällöttävämpää kuin jatkuva kierre päiväkodeissa ja kouluissa. Aina jollain on ja jatkaa vaan kulkuaan kun käsienpesut on mitä on, kynnet on lapsilta leikkaamatta liian kauan ja kalsarit ja pikkarit jää vaihtamatta.. ja kädet pitää pestä JOKA kerta ennen ruokaa. 

Kovaa hommaa. Ennaltaehkäisy on helpompaa.

Vierailija
9/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein kerran tänne aloituksen, etten ole päässyt viiteentoista vuoteen eroon niistä pirulaisista pidemmäksi aikaa. Aina on kahden viikon päästä uudestaan matoja. Olen ollut koko ajan päiväkodissa töissä. Olen pessyt käsiä, vaihtanut lakanoita, pyyhkeitä, siivonnut hulluna ja varonut syömästä mistään yhteiskipoista. Silti nytkin olen matoinen. Pyrvinit ja vormixit käytetty, ei auta.

Minut huudettiin heti provoksi. Olisikin.

Meillä aiotaan syödä useampi kuuri putkeen. Kahden viikon välein ja aina siivoushommat uusiksi matolääkkeen jälkeen.

Toki sulla homma on varmaan hankalampi kun olet päiväkodissa. Asia on näin varmasti jopa mahdotonta välttää. Musta olisi hyvä kun päiväkodeissakin puhuttaisi enemmän tästä ääneen, että huomioikaa tämä mahdollisuus.

Vierailija
10/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläsyödään matokuuri ja toinenkin, jos matoja ilmestyy. Vaikka miten raivolla siivoaisi, matoja voi tulla, mutta onneksi niistä ei oikeastaan ole muuta haittaa kuin mahavaivat ja kutina. Molemmista pääsee eroon lääkkeillä.

Jos oikeasti halua siivota kotinsa, pitäisi jalkalistat ja kynnykset irrottaa, koska madonmunat elelevät tyytyväisinä huonepölyssä. Ja huonepölyyn ne pääsevät, kun lakanoita vaihdetaan.

Vierailija
11/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläsyödään matokuuri ja toinenkin, jos matoja ilmestyy. Vaikka miten raivolla siivoaisi, matoja voi tulla, mutta onneksi niistä ei oikeastaan ole muuta haittaa kuin mahavaivat ja kutina. Molemmista pääsee eroon lääkkeillä.

Jos oikeasti halua siivota kotinsa, pitäisi jalkalistat ja kynnykset irrottaa, koska madonmunat elelevät tyytyväisinä huonepölyssä. Ja huonepölyyn ne pääsevät, kun lakanoita vaihdetaan.

Toki, onneksi ne madon munatkin jossain kohtaa kuolevat. Koitetaan olla pöllyttämättä lakanoita, alkkareita ja pitovaatteita ja pestään pyllyt aamuin illoin, sekä nyt vaihdetaan alushousut myös aamuin ja illoin.

ap

Vierailija
12/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, onneksi ne madon munatkin jossain kohtaa kuolevat. Koitetaan olla pöllyttämättä lakanoita, alkkareita ja pitovaatteita ja pestään pyllyt aamuin illoin, sekä nyt vaihdetaan alushousut myös aamuin ja illoin.

ap

Ei auta, ellet nuku liikahtamatta. Kannattaa ainakin makkarissa irrottaa ne jalkalistat ja siivota kunnolla.

Vierailija
13/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei auta, ellet nuku liikahtamatta. Kannattaa ainakin makkarissa irrottaa ne jalkalistat ja siivota kunnolla.

Kyllä tämä edellinen vouhottaja pitäisi kieltää kirjoittelemasta nettiin mitään tällaista ylihysteeristä paskaa, mikä vaan lietsoo turhaa paniikkia. Mene hoitoon. Lääkäritkin on sitä mieltä kun madoista ei mitään suurempaa vaaraa ole, niistä ei kannatakaan stressata itseään ja perhettään hengiltä millään ylihygieenisyydellä.

Vierailija
14/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

15/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tyhmyyteni. Minun lapsuudessani ei jostain syystä ollut kihomatoja ja kysyisinkin, mistä ne tulevat. Minun lapsuudessani (olen syntynyt -57) oli täitä, mutta tyttäreni lapsuudessa (synt. -77) niitä taas ei ollut ja nykyisin niitä taas on. Mistähän tämäkin johtuu? Osaako kukaan vastata?

Vierailija
16/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hage kirjoitti:

Anteeksi tyhmyyteni. Minun lapsuudessani ei jostain syystä ollut kihomatoja ja kysyisinkin, mistä ne tulevat. Minun lapsuudessani (olen syntynyt -57) oli täitä, mutta tyttäreni lapsuudessa (synt. -77) niitä taas ei ollut ja nykyisin niitä taas on. Mistähän tämäkin johtuu? Osaako kukaan vastata?

Nykyään lapset syö paljon sokeria /vehnää mikä on hyvä energian lähde madoille...

Vierailija
17/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihomatoja on tutkittu olevan jopa noin 15 % päiväkoti ikäisistä lapsista. Toki tartuttavat myös perheenjäsenet myös aikuiset, jotka yleensä ovat oireettomia kantajia.

Hyvin yleisiä siis ovat, mutta vaarattomia.

Jos oireita tulee, niin lääkettä vasn muutamaan otteeseen ja tehostettua hygienias ja siivousta. Sitten voi taas elellä hetken rauhassa, kunnes ne taas joku perheenjäsen jostain nappaa...

Vierailija
18/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole kenenkään suositus tai mistään luettu, mutta itse sain vuosien oireilun hillintään vatsan tyhjennyksellä. Eli apteekista vatsantyhjennykseen tarkoitetut litkut, seuraava päivänä pyrvinit perään.

Vuosien aikana kaiken maailman lääkkeet kokeiluna ja aina vaan kutisi, ei enää.

Onhan tuo hieman rankka, mutta elävien matojen löytäminen vielä monta kertaa traumaattisempaa. Tyhjennys oli helppo ja kivuton, seuraavana päivänä oli kevyt olo ja eipähän enää kutissut, kun sain paskiaiset ulos joka suolen mutkasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi