Thl: "oronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana, kun sairastunut yskii, aivastaa, puhuu tai laulaa" Tästä voimme päätellä
että esimerkiksi huutaa, haukotella, sylkeä ja oksentaa saa julkisilla paikoilla huoletta.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää, huudampa tästä lähin kaikille. Mies ja lapset ovatkin jo tottuneet ja toivottavasti kiitollisia kun olen turvassa pitänyt.
Voit myös kuiskata, viheltää tai hyräillä.
Turha tervehtiminen voisi loppua nyt samalla kuin kättelykin. Pelkkä nyökkäys riittäköön. Myös kaupan kassalla. Hiiteen kaikki turha lässyttäminen ja kauppojen käytävien tukkiminen kun vaihdetaan kuulumisia
Kaikki mikä tulee suusta ulos, tarttuttaa koronaa, jos tuolla suun avaajalla on koronavirus
Haukotellemallakin henkii muihin päin pisaroita ja huutamalla niitä oikein hönkii ympäristöönsä.
Minäkin kannatan suun kiinni pitämistä.
Pakenen koronaa nykyään luontopoluille, mutta sielläkin tuntuu ihmisillä olevan vain mielessä joku perhanan kohtelias retkeilyetiketti ajalta koronaa. Jos jään itse leveälle kohdalle odottamaan polulta tulijoita, että ei tarvitse ohittaa kapealla polulla liian läheltä, niin eikös siinä aina joku vähintään käänny päin ja tervehdi oikein sanallisesti tai parhaimmillaan ala vaihtaa muutamaa sanaa pidemminkin ja tietysti tullen lähelle.
Myös kaupungilla näkee selkeästi sattumalta törmänneitä kuulumistenvaihtajia jutustelemassa toisilleen ihan sylkemisetäisyydellä.
Kaupan kassajonossa ei ole turvaväleistä tietoakaan. Pikkukaupassa ihmiset vähät välittävät turvaväleistä, siitä vaan iholle kohti oluthyllyjä, kiire, kiire, kiire. Ilmeisesti koronapeikko on pakko juosta äkkiä kotiin juomaan unohduksiin? Ja minä, maski naamalla, kaikessa rauhassa ihmisiä väistellen, turvavälit pitäen, olen se hysteerikko. Jep jep, siltä näyttää.
Hyvä tietää, huudampa tästä lähin kaikille. Mies ja lapset ovatkin jo tottuneet ja toivottavasti kiitollisia kun olen turvassa pitänyt.