Onko C, C, M ja L ihan surkea yo-todistus?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
No mitä haluat opiskella? Pääsetkö tuolla minne haluat?
En tiedä, vietän juuri välivuotta ja teen töitä. Tuskin tällä todistuksella mihinkään pääsee.
Suorastaan pohjanoteeraus. L L L L L L L L L se olla pitää.
Nykypäivänä yleensä kirjoitetaan vähän enemmän aineita, esim. 2-3 reaalia. Oma todistukseni on ällä- ja eximiarivi, mutta ei silläkään pääse juuri minnekään kun siihen ei kuulu nykyisenlaista reaalia.
Näköjään ei riittänyt muuhun kuin av:lla trollailuun. Eli ei hyvä.
Riippuu ihan siitä, mistä aineista nuo on saatu versus mihin haluat opiskelemaan.
Ihan ok.
Mietin, että tekeekö keskinkertaisella yo-todistuksella yhtään mitään. Kun huipputodistuksilla pääsee moneen paikkaan sisälle suoraan ja lopuille on pääsykoe.
Mun lapsella on aika huono yo-tosistus: m, a, a, b ja vielä 3 ainetta kirjoittaa nyt syksyllä.
Olet kirjoittanut vain 4 ainetta, ja arvosanat ihan kohtuullisia, yksi hyväkin mukana. Jos haluat lisäpisteitä, ota selvää, minkä aineen arvosanalla niitä heruisi helpoiten, ja kirjoita se, siis kokonaa uusi aine.
Ei tuolla kyllä kovin moneen paikkaan pääse. Eli on huono. Oikeastaan arvioinnissa on vain kaksi arvosanaa: hyväksytty ja hylätty. Jos todistuksella pääset mihin haluat, se on hyvä. Jos et pääse, se on huono ja ei ole mitään merkitystä onko surkea vai jokseenkin huono, koska sen ainoaa tavoitetta se ei kuitenkaan täytä.
Neljä arvosanaa oli vähän jo aikana, jolloin reaali oli yksi koe. Nykyään neljä ainetta on todella vähän.
Vähän riippuu että mistä aineista. Jos tuo L on pitkästä matematiikasta, niin sillä saa jo paljon pisteitä korkeakoulujen valinnoissa.
häh? mulla on a c c m m, ihan pääsin opiskelemaan sitä mitä haluun. yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
häh? mulla on a c c m m, ihan pääsin opiskelemaan sitä mitä haluun. yliopistoon.
Häh? Mitä pääsit opiskelemaan yliopistoon? Et varmana päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mitä pääsit opiskelemaan yliopistoon? Et varmana päässyt.
pääsykokeen perusteella
Onkos yo-lautakunta luopunut aikaisemmasta systeemistä, missä 5% opiskelijoista sai aineesta laudaturin, seuraavat 15% eximian jne. Todennäköisesti vielä harvempi kuin 5% ylioppilaista saa rivin laudatureita todistukseensa. Tai ainakin pitäisi saada.
Nykyisin näitä L L L L L L L L -rivistöjä tulee siihen malliin vastaan, että kyseessä vaikuttaisi olevan peruskoulusysteemi; puolet luokasta saa kiitettäviä. Kun itse olin lukiossa, useilla opettajilla oli sellainen periaate, että esim. kymppi on niin arvokas, että sen saa luokassa vain yksi oppilas. Onhan se jo perusteltua pelkän gaussin-käyrän periaatteella.
Vanhassa systeemissä muuten C/M oli yleisin arvosana. Ei niitä pidetty huonoina. Näyttää arvosanainflaatio purreen tähän uuteen systeemiin.
Vierailija kirjoitti:
Onkos yo-lautakunta luopunut aikaisemmasta systeemistä, missä 5% opiskelijoista sai aineesta laudaturin, seuraavat 15% eximian jne. Todennäköisesti vielä harvempi kuin 5% ylioppilaista saa rivin laudatureita todistukseensa. Tai ainakin pitäisi saada.
Nykyisin näitä L L L L L L L L -rivistöjä tulee siihen malliin vastaan, että kyseessä vaikuttaisi olevan peruskoulusysteemi; puolet luokasta saa kiitettäviä. Kun itse olin lukiossa, useilla opettajilla oli sellainen periaate, että esim. kymppi on niin arvokas, että sen saa luokassa vain yksi oppilas. Onhan se jo perusteltua pelkän gaussin-käyrän periaatteella.
Vanhassa systeemissä muuten C/M oli yleisin arvosana. Ei niitä pidetty huonoina. Näyttää arvosanainflaatio purreen tähän uuteen systeemiin.
Eiköhän perustelut löydy enemmän siitä, että nykyisin jokainen reaaliaine on oma kokeensa. Eli jos ennen kirjoitit reaalissa fysiikan, kemian, maantiedon ja biologian ällän arvoisesti sait vain yhden ällän. Nykyisin saan tuosta listasta neljä ällää. Ennen lisä-älliä sai vain kielistä eli niiden saaminen oli vaikeampaa.
Ihan hyvähän tuo todistus on.
Jos olet oikeat aineet valinnut, niin pääseehän tuolla jo sisään. Esim. näin; https://blogs.lut.fi/abitiimi/pisterajat-lappeenrantaan-kauppatieteille…
Riippuu siitä, mitä haluat tehdä ja mihin pyrkiä. Ensikertalaiskiintiö kannattaa käyttää hyödyksi.
Mielestäni ihan riittävät arvosanat, jos ei omien suunnitelmien mahdollistamiseksi tarvitse enempää. Omat arvosanat oli C, M, M ja L. Pääsykokeen kautta menin yliopistoon kahdesti, nyt on kaksi maisterintutkintoa suoritettu.
Riippuu mihin haet ja onko joku noista pitkä matikka. Jos haet jonnekkin syrjemmälle niin kilpailu on vähäisempää ja amk nyt on asia erikseen. Sitten kilpailluilla aloilla on iso ero siinä saatko 5L vai 4L1E.
Kuka se olikaan joka keksi tämän uudistuksen? Rahaa sataa ytl:lle kun korottajia on lukioissa enemmän kuin abeja ja jos et saa Laudaturia pitkästä matikasta niin turha yrittää tietyille aloille.
No mitä haluat opiskella? Pääsetkö tuolla minne haluat?