Elatussopimuksesta vielä..
Täällä olikin jo ollut keskustelua aiheesta mutta kysyn vielä kuitenkin, menemme tänään lastenvalvojalle koska mieheni haluaa pienentää elatusmaksujaan, lastenvalvoja ilmoitti minulle että miehen tulot ovat pienentyneet ja asumismenot kasvaneet uuden asunnon myötä. Nyt mies on maksanut 660e kuussa ja lastenvalvoja arvioi tuon summan nyt vähintäänpuolittuu. Jos noin käy, minun rahavarani lasten elättämiseen menevät todella tiukille ja joudun joitain menoja karsimaan jotta pärjäämme. Onko jotain perusteluita kuinka pystyn eväämään tuon elatusmaksujen pienentämisen? perusteltu syy tietysti miehellä on miksi niitä tulisi pienentää mutta katsotaanko esimerkiksi jos lapsen elatuksen tarve on 500e ja minun osuus tuosta esim 100e että mies voi maksaa kuitenkin vain esim 200e??
Kommentit (7)
Kuulostaapa oudolta, että eltarit puolittuisi. Toisaalta tulot voi oikeasti isälläkin laskea hänestä itsestään riippumattomista syistä. Se tarkoittaa, että isän elintaso laskee ja sitä, että hänen lastensa elintaso laskee. Ei se sen kummoisempaa ole kuin ydinperheessä.
Vai mitä ajattelit ratkaisuksi, jos miehellä ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa noin isoja elareita? Otetaan väkisin? Annetaan isän kuolla nälkään? Sinähän saat toimeentulotukea, jos mennään alle minimeiden ja lapset ei saa enää ruokaa.
Nyt jotain hyviä perusteluita että kuinka saan perusteltua että tarvitsen isomman summan kuussa rahaa? Meneekö esimerkiski läpi jos sanon että lapselle täytyy hankkia koulupöytä ja uusi sänky?
Lapselle lienee tullut ikää lisää edellisestä sopimuksesta. Lapsen elatuksen tarvekin on kasvanut, mutta kaava on reilu molemmat vanhemmat vastaa kykyjensä mukaan. Sinun pitää muistaa, että sinun osuudeksi lasketaan myös se lapsilisä.
Kaikki hyvä ei ole ikuisesti ansaittua, eikä hyvät ajat jatku ikuisesti. Ei ole mitään taikalausetta, jolla saisit vahvistettua isälle hänen elatuskykyyn nähden kohtuutomat elatukset. Pitäähän hänenkin tulla toimeen ja pystyä antamaan hyvät puitteet lasten toisessa kodissa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 07:53"]
Nyt jotain hyviä perusteluita että kuinka saan perusteltua että tarvitsen isomman summan kuussa rahaa? Meneekö esimerkiski läpi jos sanon että lapselle täytyy hankkia koulupöytä ja uusi sänky?
[/quote]
Ei, koska niitä ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Ei sellaista perustelua taida olla. Harrastusmaksut ei saa olla kohtuuttomia jne. Eikä ne köyhän perheen lasten menot muuteenkaan. Ne pitää suhteuttaa tuloihin meidän kaikkien.
Kaava on kaava ja se on vakio. Ja reilu kaikkia osapuolia kohtaan.
Asumiskuluiksi huomioidaan vain kohtuuliset asumismenot eli voitko kyseenalaistaa isän asumismenojen kohtuullisuuden? Onko isän perhetilanne muuttunut eli maksaako koko kulun itse vai onko uutta puolisoa osallistumassa kuluihin?
Onko sinun kuluihin tullut nousua (vuokran korotukset, kohonneet vesi ja sähkömaksut sitten edellisen sopimuksen teon)?
Lasten elatuksen tarve? Eli onko lasten kulut nousseet lasten kasvun myötä?
Onko isän tulojen lasku pysyvää vai tilapäistä? Eli tilapäinen tulojen lasku ei oikeuta elatusmaksun alentamiseen.
Toisaalta on ihan luonnollista, että lasten elintaso laskee, kun vanhemman (etä- tai lähivanhemman) tulot laskee. Eli sinänsä, jos tulojen lasku ja kulujen nousu on todellisia niin on kohtuullista, että alatusmaksukin pienenee.
Miten monta lasta teillä oikein on jos noin ruhtinaallisia elareita saat? Tai millaisista tuloista mies tuollaista summaa maksaa :O
Helvetimmoiset summat, eksäni maksoi elatusta 140€ (n. 5v sitten kun lapsi oli vielä alaikäinen) ja ihan hyvin olen pärjännyt. Itsellä nettotulot silloin 1200€ + lapsilisä vähän päälle satanen