Mitä vaihtoehtoja on suojata 18-vuotiasta ylivelkaantumiselta?
Eli miten voisi estää, että marraskuussa 18 täyttävä ei ala heti velkaantua. Kysymys on toisesta vanhemmasta, joka elää yli varojensa ja on saanut jo toisen lapsensa (20v.) kymmenien tuhansien velkoihin. Siis nuori ei ole hyötynyt noista veloista penniäkään itse vaan kaikki on mennyt vanhemmalle. Tietysti lupaa hoitaa lainat ja itkee apua hätäänsä. Omat luottarit mennyt, velkaa hurjasti, omat vanhemmat tyhjennetty, sisaruksilta lainattu jne. Seuraava uhri tietysti on pian täysi-ikäistyvä lapsi, joka tietysti puhutaan ympäri ottamaan heti luottoja. Kyllä noin nuoren lapsen mahdollisuus pitää puolensa vanhempaa vastaan, jonka luona asuu vielä, on tosi pienet.
Onko mitään mahdollisuutta yrittää estää seuraavan ihmisen tuhoamista? Ymmärrän, että 18-vuotias on aikuinen ja vastaa nimestään, mutta kuinka monesta meistä olisi kotona asuvana, miltei lapsena, pokkaa sanoa anelevalle ja vaativalle ja nalkuttavalle vanhemmalle "ei", kun vastapuolella on selitykset lämmityslaskuista lähtien. Kotoa poismuuttaminen ei ratkaise, koska napanuora tuossa iässä on vielä niin vahva.
Kommentit (6)
Tuo on niin sikamaista. Kuinka joku vanhempi voi tuhota lapsen tulevaisuutta tuolla tavoin? Herää kysymys, mitkä on moraaliset arvot, kun hädässä on valmis syöttämään lapsensa leijonille. Luulisi, että mielummin itse kärsii ja kantaa vastuun teoistaan kuin alkaa sotkea lastaan, jotta voi jatkaa ylivarojensa elämistä. Ulosotossahan on suojaosuus, joten ruuan takia ei tarvi lapseltaan rahaa ottaa.
On yritetty puhua asiasta jo etukäteen ja nuori kyllä ymmärtää asian. Mutta ei se niin helppoa ole, kun vanhempi alkaa vaatia ja anella. Tn. siinä vaiheessa suostuu salaten sen meiltä.
Pystyisikö nuori muuttamaan muualle? Ajattelisin, että mankumiata olisi helpompaa vastustaa, kun se ei olisi 24/7. Jos puhelin laulaa koko ajan niin viestit talteen ja hakemaan lähestymiskieltoa.
Onhan nuoren kanssa keskusteltu asiasta? Avoimesti ja oikeilla nimillä? "Olen huolissani siitä, että..."
Nuori tarvitsee tietoa siitä, mitä on todennäköisesti edessä (lainojen ruinaaminen) ja siitä, mitä suostumisesta todennäköisesti seuraa (esimerkkejä onkin jo lähipiirissä). Ja jonkun tietävän, jonka kanssa suunnitella, miten toimii.
Vinkiksi, googlatkaa "omaehtoinen luottokielto". Yksi keino, jolla nuori voisi turvata tilanteensa sitkeän manipuloijan varalta.
En tiedä vastausta itse ongelmaan. Voin vain toivoa että jokin keino olisi, sillä itse tuon kokeneena tiedän mitä se on. Olen nyt 22 vuotias ja velkaa oli kertynyt jo ennen, kuin täytin 19 vuotta. Pääsin pois "kotoa" vasta vähän ennen 20v päivääni, jolloin olin tullut ehkäisystä huolimatta raskaaksikin. Tässä sitä sitten olen jo pari vuotta yrittänyt maksaa niitä useiden satojen perintä kirjeitä (usein onnistumatta) pienistä tuloistani. Niin ja siis luottotiedot minullakin oli mennyt jo ennen kotoa muuttoani. Itse en edes kunnolla näitä asioita ymmärtänyt ennen kuin omilleni lähdin. Aina vanhempani lupasivat hoitaa maksut (heillä luotot siis menneet vuosia sitten) ja minä en raha asioista tiennyt vielä mitään, eikä niistä puhuttu minulle. En itse siis laskuja yms. itse edes nähnyt. Kun muutin oli järkytys suuri, kuinka paljon sitä velkaa oli! :( Nykyään nämä harmittavat, sillä kaikki raha mitä tulee, se myös meneekin. En saa mitään itse hankittua osamaksulla, saati asuntolainasta puhumattakaan. Kaikkeen siis on säästettävä ensin kauan ja vuokralla asuttava.
Mainitsempa vielä senkin, että kun monilla nuorilla tuntui olevan omilleen lähtiessä kiva pesämuna tyyliin kesätöistä, joita oli useana kesänä tehnyt saadakseen rahaa säästöön. Minulla ei tällaisia ollut. Meillä kotona jos olin saanut edes muutamaksi kuukaudeksi kesätyötä jostain, piti väh. puolet antaa vanhemmilleni ruokarahaksi tms. koska tienaavana kuuluu osallistua kodin ylläpitoon. Ja sitten en saanut erikseen mitään rahaa sille kuukaudelle, vain jouduin pärjäämään omilla rahoillani, mitään ei säästöönkään jäänyt siitä vaivaisesta 100.. Muutenkaan en saanut mitään tyypillistä viikko/ kuukausi rahaa, ainoastaan kun tarvitsin johonkin menoon tms, niin minulle annettiin tarvittava raha. Eli en voinut tehä tyypillistä puolet kuukausirahasta säästöön juttuakaan. :/