kellään fivefingers-kenkiä?
Näin Tekniikan Maailmassa lenkkarivertailun ja kiinnostaisi tuollaset varvaskengät. Kukaan täällä kokeillu sellasia? Kuinka kylmällä niillä voi liikkua vai ovatko ihan vain kesäkengät?
Kommentit (18)
Nuo ovat hyvät juoksukengät, mutta harjoittelu täytyy aloittaa todella varovasti, että välttyy salakavalalta akillestulehdukselta. Juoksutekniikka poikkeaa tavallisista lenkkareista. Mies käyttää noita salikenkinä. Aika lailla kesäkengät nuo ovat.
Yhellä tutulla on tuollaiset ja radalla niillä ainakin on hyvä juosta kuulemma, siis urheilukentällä sillä punasella millälie muovimassalla.
Mullakin ollut työkenkinä pari vuotta + työmatkoilla satunnaisesti. En käyttäisi enää tähän aikaan ulkona, eivät pidä jalkapohjaa lämpimänä viileällä. Syys/talvikengiksi voisi kokeilla sellaisia merkkejä (esim. vivo barefoot, merrel barefoot), joilla ei ole varpaita eritelty omiin lokeroihin, jolloin voi laittaa sukkaa väliin tarpeen mukaan. Olen itse ajatellut kokeilla talvikenkinä tuollaisia, jotain nilkkakorkuista off road -mallia, en vaan ole saanut aikaiseksi katsella malleja ja hankkia.
Jos jollain on kokemusta paljasjalkakenkien talvikäytöstä (liukkaus, pohjalliset, ym.) niin kertokaa!
Sekä vivo barefootin että merrelin barefootien maastokenkämallit on myös talvisin ihan loistavat. Ne tuntuu pitävän missä vain.
On niillä erikseenkin talvikenkiä, mutta niitä ei ole tullut kokeiltua.
Käytän ainoastaan näitä ns. paljasjalkakenkiä (tosin muunkin merkkisiä kuin FF). Ovat terveellisin vaihtoehto jalalle ja sitä kautta koko keholle (esim. jalkojen asento vaikuttaa suoraan selkärankaan ja erityisesti alaselän vaivoihin). Lenkkeilyyn ihan mahtavat! ja ihan vinkiksi, Five Fingerseistä on olemassa myös talviversio :).
Tavallisista kengistä siirryttäessä tulee opetella "uusi" askellustyyli, sillä monet lompsivat pitkiä harppauksia kantapää edellä. "Paljain" jaloin kävellessä tämä ei tietenkään käy, vaan tulee opetella astumaan päkiälle ja pitämään askel kehon alla. Ottaa aluksi sikana jalkapohja- ja pohjelihaksiin, mutta nopeastiahan siihen tottuu. Kantapääastuminen ei tule kuuloon siis siksi, että kantapäälle astuessa tulee kova tärähdys koko kehoon, selkärankaan asti. Rakenteellisesti ihmistä ei ole tehty kävelemään kantapäät edellä, sen mahdollistaa ainoastaan meidän kengät joissa on korotettu ja pehmustettu kantaosa lähes poikkeuksetta. Paljain jaloin (tai näissä minimalistikengissä) ihmisen jalka kaikkine pienine lihaksineen saa mahdollisuuden toimia kokonaisvaltaisesti, luontevasti kuten rakenteemme sen on tarkoittanut.
Kun jalka saa toimia luontevasti ja kokonaisvaltaisesti minimalistikenkiä käytettäessä, niin tätä kautta niillä kävely vahvistaa jalkapohjan, nilkan ja jalan lihaksia ihan eri tavalla kuin normikengillä kävelyllä ja antaa jalan liikkua luonnollisesti kuten se on "suunniteltu" ja rakentunut, kaikkia pieniä lihaksia ja niveliä myöten, jotka tavallisissa kengissä jäävät täysin käyttämättä. Sen myötä esim. tasapaino ja muu vastaava jalan pienten lihasten vahvuuteen ja hallintaan liittyvä toiminta vahvistuu.
Olen käyttänyt pelkkiä paljasjalkakenkiä nyt noin puoli vuotta ja sen seurauksena vahva ylipronaationi ja siihen liittyvä "pihtipolvisuus" on korjaantunut huomattavan paljon ja jalkapohjan kaaret ovat vahvistuneet niin, että entinen lättäjalkani on muisto vain. Jalan virheasennosta johtuneet päivittäiset polvikivut ovat muisto vain! Myös selkäni on paremmassa kunnossa nykyisin.
Itse en enää halua (tai oikeastaan edes pysty, sillä ylipronaatio pahenee heti tavallisissa kengissä ja polvikivut palaavat jo muutaman tunnin käytön jälkeen) käyttää tavallisia kenkiä, ns. jalkavankiloita. Jalka puristetaan nykyajan kengissä pieneen suppuun, josta aiheutuu niin asentovirheitä, lihasten surkastumista ja kasvavassa jalassa esim. luustovirheitä, kun muotoutuva luusto tungetaan jatkuvasti tiettyyn "muottiin". Varpaille, päkiöille (tai siis niiden lihaksille) ei jää tilaa eikä mahdollisuutta toimia tavallisissa kova- ja paksupohjaisissa, pehmustetuissa kengissä.
Omakohtaisia konkreettisia esimerkkejä paljasjalkailun vaikutuksista ovat esim. päkiän selkeä leveentyminen (jonka vuoksi tavalliset kengät myös tuntuvat tosi epämiellyttäviltä) kun astuminen ja ponnistaminen tapahtuu päkiällä, ei kantapäällä sekä varpaiden. Jalkapohjan, varpaiden ja nilkan vahvistuminen: pystyn liikuttelemaan varpaita ihan eri tavoin kuin ennen, yhdessä ja erikseen, levittämään ja nostelemaan niitä huomattavasti paremmin kuin ennen, käyttämään niitä tavaroiden nosteluun sujuvasti, varpailla pystyy seisomaan tasapainossa pysyen pitkiäkin aikoja, pohje- ja säärilihakset ovat kiinteytyneet ja vahvistuneet ja mikä parasta, vuosia vaivanneet lihaskrampit ("suonenvedot") joista varpaani ja jalkapohjani ovat kärsineet, ovat hävinneet kokonaan!
Kengät näyttävät ehkä hölmöiltä, mutta terveyteni on moninverroin pinnallisia ulkonäköasioita tärkeämpää minulle. En voi kuin suositella!!
Niin joo ja varvassukathan toimii näiden kanssa hyvin. Five Fingers esim. valmistaa teknisiä varvassukkia ennenkaikkea talvikäyttöön. Siirtävät kosteutta pois ja pitävät lämmön sisällä.
Ja minä tässä vielä, syys- ja talvikäyttöön minulla on siis Five Fingersit, mutta kesän olen käyttänyt tällaisia: http://www.xeroshoes.co.uk/
t. 7 ja 8
Käytän salikenkinä. Tosi mukavat ja pieneen tilaan mahtuvat. Juoksumatolla kannattaa olla varovainen. Mulla kipeytyi akillesjänne ja jalkapöytä useammaksi kuukaudeksi
Mistä noita Merreleitä saa? Vastaako koot yleisiä?
Ovat siis valtaosan mielestä hyvät kun noin paljon tulee positiivisia kokemuksia?
Mitä paljasjalkakenkää kannattaisi harkita pohjoiseen talveen?
Itselläni on kesällä hankitut anatomisesti oikein muotoillut lenkkarit, joiden käytön seurauksena jalkapohjan ja kantapään lihakset on täysin jumissa, polven ulkosyrjästäa lihaskalvot kipeät ja kiristys jatkuu aina lonkkaan asti. En harrasta juoksua vaan käyn joka-joka toinen päivä kävelyllä. Sisällä kuljen joko väljässä villasukassa taikka avojaloin, niinä päivinä kun sisällä liikkumista on enemmän kuin ulkona, ovat jalkani selkeästi vähemmän kipeät. Täytyy vielä sanoa ettei koskaan ennen ole jalat olleet näin huonossa kunnossa ja kipeät kuin noiden askelklinikan kautta hankittujen kenkien.
Ap
Ai niin.. liikun enimmäkseen luonnossa, pienisoraisella tai hiekkatiellä, poluilla ja pururadoilla.
Ap
Mun mielestä tosi epämiellyttävät jalassa. Tänä kesänä en käyttänyt kertaakaan. Olen enemmän feelmaxien ystävä.
Mulla ei vielä varvaskenkiä ole, haluaisin kyllä. Viime kesänä hommasin Merrellin Pace Glovet, ja ne on kyllä olleet kovassa käyössä. Nytkin siis vielä käytän, ilman sukkia. Viime talveksi hankin Merrellin Frost Glovet, ja tykkäsin kyllä tosi paljon. Jalka pysyy lämpimänä, kun alla on pelkkä villasukka ihoa vasten. Lisäksi on vielä muutamat OneMomentit, yhdet sen verran isot että mahtuu villasukkakin jalkaan. Multa on hävinnyt täysin selkäkivut, jotka aiemmin vaivasivat jatkuvasti.
Ja ihan parastahan tuossa Frost+villasukka -yhdistelmässä on se, että kun aiemmin jalkapohjat olivat talvella ihan hirveässä kunnossa (kovettumia, halkeamia), vaikka kuinka niitä olisi hoitanut, niin viime talvena taisin kaksi kertaa rasvata kun satuin muistamaan, eikä ollut minkäänlaisia ongelmia :)
Noi Merrellit ei ole kyllä "oikeat" paljasjalkakengät, niissä on esim. holvikaarta varten muotoiltu pohja/tuki. Jos kengässä on minkäänlaista pohjan muotoilua tai tukea, niin jalka ei toimi kuten paljaana toimisi.
Ohutja taipuisa pohja niissä varmaankin on, eli ovat varmasti kuitenkin paremmat kuin jotkut tosi paksu- ja käyttäpohjaiset kengät.
Fuve Fingers myös erittäin toimivat jos varpaissa asentovirhettä kuten vaivasenluu ongelmaa.
Suosittelen
Siis nini tietysti Five Fingers. Paljasjalkakengissä nimenomaan tärkeää muotoilu....mutta ei tuenta. Jos jonkun jalkapohja on tasainen niin silloin on jo aika ruveta harjoittamaan pikkulihaksia. Muotoilun tulee olla joustava kuten meidän holvirakenteissa. Ja tottakai päkiä ja kanta samalla korkeudella ( o drop)
Hyvillä materiaaleilla ei tarvitse pohjaan uhrata kovinkaan montaa milliä jotta saavutetaan turvallisuus/mukavuus. Vibramin materiaali ylivoimainen ja se löytyy paremmista Merreleistä ( Vapor glove 4) ( kolmonen oli pintakuosiltaan heikko) sekä Vibramin omista jalkineista: Five Fingers ja Furoshiki
Lättäpohjaisia barefootteja en laittaisi itse kuin pehmeälle alustalle asiakkaille tai itselle.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat hyvät juoksukengät, mutta harjoittelu täytyy aloittaa todella varovasti, että välttyy salakavalalta akillestulehdukselta. Juoksutekniikka poikkeaa tavallisista lenkkareista. Mies käyttää noita salikenkinä. Aika lailla kesäkengät nuo ovat.
Ostin tällaiset kengät, juoksin yhden 5km lenkin ja seuraavana päivänä puolimaraton.
Ei mitään ongelmia jaloissa juoksun jälkeen. Ja en ole urheilija, aloitin lähes viiskymppisenä, elämäni toinen puolikas.
Juokstutyyli vähän erilainen, kuin juoksisi paljasjaloin. Erittäin ohut pohja, asvaltilla huono, mutta metsässä täydellinen. Kostealla vesi menee heti läpi (en käytä sukkia).
Jokainen kivi / käpy / juuri tuntuu suoraan jalassa. Ei mitään suojaa, potkaisin kynnen irti kun alamäessä törmäsin irtomaiseen tiileen. 10 kuukautta kesti uuden kynnen kasvaminen.
Silti suosittelen.
Meillä on ollut käytössä jo kolme vuotta. Ovat aivan ihanat! Sopivat vaikka työkengiksi sisätöihin ja keväällä kesällä ulkokengiksi eli syksyllä ja talvella eivät ulkona mene enkä niillä kävisi lenkillä kuin lomamatkoilla hiekkarannoilla.