Voiko pyykkietikkaa käyttää kahvinkeittimen kalkin poistoon?
Kommentit (20)
Voi
Zinc
Kun luet tuetoselosteen, niin se on 10% etikkahappoa
Ei. Etikkahappo voi vaurioittaa kahvinkeittimen sisuksia. Ruokasooda on hyvä rasvanpoistoon mutta etikkaa ei suositella käytettäväksi vaan ihan oikeaa kalkinpoistoon tarkoitettua ainetta tarttee.
Marketeista saa parilla eurolla kunnon puhdistustabletteja.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Etikkahappo voi vaurioittaa kahvinkeittimen sisuksia. Ruokasooda on hyvä rasvanpoistoon mutta etikkaa ei suositella käytettäväksi vaan ihan oikeaa kalkinpoistoon tarkoitettua ainetta tarttee.
Ja lehmätkin voi lentää
Zinc
En laittaisi. Etikanmakuinen kahvi tuskin on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi. Etikanmakuinen kahvi tuskin on hyvää.
Meillä tytöt röissä putsaa keittimen ihan etikallakin, eikä ole jäänyt makuhaittoja kun vaan kerran pudottaa välikahvit, vaikka vanhoillakin puruilla välissä.
Zinc
Joten kaikki äännnmieen horinat on täällä taas huuhaata
Etikalla kalkinpoisto
Laita kalkinpoiston yhteydessä keittimen suodatinosa paikoilleen, ettei hapan puhdistusvesi roisku ympäriinsä.
Kaada keittimen vesisäiliöön etikka-vesiliuos. Annostele etikkaa ja vettä saman verran. Yleensä 1/2 tai enintään 2/3 kannun maksimitilavuudesta riittää liuoksen määräksi. Kytke virta päälle.
Kun puolet säiliön vedestä on valunut kannuun, kytke virta pois.
Anna happoliuoksen vaikuttaa noin 5-10 minuuttia, minkä jälkeen kytke virta uudelleen päälle.
Keittimestä valutettu puhdistusvesi on sameata.
Keitä tämän jälkeen keittimessä 2-4 kannullista puhdasta vettä ja huuhtele pannu hyvin.
Lähde: https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/kodinkoneet/kahvinkeitin/
Vierailija kirjoitti:
Etikalla kalkinpoisto
Laita kalkinpoiston yhteydessä keittimen suodatinosa paikoilleen, ettei hapan puhdistusvesi roisku ympäriinsä.
Kaada keittimen vesisäiliöön etikka-vesiliuos. Annostele etikkaa ja vettä saman verran. Yleensä 1/2 tai enintään 2/3 kannun maksimitilavuudesta riittää liuoksen määräksi. Kytke virta päälle.
Kun puolet säiliön vedestä on valunut kannuun, kytke virta pois.
Anna happoliuoksen vaikuttaa noin 5-10 minuuttia, minkä jälkeen kytke virta uudelleen päälle.
Keittimestä valutettu puhdistusvesi on sameata.
Keitä tämän jälkeen keittimessä 2-4 kannullista puhdasta vettä ja huuhtele pannu hyvin.
Lähde: https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/kodinkoneet/kahvinkeitin/
Meillä ne ei tuommosia sammutuksia tee. Olen seurannut vierestä niiden puuhasteluja, vaan ne kaataa osan takaisin tai laittaa uudet litkut ja keittää vielä toisen kerran perään ..
Zinc
Ja puhdasta tulee. Kiitos siittä tytöt !
Tavallinen etikka käy sekä pyykinpesuun että kalkinpoistoon.
Meillä röissä se olen minä joka imee miehiltä kuivat tauoilla.
Zinc
Zinc
Etikka ja "etikka". Kahvinkeittimen voi puhdistaa puhtaalla etikkahapolla, ei millään "pyykkietikalla". Valitettavasti marttojenkin ohjeesta puuttuu pitoisuus. Etikkahappoa kun myydään 5-10% liuoksina. Yleisin on 10% ja keittimeen sopivin 5%.
Zinc
Zinc
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Etikka ja "etikka". Kahvinkeittimen voi puhdistaa puhtaalla etikkahapolla, ei millään "pyykkietikalla". Valitettavasti marttojenkin ohjeesta puuttuu pitoisuus. Etikkahappoa kun myydään 5-10% liuoksina. Yleisin on 10% ja keittimeen sopivin 5%.
Myydään siis 5-100% liuoksina.
Ite oon pistäny vesisäiliön täyteen etikkaa. Suomessahan etikka on nykyään jokseenkin laimeaa joten ei tarvi laimentaa enempää. Martat varmaan muistelevat jotain nuoruutensa jääetikkaa, jota on kyllä ihan oikeasti syytä laimentaa.
Zinc
Zinc
ei koska siinä on hajusteita