Miten saan kaksivuotiaan tottelemaan?
Ei tottele sitten yhtään eikä ketään. Ollaan aina oltu johdonmukaisia eikä sääntöjä ole mitenkään liikaa. Meidän säännöt on pääasiassa turvallisuuteen liittyviä: ei saa tahallaan yrittää juosta auton alle, ei saa tahallaan yrittää työntää yhtäkkiä sormia rattaiden pyörien pinnojen väliin, ei saa hypätä tuolista pää edellä lattiaan, ei saa lyödä ja purra muita jne. Lapsi ei usko mitään käskyjä eikä kieltoja. Ei vaikka kuinka vihaisena karjuisi että seis pysähdy ei auton alle. No enää kulkee vain valjaissa kun ei usko. Mutta elämästä on kadonnut kaikki kiva kun lapsi ei usko yhtään mitään ja yrittää tahallaan tehdä noita asioita joka päivä. Neuvoja?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oppii oppii kirjoitti:
Hyvänen aika! 2 vuotias vasta opettelee elämään! EI hänelle merkitse mitään "älä juokse auton alle" älä sitä älä tätä. Huutamalla ja raivoamalla et saa mitään aikaan!
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/
Lue täältä ja opi.
Kyllä lapsi tietää ja ymmärtää että ei saa riuhtaista yhtäkkiä kävellessä itseään vaikkapa kädestäni irti ja juosta autotielle. Tietää hyvin jalkakäytävän ja autotien eron. Tekee niin koska se on kiellettyä. On lyönyt minua tänään ihan yllättäen jo yli 10 kertaa. Tietää hyvi että ei saa lyödä. Enkä raivoa vaan sanon rauhallisen tiukasti ei ja katson silmiin ja vuen pois tilanteesta. Autoon liittyen olen karjaissut pari kertaa koska pelästyin niin paljon. Ap
Ei lapsi ymmärrä miksi asiat ovat kielletty, he eivät ymmärrä mitä kipu on saati kuolema.
Sinun pitää opettaa näitä, kun lapsi lyö sano että sattuu, itke leikisti ja pyydä lasta antamaan halaus/suukko /anteeksi pyyntö lohdutukseksi.
Hyvä että lapsi pelästyy ja pysähtyy kun huudat perään, eikä juokse ajotielle, joka kerta pitää käydä läpi miksi ajotielle ei saa mennä.
Ei lapseni pelästy ja pysähdy vaan minä itse pelässtyin. Ap
Minä kielsin aikani 2v ikäistä, otin pois kielletystä jne. Ei auttanut. Sitten kaatui tuoleineen rytinällä ja parkui lähinnä pelästystään. Totesin rauhallisesti, että noin siinä käy, kun tekee kiellettyjä juttuja.
Sen jälkeen ei tuolillaan keikkunut ja muutenkin neuvot menivät paremmin perille.
Vierailija kirjoitti:
Päättäväinen 2-vuotias ei tottele vaikka tekisit mitä. Pysy johdonmukaisena ja vaikka harhauta siihen asti että lapsi vanhenee ja alkaa tajuta miksi kielletään. Meillä samanlainen lapsi 4-vuotiaana alkoi hiljalleen uskoa. Tsemppiä.
Miten minä harhautan esim. tässä tilanteessa?
>Istutaan yhdessä lattialla leikkimässä leluilla. Lapsi kävelee siinä välillä ympäriinsä hakemassa eri leluja. Yhtäkkiä ohimennessä lyö minua tahallaan täysiä silmään ilman mitään kiukkua tai varoitusta.
Ap
Opetin tuon ikäisille lapsilleni ulkona liikkuessa/kaupassa että kävellessä joko käsi kädessä tai rattaista kiinni pitäen vierellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättäväinen 2-vuotias ei tottele vaikka tekisit mitä. Pysy johdonmukaisena ja vaikka harhauta siihen asti että lapsi vanhenee ja alkaa tajuta miksi kielletään. Meillä samanlainen lapsi 4-vuotiaana alkoi hiljalleen uskoa. Tsemppiä.
>Istutaan yhdessä lattialla leikkimässä leluilla. Lapsi kävelee siinä välillä ympäriinsä hakemassa eri leluja. Yhtäkkiä ohimennessä lyö minua tahallaan täysiä silmään ilman mitään kiukkua tai varoitusta.
Ap
Otat lapseen tiukan katsekontaktin, kerrot että Ei saa lyödä ja koska löi, leikki loppuu nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tiedät jo ettei kieltäminen auta, joten tuo kerran ilmi että sattui ja et ole iloinen. Jatka leikkiä. Kun huomaat eli ennakoit että sama on toistumassa sanot nopeasti ja iloisesti "katso auto! Prrrrrr!" Ja toivot että unohtaa mitä oli tekemässä koska auto on kivempi.
Sinun pitää olla kärsivällinen ja pysyä rauhallisena.
Anna kakaran satuttaa itsensä muutaman kerran. Siitä jos ei opi, niin sitten on päässä vikaa. Näin on ennenkin elämä opettanut ja pienet kolhut eivät lasta vahingoita.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa et eka/ainokainen ku ei mitään ymmärrystä 2 vuotiasta kohtaan.
Huomaa et ei kovin fiksu tapaus kun alentaa toista mutta ei anna mitään vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
oppii oppii kirjoitti:
Hyvänen aika! 2 vuotias vasta opettelee elämään! EI hänelle merkitse mitään "älä juokse auton alle" älä sitä älä tätä. Huutamalla ja raivoamalla et saa mitään aikaan!
Lue täältä ja opi.
Kyllä lapsi tietää ja ymmärtää että ei saa riuhtaista yhtäkkiä kävellessä itseään vaikkapa kädestäni irti ja juosta autotielle. Tietää hyvin jalkakäytävän ja autotien eron. Tekee niin koska se on kiellettyä. On lyönyt minua tänään ihan yllättäen jo yli 10 kertaa. Tietää hyvi että ei saa lyödä. Enkä raivoa vaan sanon rauhallisen tiukasti ei ja katson silmiin ja vuen pois tilanteesta. Autoon liittyen olen karjaissut pari kertaa koska pelästyin niin paljon. Ap
Yliarvioit 2-vuotiaan kyvyt hallita impulssinsa. Joku varovainen ja hyvin rauhallinen 2v saattaa vaikuttaa tottelevaiselta siksi, että ei ylipäätään kokeile kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oppii oppii kirjoitti:
Lue täältä ja opi.
Yliarvioit 2-vuotiaan kyvyt hallita impulssinsa. Joku varovainen ja hyvin rauhallinen 2v saattaa vaikuttaa tottelevaiselta siksi, että ei ylipäätään kokeile kovin paljon.
No mitä minä teen? Minulla on tämän päivän jäljiltä kasvoissa kaksi mustelmaa ja silmäkulma vähän verillä (kirjan kulmasta). Koska lapsi ei millään tottele, että ei saa lyödä. Ei vaikka minä itkisin kipua, lyö vain. Voi olla että noin pieni ei sitten hallitse impulssejaan, mutta minä en enää jaksa olla lyötävänä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tiedät jo ettei kieltäminen auta, joten tuo kerran ilmi että sattui ja et ole iloinen. Jatka leikkiä. Kun huomaat eli ennakoit että sama on toistumassa sanot nopeasti ja iloisesti "katso auto! Prrrrrr!" Ja toivot että unohtaa mitä oli tekemässä koska auto on kivempi.
No ei toimi meillä, koska mikään lelu ei ole kivempi kuin kielletyn asian tekeminen kuten lyöminen tai autotielle juoksu. Ja siis ei juokse sinne koska näkee siellä jotain vaan koska se on kiellettyä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei toimi meillä, koska mikään lelu ei ole kivempi kuin kielletyn asian tekeminen kuten lyöminen tai autotielle juoksu. Ja siis ei juokse sinne koska näkee siellä jotain vaan koska se on kiellettyä. Ap
Pitäisiköhän sun mennä juttelemaan asiasta neuvolaan?
Jos se tosiaan on noin hankalaa ja lapsi lyö lyömisen ilosta, on asialle tehtävä jotain, ja selvästi ammattilaisen avustamana.
Kahden vastaavan lapsen kokemuksella:
Ennakoi ja fyysisesti estä. Tee se johdonmukaisesti valitsemissasi asioissa. Älä kiellä turhissa asioissa jotta positiivinen ilmapiiri säilyy. Harhauta ja siirrä huomio muualle. Laita asiat leikiksi ja ole hauska. Kutita, pelleile jne. jotta lapsi unohtaa uhmaamisen. Pidä silmät selässäkin. Jos lapsi ehtii edellesi kiljaise kovaa, jotta säikähtää ja pysähtyy ja ehdit saada kiinni. Toista näitä siihen asti että lapsi kasvaa ja alkaa totella. Totu siihen että noin jokainen vastaantuleva tolvana luulee olevansa parempi kasvattaja kuin sinä ja luulee että lapsesi tottelee kun hän vaan tiukasti sanoo :)