Koronan vuoksi työtön/lomautettu! Jos tarjottaisiin vaihtoehtoa että saisit 900€/kk perustuloa ilman velvollisuuksia luopuessasi ansiosidonnaisesta, niin ottaisitko?
Helpottaisi TE-keskusten paineita ja purkaisi käsittelyjonoja. Järjestely voisi olla vaikka 5 vuoden mittainen määräaikainen kokeilu. Vaihtoehtona olisi ansiosidonnainen normaaline maksimiaikoineen ja pupukurssi-velvoitteineen.
Miltä kuulostaisi?
Kommentit (41)
Tässä tapauksessa se koskisi vain ja ainoastaan näitä koronalomautettuja ja -työttömiä. Tarkoituksena olisi säästää TE-keskus toivottomalta urakalta, estää kassojen ja sosiaalipalveluiden tukkeutuminen sekä säästää valtion rahoja. AP
Todellakin ottaisin, minun ansiosidonnainen on tuon 900e.
Perustulon lisäksi sen valinneet saisivat valtiolta diplomin ja vaikka T-paidan, jossa todistettaisiin etteivät lorvi sosiaalipummeina töitä vältellen, vaan ovat isänmaan asialla ja tehneet diilin. Niitä voisi esitellä jos joku tulee nälvimään. AP
No en, minun ansiosidonnainen on paljon enemmän.
Otan vastaan ihan mitä vain mistä saa eniten rahaa. Myös työtä.
Työnantajat saa ottaa yhteyttä.
Huonolta, koska saan ansiosidonnaista 2600€/kk.
Ottaisin. Ansiosidonnaiseni on vähemmän.
Perustulomalleihin liittyy sitten työllistyessä korkeampi verotus niin kannattaa miettiä tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
No en, minun ansiosidonnainen on paljon enemmän.
Siihen asti, kunnes aktiivitoimenpide iskee ja määräys pienipalkkaiseen työhön tulee, ennemmin tai myöhemmin.
Homman nimi olisi nimenomaan se, että säästettäisiin valtion rahoja koska ne eivät näihin ansiosidonnaisiin riitä. Korvaukseksi talkoisiin osallistumisesta saisi sitten täyden vapauden höykytykseltä ja todisteet että on ihan laillisella asialla. AP
En ottaisi, ei pelkästään siksi että ansiosidonnaiseni on paljon enemmän, kuin myös siksi, että olen nyt 59-vuotiaana ensimmäistä kertaa työttömänä ja ihan täpinöissä, että pääsen ehkä pian niille paljon puhutuille pupukursseille. En usko, että enää työllistyn, mutta kaikenlaisen viihdykkeen mitä työvoimatoimiston tädit järjestävät otan innolla vastaan.
No en todellakaan.
En tulis 900 eurolla toimeen ja jokatapauksessahan tässä on etsittävä uusi duuni pian, joten mitä mä hyötyisin siitä, ettei olisi ”velvollisuuksia”? Vai maksettIsko tohon päälle min velat, laskut ja lasten ja puolison elämä? On nääs tässäkin suhteessa velvollisuuksia.
900e´? No miksei suoraan vaikka 1000e? Tai vaikka 2000e perustuloa!
Jos saisi samalla opiskella, tehdä vapaaehtoistöitä tai vaikka kokeilla yrityksen perustamista, ilman että joutuisi aina selvittämään tekemisiään tai menettäisi tuet, ottaisin heti. Haluaisin opiskella, kehittää itseäni ja olla aktiivinen, mutta laittaa aktiivisemmankin ihmisen varomaan tekemisiään, jos sillä vaarantaa kaikki tulonsa. Mieluummin pienempi, mutta varma tulo ja saisi itse päättää mikä parantaa työllistymismahdollisuuksia parhaiten, eikä niistä tarvitsisi neuvotella jonkun omaa alaa tuntemattoman kanssa.
En onneksi ole työtön, mutta voi hyvin olla, että töissä tulee vuoden sisään paljon irtisanomisia.
Katsokaa mitä saksalainen (valtion ulkopuolinen) tutkintalautakunta kertoo koronakriisistä.
https://rapsodia.fi/saksalaisten-koronan-tutkintalautakunta/
Tutkikaa ja nähkää mitä eliitti yrittää. Älkää siis toimiko ennen kuin tutkitte asiaa.
Nyt voit herättää naapurisi, on aika herätä takaisin luontoon tai päädytte digimaailmaan Gatesin ja kumppaneiden orjiksi. Paluuta ei ole. Valo on tietoa. Pimeys on tietämättömyyttä. Peto on digitaalinen ja kontrolloi mediaa ja kaikkea digitaalista. Näe ristiriidat NYT! Rakkaus voittaa valollaan (Lue: valo on tietoa) pimeyden, jos annat. Ole valo itsellesi.
En helvetissä koska saan ansiosidonnaista 2360e/kk.
En tosin kohta enää, kun aloitan maanantaina uuden työn.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi, ei pelkästään siksi että ansiosidonnaiseni on paljon enemmän, kuin myös siksi, että olen nyt 59-vuotiaana ensimmäistä kertaa työttömänä ja ihan täpinöissä, että pääsen ehkä pian niille paljon puhutuille pupukursseille. En usko, että enää työllistyn, mutta kaikenlaisen viihdykkeen mitä työvoimatoimiston tädit järjestävät otan innolla vastaan.
Olisi pieni pyyntö. Voisitko pyytää työkkäristä pupukurssille pääsemistä? Ja tulla kertomaan tänne kuinka kävi, sekä tietty raportti kurssista, jos sinne pääset.
En ottaisi, koska ansiosidonnainen on 2750 euroa/kk. Saa ihan rauhassa viettää sapattivuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisi samalla opiskella, tehdä vapaaehtoistöitä tai vaikka kokeilla yrityksen perustamista, ilman että joutuisi aina selvittämään tekemisiään tai menettäisi tuet, ottaisin heti. Haluaisin opiskella, kehittää itseäni ja olla aktiivinen, mutta laittaa aktiivisemmankin ihmisen varomaan tekemisiään, jos sillä vaarantaa kaikki tulonsa. Mieluummin pienempi, mutta varma tulo ja saisi itse päättää mikä parantaa työllistymismahdollisuuksia parhaiten, eikä niistä tarvitsisi neuvotella jonkun omaa alaa tuntemattoman kanssa.
Kiitos, juuri tätä haen. Idea olisi just tämä. Samalla malli voitaisiin ottaa laajempana yleisenä kokeiluna että voisiko tällainen järjestelmä toimia, myös ääriolosuhteissa. AP
No, perustulohan nimensä mukaisesti maksetaan kaikille. Jos täytyy olla työtön tai lomautettu saadakseen perustuloa, se ei silloin ole perustuloa.