Ydinperheellä kaksi kotia?
Lähiomainen kuoli viime kesänä ja minä perin häneltä asunnon. Meillä on oma kohta velaton koti omakotitaloalueelta ja tämä peritty on aivan kaupungin keskustasta. Sekä mies että minä olemme aina halunneet asua keskustassa, siellä molemmat olemme asuneet lapsuutemme ja asuimme kuusi vuotta yhdessä ennen lapsia. Kantakaupungin perheasunnot vaan olivat niin reippaasti yli budjetin, että muutimme kauemmas.
Lapset ovat juurtuneet tänne, missä nyt asutaan. Täällä on koulut, harrastukset, kaverit, eli heille "kaikki". Jos lapset olisivat alle kouluikäiäsiä, muutettaisiin salamana keskustaan. Nyt ei haluta lähteä lasten takia.
Pohdittiin vaihtoehtoa: ylläpidetään kahta kotia, keskustakotia ja tätä omaa rivitalonpätkää. Voisimme olla keskustassa viikonloppuja ja lomia ja pikku hiljaa minä ja mies sitten muutettaisiin sinne kokonaan, kun lapset muuttavat pois kotoa 10 vuoden päästä.
Onko tässä mitään järkeä? Vai myydäänkö pois ja ostetaan sitten se keskustakoti, kun lapset ovat lentäneet pesästä?
Kommentit (6)
Ihan hyvin voitte pitää. Viettäkää viikonloput ja lomat sitten siellä keskusta kodissa jne. tai sitten laitatte vuokralle ja muutatte sinne keskusta kotiin kun lapset lähteneet kotoa.
Se keskustakoti on myös kätevä panoluukku johon voi viedä vaikka työkaverin tai muun satunnaisen hoidon.
Käytetään nyt tälläistä klisettä, että lapset on vain lainassa ja elämää on sen jälkeenkin kun he ovat aikuisia.
Eli meillä meni niin, että myimme perityn kaupunki asunnon ja ostimme kaksi pienempää asuntoa ja vuokarasimme ne. Ja jäimme asumaan ns. lastemme kotiin ja tuttuun ympäristöön.
Lapsemme muuttivat näihin asuntoihin sitten aikanaan ennakkoperintönä, kun lähtivät omilleen. Ja saivat alustan ponnistaa. ja meillä omaisuuskarttui vapauteen valita.
Mä laittaisin varmaan keskusta-asunnon vuokralle. Tiedä vaikka lapsetkin ennen pitkää tykkäisivät muuttaa keskustaan. Et kertonut, miten kaukana se keskusta on, eli kuinka kaukana vanhat kaverit ja harrastukset olisivat sieltä.
Miksei sitä keskustakotia voi laittaa vuokralle?
Minusta kuulostaisi ihanalta tuo kaksi kotia. Se olisi teille niinkuin kesämökki, tukikohta kun menette vaikka teatteriin tms. Ja voisihan sen antaa vuokralle, niin siitä saisi tuloja. Jos vain talous kestää maksaa kaupunkiasunnon vastikkeet, mikä ettei. Varsinkin jos perittyyn huoneistoon liittyy tunnesiteitäkin.