Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abortin tehneet: oliko kynnys hankkia lapsi myöhemmin korkea?

Vierailija
24.09.2013 |

Olen tehnyt abortin opiskeluaikana, minkä koin silloin siinä tilanteessa vastuulliseksi ja tekisin saman ratkaisun uudelleen. En kadu päätöstäni, vaan se oli meille oikea ratkaisu. Nyt opiskelut on opiskeltu ja olen saman miehen kanssa naimisissa (pitkä suhde oli takana jo silloin). 

Lapsia olen aina halunnut, ja elämäntilanteemme on vihdoin sellainen, että niihin myös taloudellisesti on varaa. Tuntuu vain, että silloin aikanaan ajattelin että myöhemmin tulisi se "täydellinen" aika ja siitä puuttuu vielä mm. vakityö ja omistusasunto. Tavallaan tuo aiempi abortti tavallaan on nostanut jo silloin korkeaa rimaa entisestään.

Onko muilla ollut tällaisia tuntemuksia? Oletteko noudattaneet sitten niitä (yli)korkeita standardeja vai oletteko pystyneet tekemään lapsen myöhemmin ei-täydelliseen tilanteeseen?

Abortinvastustajien turha kommentoida, en lue viestejänne joten riehukaa muualla.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyn abortin silloin, jos joko äidin tai lapsen henki on vaarassa. Näitä abortteja on ihan marginaalinen murto-osa vuosittain tehtävistä.

Pakko sanoa, että itse olin ihan aborttimyönteinen nuorempana. Sitten tulin itse vahinkoraskaaksi, ns. Enkä pystynyt mitenkään aborttia tekemään! HYVÄ NIIN. Esikoiseni on aivan ihana lapsi, ihminen, kohta jo täysi-ikäinen. En voisi edes kuvitella enää elämääni ilman häntä.

Todellakin joka abortti tappaa yhden ainutkertaisen ihmisen. Sen, joka ei enää koskaan palaa, vaikka myöhemmin tekisit 20 lasta.

Vierailija
2/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, täällä ei taida olla ketään tilastotieteitä edes välttävästi hallitsevia.

No, joka tapauksessa yli puolet jo alkaneista raskauksista (alkio on kiinnittynyt) päättyy ennen kuin nainen ehtii huomata mitään.

Suosittelen siis pyhittämään vessanpytyt, pikkuhousun- ja kuukautissuojatehtaat, pikkuhousukaupat jne. koska ovat "ainutkertaisten ihmiselämien" päättymispisteitä. Vaikka vihkivedellä tai millä ne uskovaiset nyt sitten homman toimittavatkaan?

Abortti ei ole ehkäisykeino, mutta on hieno asia että sellaisen saa tarvittaessa. Abortin jälkeen toki kannattaa arvioida ehkäisymenetelmä uudelleen ja minimoida raskaaksi tulemisen riski.

Aborttia ei suurimmassa osassa maailmaa asiallisissa oloissa saa varsinkaan ilman merkittäviä rahasummia, mikä itse asiassa on todella järkyttävä asia, koska kyseessä ovat pääasiassa maat, joissa naisten oikeuksia muutenkin tallotaan.

En siis pidä aborttia järkyttävänä, vaan niiden naisten tilannetta, jotka abortin haluaisivat/tarvitsisivat eivätkä sitä saa. Erittäin asiallisesti suoritetun abortin julkisen terveydenhuollon puitteissa saanena naisena tunnen suurta myötätuntoa näitä naisia kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut yhtään kynnystä. Tiesin haluavani joskus lapsia, mutta se oli huono aika. Myöhemmin oli hyvä aika enkä epäröinyt. Miksi olisin?

Vierailija
4/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään vaikutusta, vaikka tein toisen kerran abortin silloin kun esikoinen oli jo olemassa. 

Vierailija
5/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden raskauden yritys aloitettiin heti kun raskausviikolla 20 tehdystä abortista olin toipunut. Abortti tehtiin sikön kuolemaan johtavan sairauden vuoksi.

Vierailija
6/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingossa tulin paksuks ku oli ehkäsys tauko. Mies ois lapsen halunnu pitää mut mä en. Tein abortin. Nyt ollaan erottu ja kadun aborttii. 

Vierailija
7/40 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut

Vierailija
8/40 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:20"]

Toivottavasti ette saa enää ikinä lisää lapsia, itsekkäät murhaajat.

[/quote]

Tähän vielä pakko lisätä: MUKAVUUDENHALUISET LASKELMOIVAT murhaajat. Yäk.

[/quote]

Minäpä sain, 2 ihanaa muksua abortin jälkeen :) 

Vierailija
9/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanlainen tarina. 

17v lukiolaisena tulin raskaaksi, päädyttiin keskeytykseen. 24v mentiin tämän samaisen miehen kanssa naimisiin, ja olin 27v kun meidän ensimmäinen lapsi syntyi. 29v kun syntyi toinen.

tunnistan kirjoituksestasi paljon itseäni. Meilläkin oli lasten tullessa molemmilla opinnot takana ja vakituiset työt. Kiva koti, raha-asiat kunnossa. Silti suunnitellun ekan raskauden aikana tuli usein paniikkeja, että onko tämä järkevää, onko vielä oikea aika, onko meistä vanhemmiksi jne. Mutta uskon että jokainen tuleva vanhempi käy noita tunteita ja ajatuksia läpi, oli takana keskeytystä tai ei. 

Nyt meillä on kaksi ihanaa lasta, joskus ehkä vielä kolmas. Nyt ei ole kuitenkaan vielä moinen ajankohtaista, vaan nyt haluan taas keskittyä ainakin hetkeksi töihin ja aikuisten juttuihin. Kovin montaa vuotta kolmatta ei voida kuitenkaan vitkutella, koska ikä ei tästä nuorene...

Mutta meitä ihmisiä vaan on erilaisia, itselleni ja mielenterveydelleni on aina ollut tärkeää pitää elämässä ohjat melko tiukasti käsissäni, en pidä yllätyksistä. Olen realisti ja tiedän ettei elämää voi suunnitella ja aina niitä ylläreitä tulee, mutta niissä puitteissa missä se on mahdollista, pyrin suunnitelmallisuuteen.

Vierailija
10/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Abortti oli järkipäätös silloin nuorena, välttämätön lääketieteellinen operaatio ja kun aika oli oikeasti oikea, lapsi sai tulla. Ihana lapsi tulikin ja olen hänestä oikein onnellinen ja ylpeä.

Vierailija
11/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 10:03"]

Mulla samanlainen tarina. 

- -

Mutta meitä ihmisiä vaan on erilaisia, itselleni ja mielenterveydelleni on aina ollut tärkeää pitää elämässä ohjat melko tiukasti käsissäni, en pidä yllätyksistä. Olen realisti ja tiedän ettei elämää voi suunnitella ja aina niitä ylläreitä tulee, mutta niissä puitteissa missä se on mahdollista, pyrin suunnitelmallisuuteen.

[/quote]

Tunnistan itseni kyllä täysin tuosta viimeisestä kappaleesta. Tiedän myös ettei voi eikä kannatakaan suunnitella liikaa, mutta pyrin siihen silti.

Olin itse jo 23 tehdessäni abortin ja nyt 28. Vakityötä ei tosiaan ole, mutta aika juoksee ja kolmesta lapsesta olen aina haaveillut, enkä tosiaan nuorene. Tuntuu vain, että se rima on nyt niin korkealla (vakityö), että pitäisi yrittää ehkä alentaa sitä  luontonsa vastaisesti.

Vierailija
12/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 10:09"]

Ei. Abortti oli järkipäätös silloin nuorena, välttämätön lääketieteellinen operaatio ja kun aika oli oikeasti oikea, lapsi sai tulla. Ihana lapsi tulikin ja olen hänestä oikein onnellinen ja ylpeä.

[/quote]

Itse aborttiin suhtaudun juurikin näin. Ehkä ne samat syyt (perfektionismi) vellovat siellä päässä nytkin, mitkä aikoinaan siihen aborttipäätökseenkin vaikuttivat. Hieman kuitenkin tuo ratkaisu on vielä lisännyt  tätä ajattelutapaani.

ap (4 myös)

Vierailija
13/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:20"]

[/quote]

Tähän vielä pakko lisätä: MUKAVUUDENHALUISET LASKELMOIVAT murhaajat. Yäk.

Vierailija
16/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on tehty abortti 18 v. en ole katunut päivääkään, enkä ajatellut koko asiaa kun 12 v myöhemmin tulin raskaaksi ekasta yrityskerrasta. ehkä sitten olis ottanut päähän, jos ei olis tullut raskaaksi enää.

Vierailija
17/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut 18v ekan lapseni, vaikka hän oli "vahinko", en ollut parisuhteessa silloin ja opiskelut oli kesken. Nykyään olen 35v, naimisissa ja pieniä 4 kpl.. Esikoiseni silti aurinkoni ja elämäni valo monella tapaa. Olen niin kiitollinen, etten keskeyttänyt sitä raskautta vaikka "kaikki" niin vaativat. Oikeasti, näissä asioissa on aina kyse IHMISELÄMÄSTÄ. AINUTLAATUISESTA YKSILÖSTÄ JOKA EI IKINÄ ENÄÄ TULE TAKAISIN jos sen päättää omavaltaisesti "lopettaa". Toki kukin tekee kuten parhaaksi näkee, mutta itse en abortintekijöitä osaa kyllä yhtään kunnioittaa :( Mieluumminsitten vaikka adoptioon lapsi, jos on ehkäisyssä mokannu ja itsellä ei ole mahiksia lapsesta huolehtia.

Vierailija
18/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä teetätin abortin ja silti sain 5 lasta ekalla yrityksellä myöhemmin.

eat your hearts out!

Vierailija
19/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:31"]

mä teetätin abortin ja silti sain 5 lasta ekalla yrityksellä myöhemmin.

eat your hearts out!

[/quote]

onpa ikävää. säälin lapsiasi.

Vierailija
20/40 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt aborttia, ja ymmärrän sellaisen tekemisen ainoastaan hyvin nuorten tai päihdeongelmaisten kohdalla. Muiden pitäisi kyetä huolehtimaan ehkäisystä. En kuitenkaan vastusta aborttia, tuskin siihen kukaan heppoisin perustein päätyy. Mutta olen törmännyt yhteen tapaukseen joka käytti aborttia ehkäisykeinona, viimeksi kun näin, se oli jo kolmanteen aborttiin menossa. 

Olen myös törmännyt sellaiseen tapaukseen että eräs nainen teetti abortin koska elämäntilanne ei ollut täydellinen nimenomaan omistusasuntoa myöten, ja tiesi ettei todennäköisesti enää hedelmällisyytensä puitteissa ehdi hankkia puolisoa jonka kanssa voisi sitten lisääntyä. Sitten hän ruikutti kuinka hän jää nyt lapsettomaksi. Mietin kovasti onko tuolla asialla kauheasti oikeutta kerjätä myötätuntoa kun on itse konkreettisesti aiheuttanut lapsettomuutensa. 

Ei abortin tekeminen mielestäni ole mikään este tehdä lapsia myöhemmin, jos ei vaihdevuodet tielle tule. Mutta ei se lapsi välitä siitä asuuko se vuokralla vai omistusasunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme