Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Wilmasta. Kuinka nopeasti opettajan kuuluu vastata

Vierailija
24.09.2013 |

vanhemman kysymykseen Wilmassa? Laitoin viestiä keskiviikkona, eikä vastausta kuulu..Ei ole sairaana. En voi soittaa työni puolesta virka-aikaan, joten pitänee kai soittaa opelle illallla kotiin. Kodin ja koulun välinen yhteistyö ei nyt oikein toimi hyvin...Meillä on työpaikalla sääntö, että sähköposteihin tulee vastata viimeistään seuraavana päivänä..

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaan ma - pe noin vuorokauden kuluessa, usein viikonloppuisinkin. Siitä olen eri mieltä, etteikö Wilma-viesteihin vastaamiseen menisi aikaa. Kyllä siihen menee, jos asiat ja kysymykset ovat monimutkaisia. Jos viestissä ei ole kysymystä, en välttämättä vastaa. Luulen, että hyvin on voinut käydä ap:n tapauksessa niin, ettei viesti mennyt perille tai opettaja ei muistanut enää vastata, kun ei heti kerennyt. Uuden viestin voi laittaa tietysti. Lukion ope

Vierailija
2/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ovat tässä suhteessa erilaisia niin kuin muutkin ihmiset. Omien lasteni opettajista suurin osa vastaa viimeistään seuraavana päivänä, mutta onpa joukossa joku, joka vastasi yhteen viestiini (joka koski lapsen seuraavan päivän hammaslääkäriaikaa) vastasi noin viikon kuluttua, ja seuraavaan viestiini ei vastannut lainkaan. Jälkimmäiseen kysymykseeni lapsi selvitti itse vastauksen koulussa. Jos se ei olisi ollut mahdollista, olisin varmaan laittanut uuden viestin Wilmaan, ja sitten soittanut, jos siihenkään ei olisi tullut vastausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 08:54"]

opetusministeriön ohjeen mukaan, vastaus on annettava 3 koulupäivän aikana.

[/quote]

Anteeksi mitä??? Ja saisiko linkin kyseiseen lähteeseen, kiitos!

[/quote]

Lähdettä en osaa linkittää, mutta meillä rehtori on sanonut, että opettajalla kuten kaikilla muillakin virkamiehillä on velvollisuus vastata viimeistään kolmen työpäivän kuluessa viesteihin. Jos asia on sellainen, että vaatii hieman tutkimista tai pohtimista tms., on tietysti kohteliasta vastata pikaiseesti, että otan asiasta selvää ja palaan asiaan silloin ja silloin.

Opettajalla ei ole velvollisuutta hoitaa työasioita klo 16:n jälkeen. Hänelle on turha soittaa kotiin illalla.

Vierailija
4/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisin kyllä aika käärmeissäni jos 1vko menisi!

Meillä 4-ja 6-luokkalaiset ja kommunikointi hyvin pitkälti Wilman kautta, joskus puhelimitse jotakin jos ei Wilmaa käytössä tms, ovat juuri sitä varten antaneet jo 1-luokan alkaessa omat nronsa.

Ja Wilman kautta vastaavat useimmiten saman päivän aikana, mutta viim seur pvänä elle vkonloppu kyseessä, tosin monesti laittavat itse infoa eri asioista Wilmaan esim su-iltana.

-Vantaa-

Vierailija
5/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä olen saanut  vastauksen iltapäivään mennessä, jos aamulla olen viestitellyt. (No kokemusta kokonaista kolmesta viestistä kolmelta vuodelta. Ei ole enempää ole tarvetta ollut viestitellä.) Mutta minusta muutama päivä on ihan ok aika odotella, sillä opettajan työ voi olla ajoittain hyvinkin hetkistä. Etenkin jos on aloitteleva ope, jolla menee valmisteluun paljon enemmän aikaa. 

Vierailija
6/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 2 jatkaa. Riippuu lisäksi toki siitäkin, mitä opettaja on sanonut aiheesta. Meidän lasten opettaja on aina vuoden alussa sanonut, että ei päivän aikana ehdi wilmaan (miksi kiireellisissä jutuissa yhteys puhelimitse), mutta työpäivän päätteeksi katsoo ja pyrkii vastaamaan vrk sis. Jollain muulla opella voi olla eri käytäntö. Onko ap:lle sanottu aiheesta mitään?

Vierailija
7/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisit nyt käsittää, että niitä oppilaita on aika paljon siinä muitakin opettajalla kuin vain se sinun murusi! Opettaja varmasti tekee parhaansa. Ei todellakaan voi olettaa, että opettaja kaiket illat vastailisi vanhempien sähköposteihin/soittelisi vanhemmille lasten ongelmista - on hänellä omakin elämänsä. Varsinkin kun nää, jotka iltaisinkin soittelee, on just niitä ongelmalapsien vanhempia.  Ei-erityistä-tukea-kaipaavat tavan tallaajalapset jää niin paljon vähemmälle koululaitoksessa, että oikein suututtaa (siis en sano, että sulla olisi näin, mut tuli vain mieleen), kuin myös ne lahjakkaat ja hiljaiset, joihin open ei niin tarvi kiinnittää huomiota, kun kaikki sujuu.

Jos on kovin kiireellistä asiaa, neuvoisin soittamaan opettajalle!

Ärsytti niin paljon, kun yhtenäkin päivänä eräs ystäväni niin kehui kuinka hänellä on kiva ope lapsellaan, kun iltaisin käy pitkiä puheluita hänen kanssaan (lapsella ADHD). Mitä ihmettä, eivätkö vanhemmat osaa yhtään ajatella open vapaa-aikaa? Miltä itsestänne tuntuisi, jos työnne takia alvariinsa soiteltaisiin melkein jokaiseen vuorokaudenaikaan? (Tääkin vähän OT, sori!)

Aina pitäisi muistaa, että kun niitä oppilaita on ihan muutama muukin siinä luokassa. Ope ei ole mikään vastausautomaatti.

Vierailija
8/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4: aika outo ja vähättelevä vastaus kun nykyään niiiin painotetaan kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Monilla on kiireinen työ, mutta silti on vastattava asiakkaiden tai yhteistyötahojen viesteihin päivän sisällä - myös se on tärkeä osa työtä!!!

Vierailija
10/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta 5! ap

Vierailija
11/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 08:53"]

Yrittäisit nyt käsittää, että niitä oppilaita on aika paljon siinä muitakin opettajalla kuin vain se sinun murusi! Opettaja varmasti tekee parhaansa. Ei todellakaan voi olettaa, että opettaja kaiket illat vastailisi vanhempien sähköposteihin/soittelisi vanhemmille lasten ongelmista - on hänellä omakin elämänsä.

[/quote]

No onhan melkein viikko aika pitkä aika odottaa vastausta. Etenkin, jos koulussa on kehotettu ottamaan yhteyttä Wilman kautta (kuten meillä). Itse olen saanut aina vastauksen samana tai seuraavana päivänä - ja yhteydenottoja on ollut ihan lukuisia. 

Ap:n tilanteessa laittaisin ehkä uuden viestin, ja kysyisin miten jatkossa pitää menetellä jos on opettajalle asiaa eikä voi soittaa päiväsaikaan. Joko opettajalle itselleen tai vaikka rehtorille.

Vierailija
12/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen 3 minuuttia ja jos ei vastaa, niin voi soittaa.

Vierailija
13/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut opettajat eivät käytä Wilmaa ollenkaan, sanoi opetushallitus sitten vaikka mitä.

Vierailija
14/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huom: kolmen koulupäivän aikana.  Eli torstai, perjanta maanantai. Viikonloppuja ei sitten oteta huomioon. Eli tänään voisi vastata.

Edelleen sanoisin, että soita hyvä ihminen, jos on kiireellistä asiaa. Siinähän saat vastauksen heti.

Nämä lasten asiat ovat NIIN monimutkaisia (vaikkakin saattaa olla vain muutama "vaikea tapaus" luokassa, mutta heidän asioidensa selvittelyyn menee niin kauan...ehkä koulupsykologeja täytyisi vain palkata enemmän ja vähentää heille opettajien kuormaa), ja vanhemmat vaativia, että jonkun konttorirotan, jolla ei opetusalasta kokemusta ole, on aivan turha alkaa heittämään jotain asiakkaiden ja yhteistyötahojen kanssa viestittelystä.

Opettajan työ on ihan eri tavalla raskasta kuin joku konttorityö.

Enkä ole itse alaluokkien ope, mutta arvostan heidän työtään todella paljon.

Vierailija
15/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että yritä nyt hyvä ihminen ensin ottaa opettajaan esim. soittamalla yhteyttä, ennenkuin rehtorille menet asiasta puhumaan.

Siinä menee vain suhteet lapsesi opettajaan - suora yhteydenotto asianomaiseen on aina parempi.

Ärsyttää niin tämä nykyajan toiminta, kun on niin helppo ottaa esimieheen yhteyttä sen sijaan, että itse yrittäisi hoitaa asiaa...

Vierailija
16/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 09:05"]

Sanoisin, että yritä nyt hyvä ihminen ensin ottaa opettajaan esim. soittamalla yhteyttä, ennenkuin rehtorille menet asiasta puhumaan.

Siinä menee vain suhteet lapsesi opettajaan - suora yhteydenotto asianomaiseen on aina parempi.

Ärsyttää niin tämä nykyajan toiminta, kun on niin helppo ottaa esimieheen yhteyttä sen sijaan, että itse yrittäisi hoitaa asiaa...

[/quote]

No en minä käsitä, miksi illalla kotiin soittaminen olisi parempi kuin rehtorilta kysyminen. Minua (en ole opettaja) ainakin ottaisi päähän, jos joku asiakas soittaisi minulle illalla kotiin, sen sijaan että kysyisi työajalla samaa asiaa esimieheltäni. Jos siis en itse ole hänelle viikkoon ehtinyt vastata.

Vierailija
17/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 08:54"]

[/quote]

Anteeksi mitä??? Ja saisiko linkin kyseiseen lähteeseen, kiitos!

Vierailija
18/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 08:56"]

4: aika outo ja vähättelevä vastaus kun nykyään niiiin painotetaan kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Monilla on kiireinen työ, mutta silti on vastattava asiakkaiden tai yhteistyötahojen viesteihin päivän sisällä - myös se on tärkeä osa työtä!!!

[/quote]

Rajansa se on opettajankin työlleen omistautumisella.

Nelosen kertoma tarina tuttavasta, joka puhuu lapsensa opettajan kanssa tuntikausia puhelimessa useita kertoja viikossa on jokaisen opettajan painajainen. 

Täällä jo joku ehdottikin ap:lle uuden viestin lähettämistä. Kannatan sitä lämpimästi.

Opettajatkin ovat ihmisiä ja unohteluja sattuu milloin mistäkin syystä. Ehkä opettaja on lukenut viestin kiireisenä hetkenä ja päättänyt vastata siihen myöhemmin, mutta unohtanut sitten. Minä kyllä laittaisin pikaisen viestin, että vastaan viestiin perusteellisesti myöhemmin. 

Sitäkin harrastetaan, että jos opettajan mielestä on helpompi puhua puhelimella asia selväksi, hän voi ehdottaa sitä viestissään ja voipa ehdottaakin jotakin sopivaksi katsomaansa aikaa. 

Yläkoulun ope

Vierailija
19/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vastaa aina saman päivän aikana. Kertoi vanhempainillassa, että yrittää käydä Wilmassa aamulla, ruokatunnilla ja iltapäivällä.

Vierailija
20/21 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi olla niinkin, että viesti ei ole mennyt perille. Niin käy joskus.