Toimiko jälkiehkäisy? (paniikki)
Nyt oon pari kertaa käynyt tosi huono tuuri ehkäisyn suhteen saman kuukauden sisällä... Ensimmäisen kerran kortsu petti ja jouduin ottamaan je:n 8h yhdynnän jälkeen lopuillani kiertoa. Kuukautiset alkoivat kaksi päivää (suurinpiirtein ajallaan, kierto ei ole päivän tarkka) je:n oton jälkeen.
Toisen kerran kortsu ei pysynyt paikallaan vain kaksi viikkoa edellisen je:n oton jälkeen... Ja eikun taas apteekkiin, vaikkei keho varmasti hurraata huutanutkaan. Viikko pillerin oton jälkeen alkoi 3 päivää kestävät melko runsaat "kuukautiset". Yleensä vuoto kestää viikon.
En uskalla edes hengittää kunnolla, että paksunako tässä ollaan. Olen liian nuori olemaan äiti ja liian vastuuntunnoton. Molemmat kerratkin eri jätkien kanssa, jotka vaan otettu pilkun aikaan baarista kotiin.
Pitääkö je:n toimiakin näin vai miten? En tosiaan ole kartalla kuinka kehoni pitäisi toimia tässä tilanteessa / jos olisin paksuna, sillä olen erittäin huoleton ajatellen aina vain että kehoni on huvipuisto temppelin sijaan.
Kommentit (17)
24h sisällä otin.
En koe olevani ikinä niin tunnollinen, että haluaisin lisääntyä...
Oon tässä nyt pari viikkoa miettinyt lesboelämää, nunnaluostaria ja siveysvyötä. Tosin nunnaluostariin oon varmaan liian rappioitunu.
Okei :D Tee testi, toden näköisesti on negaa koska ymmärtääkseni pitäis olla 100% ekan vuorokauden aikana (mutta en nyt siis ole varma). Jos onkin positiivinen, päätä mitä teet. En suosittele aborttia kellekkään, se on iso päätös enkä itse todellakaan pystyisi siihen, mutta vaikutat aika varmalta kannastasi.
Sitten pyydät reseptin e-pillereihin ja hävität kaikki vanhat, rikkoutuvat kondomisi ja ostat uusia tilalle ;) Tuplavarmistus niin ei käy vahinkoja. Ei sun tarvitse nunnaksi ruveta :)
Ja jatkan vielä, että puhu vanhemmillesi ja pojan vanhemmille, olisiko joku heistä halukas ottamaan vastuuta lapsesta. Abortti vaikuttaa koko loppuelämääsi eikä todellakaan positiivisesti. Oletko ajatellut adoptiota? Se on myös aivan varmasti vaikeaa mutta mielestäni parempi vaihtoehto kuin abortti. Jos olisit nyt raskaana, sinulla olisi 9kk aikaa kasvaa äitiyteen, ja olen sinua sen enempää tuntematta varma että pystyisit siihen kun vaan saat tarpeeksi apua.
Itse en voisi olla juuri nyt onnellisempi lapseni kanssa. Täytin juuri 19 ja minulla on puolivuotias lapsi. Olen nyt onnellisempi kuin koskaan :)
Tsemppiä ja voimia päätökseen, mutta toivotaan ensin ettet ole raskaana :)
Etsi isokyrpäisempi mies, niin kortsu pysyy paikallaan.
kantsii hankkia ne e-pillerit ja silti käyttää kumia vieraiden kanssa.
Todellakin toivon etten oo paksuna, koska no. Näistä jannuista toinen on parikymppinen kolli ja toinen vähän kypsempään ikään ehtinyt. Emmä viiti viedä kenenkään elämää sillä, että pamahan paksuks. Vähiten omaani. Ja oon sinänsä ideaalimamma: en oo mikään teini, mutta en ihan vielä kolmenkympin kriiseissäni. On vakiduunit ja pelit, muttei yhtään elämänhallintataitoja.
Oon elämässäni tehny jo niin kipeitä asioita niin paljon, että abortti näyttäs mun listalla vaan hyvältä enää. Adoptio ei oo mun kohdalla ees vaihtoehto, koska en todellakaan aio pilata kehoani sillä että pystyn puskemaan jonkun muksun pihalle, joka ei todellakaan ole toivottu millään tasolla tähän maailmaan.
Mun elämään tai -tyyliin ei sovi kävellä maha pystyssä. Ei nyt eikä huomenna.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 23:27"]
Todellakin toivon etten oo paksuna, koska no. Näistä jannuista toinen on parikymppinen kolli ja toinen vähän kypsempään ikään ehtinyt. Emmä viiti viedä kenenkään elämää sillä, että pamahan paksuks. Vähiten omaani. Ja oon sinänsä ideaalimamma: en oo mikään teini, mutta en ihan vielä kolmenkympin kriiseissäni. On vakiduunit ja pelit, muttei yhtään elämänhallintataitoja.
Oon elämässäni tehny jo niin kipeitä asioita niin paljon, että abortti näyttäs mun listalla vaan hyvältä enää. Adoptio ei oo mun kohdalla ees vaihtoehto, koska en todellakaan aio pilata kehoani sillä että pystyn puskemaan jonkun muksun pihalle, joka ei todellakaan ole toivottu millään tasolla tähän maailmaan.
Mun elämään tai -tyyliin ei sovi kävellä maha pystyssä. Ei nyt eikä huomenna.
[/quote]
sitten pitää huolehtia ehkäisystä todella huolellisesti. hanki pillerit ja käytä silti aina kumia. adoptio voi olla hyväkin vaihtoehto.
tällä paikkakunnalla oli politiikkana ollessani yläasteella että jos ei ole vakituisessa parisuhteessa ei saa oikotietä onneen ja ehkäisyä ei herunut kaltaisilleni tytön hempukoille, joita kylillä puhuttiin helpoiksi.
vaikka noista vuosista on jo useampi vuosi takana nyt tämä leväperäisyys vasta todellisesti kostautuu.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 23:39"]
tällä paikkakunnalla oli politiikkana ollessani yläasteella että jos ei ole vakituisessa parisuhteessa ei saa oikotietä onneen ja ehkäisyä ei herunut kaltaisilleni tytön hempukoille, joita kylillä puhuttiin helpoiksi.
vaikka noista vuosista on jo useampi vuosi takana nyt tämä leväperäisyys vasta todellisesti kostautuu.
[/quote]
häh? kyllä pillerit saa kuka vaan. sinkku ja alaikäinenkin.
Suosittelen minäkin hankkimaan luotettavan ehkäisyn. Kortsua kannattaa tietysti käyttää satunnaisissa suhteissa lisäehkäisynä tautien välttämiseksi, mutta raskauden ehkäisyssä ne eivät ole pidemmän päälle kovin luotettavia. Pillerit saa tosiaan kuka tahansa, kunhan ei ole mitään terveydellistä syytä, miksei voisi niitä syödä (kuten aurallinen migreeni tai joku perinnöllinen veritulppariski).
Jälkiehkäisy on heti (12 h sisällä) otettuna noin 97-prosenttisen varma, mutta jos ottaa kahden viikon sisällä kaksi jälkiehkäisytablettia, toisen tehoon ei voi luottaa. Ohjeissakin sanotaan, että korkeintaan kerran yhdessä kierrossa (kuukaudessa) voi käyttää. Nythän kiertosi on ihan sekaisin jälkiehkäisyn hormonien vuoksi, joten ei voi tietää, oletko ottanut kaksi jälkiehkäisyä samassa kierrossa vai et. Vuoto ei ole välttämättä ollut varsinaista kuukautisvuotoa.
Suosittelen minäkin hankkimaan luotettavan ehkäisyn tai no, ollaan rehellisiä. Mitä, jos vähän kypsyisit ensin ja jatkaisit sitten vasta seksin harrastamista. Jos on valmis seksiin, pitää olla valmis myös kantamaan vastuu sen seurauksista eli mene kotiin vielä vähän aikuistumaan.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 08:16"]
Suosittelen minäkin hankkimaan luotettavan ehkäisyn tai no, ollaan rehellisiä. Mitä, jos vähän kypsyisit ensin ja jatkaisit sitten vasta seksin harrastamista. Jos on valmis seksiin, pitää olla valmis myös kantamaan vastuu sen seurauksista eli mene kotiin vielä vähän aikuistumaan.
[/quote]
Toisaalta jos vain ne harrastaisivat seksiä, jotka ovat valmiita vanhemmiksi, niin aika harva tässä maassa enää seksiä harrastaisi.
Tuplaehkäisy ei olisi huono ratkaisu kukasta kukkaan liiteleville. Eepillerit tulee hätiin siinä vaiheessa kun kumin kanssa tulee errori, mutta kumi on tietenkin oltava tautien varalta.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 08:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 08:16"]
[/quote]
Toisaalta jos vain ne harrastaisivat seksiä, jotka ovat valmiita vanhemmiksi, niin aika harva tässä maassa enää seksiä harrastaisi.
[/quote]
En nyt puhunut pelkästä vanhemmuudesta vaan myös henkisestä valmiudesta siihen vastuun kantoon.
Jälkiehkäisykään ei aina toimi. Jouduin kerran kondomin hajoamisen vuoksi hakemaan apteekista jälkiehkäisypillerin ja otin sen alle 24 tuntia yhdynnän jälkeen. Tulin silti raskaaksi.
Kyllä se pilleri toimii, koettu on. Kaikki vaan mylvii kauhutarinoita netissä. Suosittelen kuitenkin testiä mielenrauhan ja 100% varmuuden saamiseksi.
Neuvoisin tekemään testin. Minä kans olin 17 kun jouduin kumin pettämisen jälkeen ottamaan jälkiehkäisyn. Menkat jäi pois, mutta sehän on ihan tyypillinen "sivuoire" siitä pilleristä. Kuitenkin sitte parin kuukauden päästä aloin ihmetellä kun ei kuulu ja tein testin, oli positiivinen. Onneksi minä tunsin olevani tunnollinen ja kypsä enkä halunnut aborttia joten nyt minulla sitten on pieni lapsi :)
Jälkiehkäisy siis toimii n. 98,5%
Otitko pillerin heti seuraavan 24h aikana yhdynnästä, vai vasta 72h?