Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuromykkä kävi ovella. Miten te näihin suhtaudutte?

Vierailija
22.09.2013 |

Soittavat ovikelloa ja lykkäävät lapun nenän eteen, että olen kuuromykkä, osta multa tavaraa. Sanoin, että painu vittuun ja lämäsin oven kiinni.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paransin kuuromykän kaupustelijan, ihan vaan kiroomalla sille. Oon kyllä ylpeä itsestäni.

Vierailija
2/38 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten nyt järjestäytyneeseen rikollisuuteen voi suhtautua? Poliisi ainakin kehottaa varomaan näitä, ja olemaan antamatta yhtään mitään. Auttaa voi luotettavien avustusjärjestöjen kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin n. 10-vuotiaana yksin kotona tuli ovelle pinssejä myyvä mies, jolla oli juurikin joku "olen kuuro-mykkä, osta pinssi niin elämäni parantuu!". Pikkutyttö kun olin, en osannu kieltäytyäkään vaan kävin kaivelemassa isäni säästölippaasta kolikoita, joilla ostin piirretyistä tutun tipi-pinssin. En ensin edes uskaltanu vanhemmilleni kertoa että olin mennyt pinssin ostamaan.. Raha summaa en enää muista, olisiko ollut 5-10 mk että isoista rahoista ei onneksi ollut kyse.

Nykyään en edes avaisi ovea.

Vierailija
4/38 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin haista vittu saatanan natsineekeri,mitään en anna ulkomaalaisille ja vetäisin oven kiinni. jäisin odottamaan tuleeko poliisit syyttämän mua rasismista.

Vierailija
5/38 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan noita ja paljon kierompiakin tapauksia. Intiaan sijoittuvassa Slummien miljonäärit (Slumdog Millionaire)- elokuvassahan näytetään, kuinka rikollisjoukkio tekee pikkulapsista sokeita työntämällä kuuman lusikan silmään. Sitten lapsi menee kadulle laulamaan ja ihmiset lahjoittaa rahaa pienelle sokealle lapsiparalle. Ja rötöstelijät sen kun hurraa. Ja tämä on oikeasti arkipäivää varmaan monessa muussakin maassa kuin Intiassa. Katkotaan käsiä ynnä muuta mukavaa.

Mutta jospa ihmiset alkaisivat pikkuhiljaa tiedostaa, mistä tunnistaa huijauksen, ja ettei ikinä saa antaa rahaa epäilyttäville tyypeille.

Vierailija
6/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele viittomaan lause " ei ole rahaa". Aika hauskasti usein nämä "kuurot" jättävät ymmärtämättä ja näyttävät pöyristyneeltä, kun eivät osaa viittomakieltä.

Kerran muuan herra kävi kyselemässä rahaa lapun avulla leikkausta varten. Viitoin olevani persaukinen ja mies tuntui suuttuvan ja jatkoi pimputtelukierrostaan naapurin ovelle. Noh, olinpa sitten hetkeä myöhemmin parvekkeella tupakalla ja päästin pierun. No se perkeleen "kuuro" ei sitten ollutkaan kuuro, vaan paikallisti minut yllättävän nopeasti. Ottaa huomioon, että mitkään rappaukset ei lentänyt, tanner ei tärissyt ja kyseessä oli semmoinen "naisellinen" turahdus, jonka kaltainen ääni olisi voinut kuulua vaikka parveketuolin siirtämisestä. No se rontti kääntyi tosiaan katsomaan minua syyttävästi. Saakelin lepakonkorvilla varustettu huijari. En tiedä mistä tämä avautumisen tarve nyt äkisti tuli. Anteeksi.

Vierailija
7/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaisi vieraalle edes ovea.

Vierailija
8/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan oli kyseessä ihan klassinen raamatunmallinen ihmeparantuminen. Sinuna hakisin paavilta nimitystä ihmeitä tekeväksi pyhimykseksi.

Vierailija
9/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mies osaa viittoa, mutta yllättäen meidän ovella käynyt "kuuromykkä" ei ollut osannutkaan.. huijareitahan ne on.

Vierailija
10/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:53"]

[/quote]

Mistä sä tiedät, onko siellä oven takana vieras vai tuttu?

Vierailija
11/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:51"]

Opettele viittomaan lause " ei ole rahaa". Aika hauskasti usein nämä "kuurot" jättävät ymmärtämättä ja näyttävät pöyristyneeltä, kun eivät osaa viittomakieltä. 

[/quote]Tuossa on ideaa. Miten viitotaan "Halutatko turpaasi?"?

Vierailija
12/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:53"]

[/quote]

Mistä sä tiedät, onko siellä oven takana vieras vai tuttu?

[/quote]

Ensiksi kysyn puhelimella ulkoovelta ja kun hän on sisällä, katson ovisilmästä.

Vierailija
13/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mies osaa viittoa, mutta yllättäen meidän ovella käynyt "kuuromykkä" ei ollut osannutkaan.. huijareitahan ne on.

[/quote]Ulkomailla viitotaan eri tavalla, joten periaatteessa se kerjääjä voisi oikeasti olla ulkomaalainen kuuromykkä, mutta samanlainen kerjäläinen se silti on, eikä sillä pidä antaa mitään.

Vierailija
14/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri joka on viittomakielentulkki ja kerran sen oven takana oli käynyt "kuuromykkä". Arvaapa kaksi kertaa, ymmärsikö kuuromykkä hölkkäsen pöläystä kun kaverini kävi viittomaan sille...

Ei ymmärtänyt, vaan otti ritolat.

P.S. Kuurous ei estä puheen tuottamista, joten käytännössä kuuromykkiä ei ole olemassakaan, on vain kuuroja.

Vierailija
15/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malmin ostarilla pyörii kanssa romanialaisia "kuuroja". Heillä on paperi, jossa lukee suomeksi, että keräävät rahaa kuuroille. Paperiin pitää kirjoittaa nimi ja summa minkä aikoo lahjoittaa. Tässä vaiheessa peräännyin, koska ei yhdistykset kerää tuolla lailla summia ilman lippaita ja muuta.

Paperissa ei siis lukenut keräysluvasta mitään tai nettisivua tai tilinumeroa, johon voisi lahjoittaa. Olisi pitänyt antaa käteisenä.

Kun romanialaiset eivät suomea osaa, ajattelevat että kuha mongertavat jotain niin menevät kuurosta.

Ovat siististi pukeutuneita yms.

Vierailija
16/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 20:00"]

[/quote]Ulkomailla viitotaan eri tavalla, joten periaatteessa se kerjääjä voisi oikeasti olla ulkomaalainen kuuromykkä, mutta samanlainen kerjäläinen se silti on, eikä sillä pidä antaa mitään.

[/quote]

Viittomat on erilaisia, mutta perusasiat kyllä pystyy viittomaan, koska viittomat eivät sentään muutu maasta toiseen, vaan niissä on ainoastaan vivahde-eroja. Kaksi eri maasta kotoisin olevaa kuuroa pystyy kyllä jotenkuten kommunikoimaan keskenään, vähän kuin skandinaaviskaa puhuisi.

Vierailija
17/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mykkyys

Tuossa kympille.

Kuuro ei automaattisesti ole mykkä. Eikä mykkä kuuro. Joten henkilö, joka on kuuro eikä tuota jostain syystä puhetta, on kuuromykkä, erona pelkkään kuurouteen tai pelkkään mykkyyteen.

Vierailija
18/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 20:01"]

Malmin ostarilla pyörii kanssa romanialaisia "kuuroja". Heillä on paperi, jossa lukee suomeksi, että keräävät rahaa kuuroille. Paperiin pitää kirjoittaa nimi ja summa minkä aikoo lahjoittaa.[/quote]

Mä menin tuohon halpaan Helsingin keskustassa. Olin omissa maailmoissani ja luulin, että keräävät vain allekirjoituksia johonkin adressiin. Mitäpä siinä, allekirjoitin ja olin jatkamassa ajatuksiani, kun huomasin äijän osoittavan saraketta, johon piti kirjoittaa paljonko lahjoittaa. En kehdannut enää perääntyä tai alkaa selittää, etten huomannut kenttää, ja kaivoin euron kolikon. Äijä vihaisesti naama rutussa naputti tekstiä, jossa luki "min. 5 euros". Tuossa vaiheessa vitutuskäyrä nousi aika huippuunsa, enkä todellakaan antanut sitä rahaa...

Vierailija
19/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 20:00"]

[/quote]

Viittomat on erilaisia, mutta perusasiat kyllä pystyy viittomaan, koska viittomat eivät sentään muutu maasta toiseen, vaan niissä on ainoastaan vivahde-eroja. Kaksi eri maasta kotoisin olevaa kuuroa pystyy kyllä jotenkuten kommunikoimaan keskenään, vähän kuin skandinaaviskaa puhuisi.

[/quote] Ei pidä paikkaansa. Perusviittomat ovat ihan erilaisia.

Vierailija
20/38 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 20:02"]

[/quote]Niin järjettömältä kuin se kuulevasta tuntuukin, niin kuurotkin viittoo eri kieliä, eli ei onnistu rupattelu viittomalla erikielisten kansssa. Kai se perustuu siihen että eri kielissä kielen rakenne on erilainen ja se on tietysti myös erilainen viittoessa.

ap:n tilannetta varten kannattaisi ehkä opetella viittomaan että "odottakaa hetki niin saatte 10€". Viitottuaan tämän sulkisi hymyillen oven ja katsoisi että jäävätkö odottamaan vai jatkuuko matka.