Miksi, voi miksi jaatte jatkuvalla syötöllä lastenne kuvia somessa?
Pahaa tekee taas. On joitakin tuttuja jotka postaavat joka ikinen päivä lastensa kuvia someen, nyt sen tyyppinen poseerauskuva että olisi taas saanut jäädä kotialbumiin.
Jotenkin vielä ymmärrän sen, että silloin tällöin harvakseltaan jokin hauska ja aidosti spontaani tilannekuva jossa on kaikki vaatteet päällä jne.
Huuh... sydämeni itkee verta kaikkien noiden lasten vuoksi jotka eivät itse vielä oikeasti ymmärrä kokonaisuutta kun kuvia ja koko elämän käänteitä tuutataan koko maailman nähtäväksi.
Kommentit (19)
Ei ole pakko seurata, lapset tähdittää jopa plogeja, joilla oikeasti on laajasti seuraajia tai joillakin lapsilla on maailman kuuluisa instagram-tili... En kovasti huolissani ole jos kotiäiti käyttää aikansa kuvaamalla lastaan ja päivittämällä omaa facea, jonka seuraajat hän tuntee..
Eipä tietenkään ole pakko seurata, sehän ei tässä ollut pointtikaan.
Yksi mun entinen koulukaveri jakaa ihan päivittäin useamman kuvan sen lapsista. Kerran näin niitä muksuja isänsä kanssa kaupassa ja meinasin moikata niitä. Sitten tajusin että heille olen ihan vieras nainen. Itse taas olen seurannut noiden lasten elämää aika tarkkaan koko heidän elämänsä ajan, äitinsä ig;stä ja facebookista. Ihan outo tilanne.
Itsekkin laitan lapsistani silloin tällöin jotain kuvia someen. Nykyisin kyllä kysyn ensin voiko kuvan laittaa, koska lapset sen verran isoja jo etteivät halua jotain "tyhmännäköistä" kuvaa julkaistavan.
Minä säälittelen myös sitä miten monet keski-ikäiset äitylit elävät teiniensä kautta eli ottavat mukanuorekkaita selfieitä teinityttöjensä kanssa ja toitottavat kaikesta mitä jälkikasvu tekee ja saavuttaa. Noloa. ONNEKSI sain elää nuoruuteni ilman somea.... tosin vaikea kuvitella, että oma äitini olisi ollutkaan tälläinen tohottaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko seurata, lapset tähdittää jopa plogeja, joilla oikeasti on laajasti seuraajia tai joillakin lapsilla on maailman kuuluisa instagram-tili... En kovasti huolissani ole jos kotiäiti käyttää aikansa kuvaamalla lastaan ja päivittämällä omaa facea, jonka seuraajat hän tuntee..
"plogeja"?
Vierailija kirjoitti:
En minäkään niitä seuraa. Mutta moni seuraa. Moni sellainenkin... Jonka ette toivoisi seuraavan.
Mun nimestä on raukkamaista laittaa lasten kuvia kaikille tonne someen.
Miksi pitää lärviä jatkuvasti somettaa? Kenenkään?
Vierailija kirjoitti:
Minä säälittelen myös sitä miten monet keski-ikäiset äitylit elävät teiniensä kautta eli ottavat mukanuorekkaita selfieitä teinityttöjensä kanssa ja toitottavat kaikesta mitä jälkikasvu tekee ja saavuttaa. Noloa. ONNEKSI sain elää nuoruuteni ilman somea.... tosin vaikea kuvitella, että oma äitini olisi ollutkaan tälläinen tohottaja.
Joo, noloa ja myötähäpeää herättävää. Mutta "vain" noloa.
Mutta se että postaa pienemmistä lapsistaan kuvia päivittäin fb:n ja ig:n täyteen on kyllä täysin vastuutonta.
Toivon ihan oikeasti, että tähän puututtaisiin. Kun monet vanhemmat eivät itse tajua, niin valtion pitäisi laittaa stoppi tälle touhulle. Eikös juuri jokunen kuukausi taaksepäin ollut juttu, että joku isoäiti sai tuomion lapsenlapsen kuvien jakamisesta somessa, vaikka äiti kielsi? En kyllä millään muista, oliko Suomessa vai missä. Mummo kuitenkin aikoi jatkaa kuvien postaamista. Ja olen itse äiti, enkä voisi kuvitellakaan julkaisevani lapseni kuvia. Mielestäni sen pitää olla jokaisen oma päätös, sitten kun sen itse kykenee tekemään. Kaikkein vähiten ymmärrän näitä naku-, potta- ja kylpykuvia.
Mannerheimin lastensuojeluliiton johtava asiantuntija Esa Iivonen sanoo, että asia on yksiselitteinen.
– Jos kuva lapsesta on tunnistettava, se kuuluu henkilötietolain piiriin.
https://www.is.fi/perhe/art-2000000982573.html
Aivan edesvastuutonta jakaa lapsen kuvia somessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja itse asiassa edes monet teinitkään eivät hahmota vielä kokonaistilannetta mitä tarkoittaa kun koko elämä julkaistaan somessa. Mutta siis eivät monet vanhemmatkaan, näemmä...
Instagram tekee ihmisistä narsisteja
Ei kuulu teille pätkääkään. Antakaa toisten tehdä mitä lystää. Miten se on teiltä pois, jos joku laittaa lapsensa kuvan nettiin? Tulkaa jo sieltä keskiajalta tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu teille pätkääkään. Antakaa toisten tehdä mitä lystää. Miten se on teiltä pois, jos joku laittaa lapsensa kuvan nettiin? Tulkaa jo sieltä keskiajalta tähän päivään.
Tämäkään ei ollut aloituksen pointti. Olisi todella kiva kuulla tuollaisen somevanhemman perustelut sille miksi toimii oman lastensa etua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kuulukaan meille, vaikka monet ymmärtävät miksi tuo on väärin. Mutta sen pitäisi todellakin kuulua niille lapsille, joiden koko elämä laitetaan nettiin, vaikka he eivät sitä tiedäkään. Saati sitten ne lapset, jotka tietävät, mutta eivät sitä halua, mutta vanhemmat sen silti tekevät.
Mun tuttu jakaa lapsensa futisjuttuja someen, siis pelkästään niitä... eikä ole siis mikään erityisen lahjakas lapsi. Ihan hienoo että on ylpeä lapsestaan, mutta ketä kiinnostaa toisten lasten jalkapallotreenit neljä kertaa viikossa...? Keille näitä jaetaan? Mä lähetän lapsen hassunhauskat videot suoraan mummollensa, se on ainoa, jota oikeesti kiinnostaa. :D
Julkaisen lasteni kuvia yksityisessä Instagramissa. Miksi? No siksi että olen asunut siellä sun täällä ympäri maailmaa, ja ystäväni haluavat nähdä lasteni kuvia. He ovat nähneet lapseni viimeksi mun mahassa tai taaperoina, joten haluavat luonnollisesti nähdä että minkä näköisiä heistä nyt sitten tuli. Ja ihan samalla tavalla mä haluan nähdä kuinka heidän lapsensa kasvavat. Toivottavasti nähdään taas joskus kasvoista kasvoihin mutta tällä välin täytyy tyytyä kuviin. Julkisiin some tileihin olen kieltänyt kaikkia laittamasta meidän lasten kuvia. Esim. päiväkoti ei saa julkaista meidän lasten kuvia kunnan some kanavilla. Aina katsotaan lasten kanssa kuvat yhdessä läpi ennen Instaan laittoa. Tähän mennessä on ollut lapsille ok, ja ovat innoissaan tykkäyksistä.
Nosto, koska ihan aidosti olisi kiva tietää mitä tällaiset vanhemmat ajattelevat, miten he perustelevat asian?