Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt oikeasti auttakaa, miten parisuhde voi selvitä jos toinen ei tunnista tunteita??

Vierailija
27.08.2020 |

Takana 15 yhteistä vuotta, kaksi lasta, ja yhteinen elämä. Olen nyt vasta tajunnut sen että mies ei osaa tunnistaa eikä sanoittaa tunteita lainkaan.
Asia tuli ilmi kun huomasin miehen olevan selkeästi on vetäytyvämpi ja surumielinen, hän vaikuttaa masentuneelta. Meillä on ollut kiireisiä vuosia, ja esimerkiksi seksiä on paljon vähemmän kuin mies haluaisi. Olen ottanut kokemani henkisen etäisyyden puheeksi, ja yrittänyt puhua kokemuksista ja tunteista, ja mies on kertonut että hänellä ei ole sellaisia! Olen siis kohta 15 vuotta ajatellut olevani yhdessä ihmisen kanssa, jonka on vaikeaa jakaa sisäistä maailmaansa, ja olen koittanut auttaa häntä siinä, mutta nyt hän kertoi että kyse on sisäisen maailman puuttumisesta kokonaan.
Hänelle hänen paha olonsa joka näkyy ulospäin, on yhtä iso mysteeri kuin minullekin.
En ymmärrä, onko oikeasti mahdollista että ihminen ei tiedä mitä tuntee? Miten läheisyyttä voi kokea ihmisen kanssa joka ei kykene keskustelemaan omista tai toisen tunteista, sillä ei tiedä mitä ne ovat?
Tunnen itseni hölmöksi, olen tietenkin huomannut ongelman aikaisemmin, mutta olettanut hänet vain sulkeutuneeksi. Suhteessa on ollut muuten hyvä olla, mies on huolehtiva ja käytännönläheinen, ns. hyvä mies.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehdottanut miehelle terapiaa, mutta mitä terapiassa voi tehdä jos ei tiedä sanoja tunteille? Siellähän puhutaan tunteista.

Ap

Vierailija
2/9 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että miehelläsi on sisäinen maailma ja ne eri tunteet, mutta ei tunnista.

Mun miehellä vähän sama. Melkein kaikki negatiiviset tunteet ovat "vituttaa". Niin stressi, väsymys, turhautuminen, kiire jne. Mullekin kelpaisi neuvot miten kannattaisi toimia, pidemmässä suhteessa tekee elämän hankalaksi, kun ei pysty itsekään ymmärtämään mitä kokee ja miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että miehelläsi on sisäinen maailma ja ne eri tunteet, mutta ei tunnista.

Mun miehellä vähän sama. Melkein kaikki negatiiviset tunteet ovat "vituttaa". Niin stressi, väsymys, turhautuminen, kiire jne. Mullekin kelpaisi neuvot miten kannattaisi toimia, pidemmässä suhteessa tekee elämän hankalaksi, kun ei pysty itsekään ymmärtämään mitä kokee ja miksi.

Nimenomaan läheisyyden kokeminen on itselleni vaikeaa kun toinen ei jaa mitään. Olen myös havahtunut siihen että mies hoivaa itseään seksin kautta, samalla kun hän vaikuttaa masentuneelta, niin hänellä on valtava tarve olla lähelläni, halata ja pussailla, myös seksiä haluaa paljon. Itse en vaan pysty sitä nyt antamaan, sillä näen hänet jotenkin lapsenomaisena, hänellä on selittämätön paha olo ja koittaa hakea hyvää oloa fyysisen läheisyyden kautta. Minulle seksi ei ole läheisyyden lähde, vaan sen osoitus. On pysty siihen nyt, kun mies on täysin puhumaton. Ja mielestäni tunnelma välillämme on kuitenkin hyvä ja lämmin, ja mies onkin sanonut että puhuisi jos olisi sanottavaa.

Vierailija
4/9 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysellyt lapsuudesta, siitähän terpatkin monesti aloittavat?

Vierailija
5/9 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysellyt lapsuudesta, siitähän terpatkin monesti aloittavat?

Miehellä ei ole hyvä lapsuus, hän on ollut vanhemmilleen hyvin näkymätön, ei-toivottu. Sieltä nämä ongelmat kumpuavat varmasti. Hän osaa kertoa lapsuudestaan, mutta ei siitä miltä ne asiat hänestä tuntuvat, hän ei myöskään lapsuudestaan muista tunteita.

Itse ajatellen että hän on jäänyt vaille rakkautta ja peiliä itselleen, ja on siksi jäänyt itselleenkin vieraaksi.

Vierailija
6/9 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan läheisyyden kokeminen on itselleni vaikeaa kun toinen ei jaa mitään. Olen myös havahtunut siihen että mies hoivaa itseään seksin kautta, samalla kun hän vaikuttaa masentuneelta, niin hänellä on valtava tarve olla lähelläni, halata ja pussailla, myös seksiä haluaa paljon. Itse en vaan pysty sitä nyt antamaan, sillä näen hänet jotenkin lapsenomaisena, hänellä on selittämätön paha olo ja koittaa hakea hyvää oloa fyysisen läheisyyden kautta. Minulle seksi ei ole läheisyyden lähde, vaan sen osoitus. On pysty siihen nyt, kun mies on täysin puhumaton. Ja mielestäni tunnelma välillämme on kuitenkin hyvä ja lämmin, ja mies onkin sanonut että puhuisi jos olisi sanottavaa.

Mun miehellä on myös tuo sama, että puhuisi, jos on sanottavaa, mutta ei oikeastaan koskaan ole. Tai siis faktapohjaisista yms. asioista paljonkin, mutta ei yhtään osaa kertoa miltä joku asia hänestä tuntuu tai mitä kokee eri asioista, muuta kuin tasolla tykkää/ei tykkää.

Vierailija
7/9 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä on myös tuo sama, että puhuisi, jos on sanottavaa, mutta ei oikeastaan koskaan ole. Tai siis faktapohjaisista yms. asioista paljonkin, mutta ei yhtään osaa kertoa miltä joku asia hänestä tuntuu tai mitä kokee eri asioista, muuta kuin tasolla tykkää/ei tykkää.

Edellinen oli 2.

Vierailija
8/9 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua omastakin käyttäytymisestä jos toinen ei halua avautua tunteistaan.

Vierailija
9/9 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteiden sanoittaminen? Onko miehesi taapero? 

Muutoinkin olet tiennyt millainen miehesi on jos vuosikausia, ja nyt tämä on sinulle yllätys? 

Hyöty lypsetty miehestä irti?