Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimiehelle perehdyttäjästä palautetta?

Vierailija
18.09.2013 |

Onko kukaan ollut tilanteessa, jossa olette joutuneet antamaan esimiehellenne palautetta perehdyttäjän tyylistä opettaa teitä? Miten tilanne meni?

Mikä tekee ihmisestä hyvän perehdyttäjän ja mikä huonon?

Entä koulutettavan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan miettisin sitä, leimaudunko heti hankalaksi tyypiksi, jos annan jotain palautetta asiasta.

Ehkä hyvä paikka ottaa myös palautetta vastaan, en tiedä, ottavatko kaikki. Voihan paikassa olla sellainen työpaikkakulttuuri, että palautetta ei osata ottaa vastaan.

Vierailija
2/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimies kysyy asiasta suoraan, että miten teillä on mennyt, niin kehtaakohan silloin sanoa, tietenkin asiallisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä muuta kuin äärimmäisessä tapauksessa mitään kielteistä palautetta antaisi. Tuppaa tulemaan omaan nilkkaan...

Ja miksei sitä palautetta voisi antaa suoraan tälle perehdyttäjälle, ainakin yrittää sitä ensin? 

Vierailija
4/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis palvelualalla ja olen tavannut yrityksessämme esimiesasemassa olevia henkilöitä, jotka suhtauvat todella kielteisesti, jos perehdyksessä kysyy selitystä asioihin ja löytää jotain kritisoitavaa (siis normaalilla tavalla, ei tietenkään siten, että kritisoi kaikkea). Heidän ajatusmaailmansa lähtee siitä, että perehdytettävä vain nyökyttelee päätään ja kaikki ihmettely tulkitaan vastustamiseksi ja auktoriteetin kyseenalaistamiseksi. On myös sopivaa yrittää nolata eri mieltä oleva. Olen itse päätellyt, että tällainen yrityskulttuuri on ollut vallalla ennen vanhaan ja näin toimiminen on vielä joillekin tiukassa.

Onneksi olen tavannut yrityksessä myös fiksuja kouluttajia, jotka osaavat reagoida palautteeseen, sanovat esimerkiksi "tiedän kyllä../ymmärrän kyllä..mutta" ja osaavat antaa perustelut.

2

Vierailija
5/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut, vuosi sitten perehdytys oli onnetonta. Palautteen ja keskustelun jälkeen perehdytystä kehitettiin ja minun jälkeen tulleet työntekijät on olleet tyytyväisiä perehdytykseen

Vierailija
6/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin sitä mieltä että perehdyttäjälle itselleen ensin, mutta jos edelleen samat jutut toistuu, mikä hankaloittaa oppimista?

Tai ylipäänsä jos esimies kysyy, niin eikö hän silloin halua tietää oikeasti vai muodon vuoksiko vain? :D

Vierailija
7/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pitää antaa palautetta. Miten mikään kehittyisi, jos mistään epäkohdasta ei sanottaisi?

Hyvä perehdyttäjä perehdyttää ensin koko yhteisön kultuuriin, arvoihin, kaikkia koskeviin juttuihin, käytöntöihin, työturvallisuuteen, kierrättää toimipisteissä tms. tiloissa, esittelee henkilöille ja sitten hän tai joku toinen itse työtehtäviin, ohjeisiin jne.

Huono perehdyttäjä antaa jo olemuksellaan ja käytöksellään väärän kuvan työkulttuurista, palvelulupauksista, arvoista, opastaa väärin, ei anna tarpeeksi tietoa, ei tee työntekijää osaksi yhteisöä, unohtaa tärkeimmät asiat, haukkuu muita tai esim. koko organisaatiota jne.

Vierailija
8/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 16:09"]

Tai ylipäänsä jos esimies kysyy, niin eikö hän silloin halua tietää oikeasti vai muodon vuoksiko vain? :D

[/quote]

Voi oikeasit kysyä muodon vuoksi, tai jopa katsoakseen onko tämä uusi perehdytettävä ylikriittinen negatiivinen valittaja. Tämä riski on varsinkin, jos se esimies pitää perehdyttäjää erittäin hyvänä työntekijänä.

Vierailija
9/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut ensimmäisessä kunnon työpaikassani ollut jo kutsuttuna omistajan puheille työsuhteen purkua koskien tilanteen takia, jossa en ole pystynyt hoitamaan tehtäviäni puutteellisen perehdytyksen takia. Onneksi omistaja oli kaikin puolin poikkeuksellisen älykäs ihminen, joka ymmärsi minun tilanteesta esittämäni tarinan olevan kaikin puolin pitävämpi kuin perehdyttäjän (ja sotkun aiheuttajan). Tämän jälkeen olen aina uusissa tehtävissä vaatinut erittäin aktiivisesti kunnon perehdyttämistä, eikä ongelmia olekkaan ollut, vaan olen jopa saanut kehuja nopeasta oppimiskyvystäni.

Ap, ajattelisinkin siis tilanteessasi sitä,  onko perehdyttäjän toiminnassa jotain sellaista, minkä koet mahdollisesti vaikuttavan hyvin negatiivisesti omaan tulevaan työsuoritukseesi, kun sinun pitäisi osata toimia vastaavassa tilanteessa itsenäisesti? Tässä tapauksessa on sekä sinun itsesi - varsinkin jos olet koeajalla - että työnantajasi edun mukaista mainita puutteellisesta perehdytyksestä esimiehelle. Pahimmassa tapauksessahan puutteellinen perehdytys voi johtaa isoihin tappiohin yritykselle ja sinun työsuhteesi päättämiseen (vika kun on kuitenkin usein siellä, mistä se on "helpoin" korjata).

Yritä siis löytää kulma, jolla pystyt ilmaisemaan kritiikin johtuvan nimenomaan halustasi tehdä tulevaisuudessa työsi mahdollisimman hyvin, et perehdyttäjän persoonasta. Jos sinut tämän jälkeen leimataan negatiiviseksi valittajaksi, voit päätellä hyvin paljon työpaikan ilmapiiristä ja esimiehesi persoonasta. Itse esim. en tällaisessa työpaikassa  kauaa viihtyisi, vaan alkaisin mahdollisuuksien mukaan etsiä uutta. 

Vierailija
10/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdyttäjän tulisi olla hyvin kärsivällinen eli jaksaa kertoa samat asiat monta kertaa jos niin vaatii ja puhua asiallisesti eikä ikävään sävyyn.

Huono perehdyttäjä voi olla muillakin tavoin eli ei kerro kaikkea olennaista mikä johtaa uuden työntekijän vajaaseen kouluttamiseen ja josta voi olla seurauksia.

Vierailija
11/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono koulutettava vastustaa opettamista. En kyllä ole koskaan kuullut kenenkään tekevän niin!

Vierailija
12/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:11"]

Huono koulutettava vastustaa opettamista. En kyllä ole koskaan kuullut kenenkään tekevän niin!

[/quote]

Ei vaan vastustaa oppimista ja haluaa tehdä kaiken kuten ennen jossain toisessa työpaikassa.

Vierailija
13/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joutunut antamaan rakentavaa palautetta omasta perehdytyksestäni. Huomasin tosin perehdytyksen puutteet vasta viiveellä ihan työtä tehdessäni ja opettelin sitten itse ja muiden kollegojen avulla paremmaksi työssäni. Muutkin ovat ihmetelleet, miksi minut perehdytti juuri tämä kyseinen hlö, kun hän ei ole mikään perehdyttäjätyyppi... Esimieheni otti asian hyvin asiallisesti ja oli iloinen, että otin asian puheeksi.

Vierailija
14/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tunnet, että perehdytys on ollut huonoa tai puutteellista voi siitä mielestäsi esimiehellesi asiallisesti. Myöhemmässä vaiheessa osaamatomuus on sitten oma vikasi. Perehdyttämisviheessa on tärkeää kysellä paljon, koska parhaallakin perehdyttäjällä on aina jonkin verran vaikeuksia mennä uuden ihmisen saappaisiin, koska hänhän ei voi tietää mitä kaikkea osaat ja  mitä et.

Joissain tapauksissa perehdyttäjä voi olla myös väärä henkilö tehtävään. Kaikki hyvät työntekijät eivät ole hyviä perehdytäjiä. 

Vierailija
15/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyylistä opettaa, on useita erilaisia tyylejä opettaa kuin myös oppimistyylejä. Perehdyttäjän tehtävänä on huolehtia, että perehdytettävälle annetaan tieto ja että hän oppii asiat.

Se, miten perehdyttäjä kohtelee koulutettavaa on asia erikseen. Sen tulee tietysti olla asiallista, puhuteltava asiallisesti kuin muitakin työntekijöitä. Perehdyttäjä kuitenkin antaa sen ensivaikutelman siitä minkälainen työpaikka tämä on ja miten tervetullut uusi työntekijä on.

Vierailija
16/16 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin henkilö sitten on väärä perehdyttäjän tehtävään?

Vain silloin, jos ei opeta kaikkia tehtäviä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän