8kk herää öisin 2 tunniksi...Unikoulu?
Millainenkohan unikoulu tähän auttaisi? 8kk esikoisemme heräilee nyt pariksi tunniksi kukkumaan 01-04 välillä...viime yönä 01-03 oli hereillä, huusi suoraa huutoa kun yritti panna nukkumaan... sylissä rauhoittuu, mutta heti kun laittaa omaan sänkyyn, alkaa huuto.
Tätä jatkunut kesäkuusta, jolloin heräili tunnin välein, nukahti vain tissille takaisin uneen. Nyt olemme saaneet vieroitettua rinnasta niin, että saa sitä vain ekalla heräämisellä n. klo 23 ja seuraavaksi vasta aamulla kun tulee väliimme nukkumaan, n. klo 05.
Olemme kokeilleet tassuttelua, put down-pick up (Hogg) unikoulua, perhepetiä, makkarissamme matkasängyssä nukuttamista ja nyt omassa huoneessa on nukkunut noin kuukauden. Mikään ei tunnu auttavan.
Nyt siis herää toisen kerran aina tuossa 01-02 maissa, ja kukkuu sen pari tuntia. Hirveät raivarit, kun pannaan omaan sänkyyn. Mies on tassutellut ja sitten sylitellyt, tehnyt tuota pick-up, put down -unikoulusysteemiä...ei auta...alkaa väsyttää nämä jokaöiset 2 h valvontasessiot...
Mikä avuksi?
Onko vika siinä, kun nukahtaa illalla rinnalle? Jos panemme väsyneenä omaan sänkyyn, huutaa monta tuntia, ei nukahda sinne vaikka olisi kuinka väsy. Pitääkö vaan huudattaa, onko tuossa se moka että annetaan illalla nukahtaa rinnalle?
Kiitos, jos joku osaa ehdotella jotain/auttaa!
Kommentit (6)
No ensimmäiseksi jättäisin yösyötöt kokonaan pois :)
Näin mä tein heti puolivuotiaana.
Toisekseen.. meidän poitsulla taisi olla suunnilleen saman ikäisenä (ehkä vähän nuorempana )kukkumisvaihe. Mä otin ipanan syliin, valot pimeenä, telkkaa katselin äänettömällä enkä ottanut lapseen mitään kontaktia, en edes katsekontaktia ja siinä me istuttiin sohvalla ja mä silmät ristissä katsoin chattia... Välillä kokeilin kipata sen sänkyyn ja jos huuto alkoi niin otin takas syliin.. Jaksoi tuota rumbaa vissiin viikon verran kunnes tajus että yöllä on parempi nukkua kun ei muutakaan tapahdu joten havahduttuaan riitti että mä kävin peittelemässä ja jatkoi unia.
Kiitos jo saaduista vinkeistä!
Lapsi herää klo 07 maissa, menee aamupäikkäreille klo 9-10(11)
iltapäiväpäikkärit n. klo 14-16, joskus vielä 30 min. unet klo 17-17.30, mut tätä tapahtuu enää harvoin.
Syö kunnolla kiinteitä: aamulla puuroa + maitoa, lounaalla lihaa, kasvista + perunaa ja maitoa päälle, päivällä välipalalla Piltti/Bona hedelmäsosetta/marjasosetta ja vielä klo 18 iltaruoan (kalaa/kanaa & kasviksia/perunaa) ja klo 19.15 velli, jonka jälkeen heti 19.30 tissille johon nukahtaa.
ap
Onko sairaudet suljettu pois? Korvat katsottu? Meillä joskus ainoa oire kipeästä korvasta on ollut yöheräily (ja makuuasennossa paine pahenee).
^Juu, lääkärissä käytettiin, ei mitään vikaa, :)
ap
Meillä oli tuollainen ja pahempikin vielä 1v3kk iässä. Eikä ollut rintaa eikä pulloa käytössä. Kaikkemme kokeilleena pyysimme unikouluttajan neuvomaan. Hänen ohjeilla sitten toteutin unikoulun ja lapsi alkoi nukkua melkein saman tien sata kertaa paremmin, joskus jopa täysiä öitä! (Alkutilanne oli se, että oli hereillä joka yö 24.00-04.00, toinen lapsi heräsi sitten lopullisesti kuudelta ja välillä tuossakin välissä monta kertaa.)
Kaiken perustana on aikuisen jämäkkyys. Pitää olla itse niin määrätietoinen, ettei lapsi näe sinussa mitään horjumisen varaa. Laitoin lapsen nukkumaan ja alkoi tietty huutaa. 40 min. siinä meni, kun lapsi huusi ja minä menin noin 5min. välein kippaamaan takaisin sänkyyn ja toivottamaan hyvät yöt. Sitten nukahti itse. Sama toimintatapa yöllä, mutta nukahtikin itse silloin(!), pari kertaa taisi herätä. Tokana iltana huusi 5min. ja nukahti. Olin aika äimänä. Sitten nukkui 7h putkeen!
Sanoisin, että aika auttaa. Meilläkin jossain vaiheessa heräiltiin yöllä hillumaan, se liittyi kaiketi liikkumaan oppimiseen ynnä muihin taitoihin. Ei auttanut kuin kestää, tosin teillä tuo on jatkunut aika kauan.
Olette kokeilleet aika paljon kaikkea. Suosittelisin, että yritätte päättää jonkun tietyn tavan ja sitten vain toimitte sen mukaan. Tuon ikäisen minä nukutin vielä meidän sänkyyn minun viereeni, hipsin itse pois kun vauva oli nukahtanut. Omaan sänkyyn meidän makkariin siirrettiin 11kk ikäisenä ja silloin yöt rauhoittuivat selvästi. Samalla aloitin nukuttamisen suoraan sinne omaan sänkyyn. Päätin vain, että nyt sinne sänkyyn nukahdetaan, en huudata lasta ja kyllä tämä tästä jne. Ensimmäisenä iltana nukahtaminen kesti tunnin, toisena puoli tuntia ja nykyään siinä menee 10-30min, mikä on minusta ihan ok.
Kannattaa varmistaa, että vauva on varmasti väsynyt illalla. Huudoksi menee helposti, jos se oikea väsy ei ole vielä tullut. Kunnolla väsynyt lapsi kyllä nukahtaa, kun kyse on kuitenkin jo 8kk ikäisestä joka ei tarvitse enää hytkyttelyä tms avuksi.
Kerrotko vähän teidän päivärytmistä, milloin nukutaan jne? Ehkä lapsi nukkuu päivällä liikaa ja siksi yöllä jaksaa valvoa.