Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokavinkkejä 1-vuotiaalle

Vierailija
18.09.2013 |

Lapseni on juuri täyttänyt 1 vuotta, ja kaipasin uusia ideoita ruoanlaittoon (illalliseksi). Tykkään siis tehdä ruokia etukäteen niille illoille, jolloin olen yksin lapsen kanssa kotona, koska vilkkaan 1-vuotiaan kanssa pidempikestoinen kokkaaminen on vähän vaikeaa. Ideat erityisesti pakastettavista ruoista olisivat tarpeen - mulla alkaa vähän mielikuvitus loppua!

Itse voin vinkata, että kohokasvuoat (siis sellaiset minikokoiset uunivuoat) ovat tosi käteviä vauvanruokien tekoon. Ovat juuri sopivankokoisia, ja niitä voi pakastaa sekä laittaa uuniin. Teen usein sellaisiin lapselle omat vähämausteisemmat makaroonilaatikot sun muut uuniruoat.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Keitot on hyviä, Ruoan saa muussattua lapsen suuhun sopivaksi ja itsekkin voi syödä sitä.

Mä tein heti 1-vuotiaasta alkaen ihan samaa ruokaa lapselle kun isommillekkin. Siihen loppui soseiden väsääminen.

Muusia ja kastikkeita

Kinkku/lohi kiusausta

Makaroni-ruokia (lapsen herkkua)

Riisiä ja kanakastiketta

ja no.. lasten suuhun sopivia herkkuruokia.. Puolivalmisteitakin joskus esim. kalapuikkoja tai ihan eineksinä perunasoselaatikkoa (pojan ehdoton lemppari 1-vuotiaana) tai pinaattilettuja puolukkahillolla.

Vierailija
2/10 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, 2! :-) Täsmennän vielä sen verran, etten tosiaan minäkään tarkoittanut soseita vaan ihan "oikeaa ruokaa". Lapsi ei tykkää enää soseista ollenkaan (paisti hedelmäsoseista), ja eihän niille enää tässä vaiheessa ole niin tarvettakaan. Lisää vinkkejä, kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös siitä lounaalta jää sen verran tähteeksi että riittää illalliseksikin. Ei ne lapset tartte montaa eri ruokaa päivittäin. Ja jos tekee oman ruoan vähäsuolaisena ei tarvitse sille lapselle erikseen mihinkään kuppeihin ruokia laitella, samaa ruokaa kuin itsekin syöt. Itseään kun voi säästää tämmöisissä asioissa, eiköhän sen vilkkaan tenavan kanssa ole muutakin tekemistä.

Vierailija
4/10 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 11:25"]

Eikös siitä lounaalta jää sen verran tähteeksi että riittää illalliseksikin. Ei ne lapset tartte montaa eri ruokaa päivittäin. Ja jos tekee oman ruoan vähäsuolaisena ei tarvitse sille lapselle erikseen mihinkään kuppeihin ruokia laitella, samaa ruokaa kuin itsekin syöt. Itseään kun voi säästää tämmöisissä asioissa, eiköhän sen vilkkaan tenavan kanssa ole muutakin tekemistä.

[/quote] Lapsi on hoidossa kolmena päivänä viikossa, jolloin illallinen on pakko tehdä alusta alkaen kotona (en asu Suomessa, täällä lapset on pakko laittaa hoitoon pariksi päiväksi aikaisemmin). Lisäksi täällä lounas ei ole lämmin ruoka, vaan on enemmänkin leipää tms. Itse valmistan kyllä poikkeuksellisesti usein lämpimän keiton lounaaksi, mutta illaksi kaipaa jotain tuhdimpaa. Minun ja mieheni oma illallinen on vasta noin klo 19-20 (jolloin lapsi jo nukkuu), koska mies tekee pitkää päivää. Siksi on helpompi tehdä ruokaa lapselle etukäteen.

AP

Vierailija
5/10 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän viikon päästä 1 vuotta täyttävän lempiruoka on kaalilaatikko. Ja siitä tykkää kyllä muukin perhe. Myös makaronilaatikko, kinkkukiusaus, lihapullat ja perunat maistuu meillä. Samaa ruokaa on syöty jo pari kuukautta enkäkyllä ole ottanut vauvalla ruokaa mitenkään erikseen vaan samoilla mausteilla kuin meille muillekin.

Miten saatte pikkuisen syömään kanaa? Meillä sylkee palat pois, koska ei saa niitä kahdella hampaalla pienennettyä tarpeeksi.

Vierailija
6/10 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 11:31"]

Meidän viikon päästä 1 vuotta täyttävän lempiruoka on kaalilaatikko. Ja siitä tykkää kyllä muukin perhe. Myös makaronilaatikko, kinkkukiusaus, lihapullat ja perunat maistuu meillä. Samaa ruokaa on syöty jo pari kuukautta enkäkyllä ole ottanut vauvalla ruokaa mitenkään erikseen vaan samoilla mausteilla kuin meille muillekin.

Miten saatte pikkuisen syömään kanaa? Meillä sylkee palat pois, koska ei saa niitä kahdella hampaalla pienennettyä tarpeeksi.

[/quote] Kiitos vinkeistä! Meillä kana menee helposti alas ja tykkää kovasti, mutta asiaa auttanee, että lapsella on jo 7 hammasta.

Juu, en minäkään hirvittävän mausteisena omaa ruokaani tee (tai no joskus kyllä), mutta pienet annokset on helpompi pakastaa, kun laittaa ne jo alusta lähtien omiin vuokiinsa. :-)

Taidanpa tehdä kaalilaatikkoa viikonloppuna!

AP

Vierailija
7/10 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Tämä selvensi asiaa. Keittopohjia voi tehdä hyvin valmiiksi ja jos haluaa voi lisätä perunat vasta sulatusvaiheessa. Muuten laatikot hyviä pakastettavia. Tai sit jätätte miehen ja sun illallisesta jotain tähteeksi. T.5

Vierailija
8/10 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotiaalle käy lähes kaikki normaalit perusruuat. Meillä on tuonikäisillä ollut suosikkeja/helposti syötäviä mm. kiusaukset (kinkku, jauheliha, lohi), peruna/kasvismuussi ja uunikala/kalapuikot/lihapullat/jauhelihapihvit/jauhelihakastike, makaronilaatikko, jauhelihakeitto, kunnolla pehmeäksi haudutettu broilerikastike+ riisi, jne.

Itse neljän lapsen äitinä en kyllä täysin ymmärrä tuota osuutta, että miten yhden 1-vuotiaan kanssa se kokkaaminen nyt olisi mukamas niin vaikeaa. Itse koen ruuanlaiton ennemminkin ihan kivana ohjelmana lasten kanssa, kukin osallistuu ikätasonsa mukaisesti eli se 1-vuotias ehkä lähinnä tutkii kattiloita ja kauhoja. Kun on näin saanut "osallistua" ja katsella pienestä asti, niin 3-4-vuotiaana osaa jo auttaa oikeasti. 5-6-vuotiaana osaa jo tehdä monta juttua ihan itse, tarviten vain aikuisen valvontaa. Lapsellekin suuri riemu osallistua ja oppia!

Itse teen niin, että kokkaan aina päivälliselle uuden ruuan, ja kotona olevat lapset syövät siitä sitten seuraavana päivänä vielä lounaan. Eli teen kerralla vähän enemmän, niin ei tarvitse montaa kertaa päivässä kokata. Näin myös tulee aina joka päivälle kaksi eri ruokaa, kun taas jos tekee jo lounaalle sen uuden ruuan, niin on vähän tylsä syödä taas päivällisellä samaa. Usein jää myös rasiallinen pakkaseen, niin on helppo sieltä sulattaa kiireisenä päivänä.

Vierailija
9/10 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 11:41"]

1-vuotiaalle käy lähes kaikki normaalit perusruuat. Meillä on tuonikäisillä ollut suosikkeja/helposti syötäviä mm. kiusaukset (kinkku, jauheliha, lohi), peruna/kasvismuussi ja uunikala/kalapuikot/lihapullat/jauhelihapihvit/jauhelihakastike, makaronilaatikko, jauhelihakeitto, kunnolla pehmeäksi haudutettu broilerikastike+ riisi, jne.

Itse neljän lapsen äitinä en kyllä täysin ymmärrä tuota osuutta, että miten yhden 1-vuotiaan kanssa se kokkaaminen nyt olisi mukamas niin vaikeaa. Itse koen ruuanlaiton ennemminkin ihan kivana ohjelmana lasten kanssa, kukin osallistuu ikätasonsa mukaisesti eli se 1-vuotias ehkä lähinnä tutkii kattiloita ja kauhoja. Kun on näin saanut "osallistua" ja katsella pienestä asti, niin 3-4-vuotiaana osaa jo auttaa oikeasti. 5-6-vuotiaana osaa jo tehdä monta juttua ihan itse, tarviten vain aikuisen valvontaa. Lapsellekin suuri riemu osallistua ja oppia!

[/quote] Kiitos ruokavinkeistä! :-) Ja meitä nyt vaan on monenlaisia. Osa meistä käy vaikka maailmanympärysmatkalla suurperheen kanssa, ei nämä mitään "mukamas"-juttuja ole. Minun mielestäni _tässä vaiheessa_ oman vilkkaan lapseni kanssa se nyt vaan sattuu olemaan vähän vaikeaa. Lapsi ei todellakaan istu lattialla tutkimassa kauhoja, vaan juoksee ja kiipeilee ympäriinsä, kun on juuri oppinut seisomaan ja kävelemään. Tilanne saattaa toki rauhoittua vaikka jo ensi viikolla, mistäpä sitä tietää. AP

Vierailija
10/10 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään poika todellakaan tutki paikallaan kattiloita yms. hetkeäkään. Haluaa kiipeillä ikkunalaudoille, pöydille, tv-tasolle, sohvalle, sohvalta sohvan selkänojalle ja siitä, arvaatte varmaan mihin eli pää edellä alas lattialle :( Teen myös ruoat joko viikonloppuna pakastimeen tai sitten jotain tosi pikaista niin, että lapsi istuu syöttötuolissa valjailla kiinnitettynä, koska mies tekee reissutyötä eikä ole vahtimassa iltaisin lapsia. Kaalilaatikko on siksikin hyvä, että sitä voi hyvin pakastaa ja ottaa sitten sieltä, kun tarvitsee. Teenkin aina ison satsin ja keitän kaalit pehmeiksi, ettei käy pienen mahaan.

Tuli vielä mieleen tonnikalapasta ihan purkkitonnikalasta, sipulista ja tomaattisoseesta sekä meidän tapauksessa kauramaidosta, koska pojalla maitoallergia. Se maistuu myös meillä ja on tosi nopea tehdä. Samoin maistuu uunilohi ja perunat/muussi ja myöskin helppo tehdä.

t. nro 6