En ole kovin innostunut miehen suunnitelmista
Mieheni on kohta vuoden puhunut lentolupakirjan hommaamisesta ja hän on miettinyt myös ultrakevyen lentokoneen tai ymmärtääkseni vesitason ostamista. On aina ollut todella kiinnostunut lentämisestä mutta itse en ole ajatuksesta ollenkaan innoissani. Siis kyseessä ei ole mikään miehen päähänpisto, vaan pitkään on tuosta haaveillut ja aina ollut enemmän tai vähemmän mielessä.
En tietenkään aikuista ihmisitä voi estääkään toteuttamasta unelmaansa, mutta meillä on kaksi pientä lasta enkä edes luota oikein tuollaisiin koneisiin (plus kaikki onnettomuudet mitä noilla on tapahtunut.)
Mitä te tekisitte? Tästä asiasta on nimittäin kättä väännetty...
Kommentit (20)
Vakuutukset kuntoon niin sen jälkeen ukko vapaa lentelemään jos perheen talous kestää.
Mutta sinä ja lapset pysytte varmuuden vuoksi maan pinnalla.
Tilastojen mukaan toi on turvallisempaa ku vaikka pyöräily..
Todellakin minä ja lapset pysytään maan pinnalla! Pahoittelut, minulla on vähän termit sekaisin. Siis nimenomaan on puhunut vesitason ostamisesta, luulin että se jotenkin kuuluu ultrakevyisiin.. No anyway, pointti varmaan tuli selväksi :) ap
Miten lapset vaikuttaa asiaan? Pelkäät että hänellä ei riitä aika harrastukselle ja lapsille?
Miksi et luota lentokoneisiin? Luotatko muihin koneisiin?
Onnettomuuksia voi sattua muissakin harrastuksissa, työmatkoilla, kotona...
Jos se on miehesi haave niin miksi menisit poikkiteloin siihen jos rahat riittää...
Lapset vaikuttaa asiaan siten, etten halua heidän jäävän ilman isää jos jotain sattuu (olen vähän vainoharhainen). Luotan kyllä "oikeisiin" lentokoneisiin, matkustan paljon jne. Tänä vuonna on sattunut noilla pienkoneilla tosi paljon onnettomuuksia ja läheltä piti tilanteita, koneet ovat jotenkin tosi heppoisia, pieniä peltipurkkeja eikä koulutuskaan ole kovin pitkä.
Ymmärrän kyllä että onnettomuuksia voi sattua missä vain, mutta en vain pidä tuota kovin turvallisena harrastuksena. Mielummin katsoisin, kun mies pelaisi vaikka pingistä kun lentelisi tuolla yläilmoissa. Ap
En kieltäisi mieheltä tärkeää harrastusta. Vannottaisin kuitenkin kiinnittämään erityistä huomiota turvallisuuteen ihan tosissaan. Mahdollisesti pyytäisin kurssittamaan itseään vähän ylimääräisestikin jos tuntee oloaan yhtään epävarmaksi lentämisen suhteen. Ja huolehtisin niistä vakuutuksistakin.
Kun kokemusta on karttunut niin saattaisinpa uskaltautua itsekin kyytiin :)
Ihan fysiikan lakienkin mukaan nuo pienemmät koneet ovat turvallisempia kuin nämä "oikeat" lentokoneet. Kannattaa ihan rauhassa perehtyä asiaan, tieto ei lisää tuskaa vaikka niin usein sanotaan :)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:12"]Mahdollisesti pyytäisin kurssittamaan itseään vähän ylimääräisestikin jos tuntee oloaan yhtään epävarmaksi lentämisen suhteen.
[/quote]
Harvassa ovat ne miehet, jotka tuon myöntävät.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 17:12"]Mahdollisesti pyytäisin kurssittamaan itseään vähän ylimääräisestikin jos tuntee oloaan yhtään epävarmaksi lentämisen suhteen.
[/quote]
Harvassa ovat ne miehet, jotka tuon myöntävät.
[/quote]
Niin tosimiehet ovat harvassa.
Koneisiin voi kyllä luottaa; lentokoneen joka ikinen mutterikin on tiukkojen säännösten alainen.
Suurin osa ilmailuonnettomuuksista johtuu vain inhimillisitä virheistä - sääntöjen mukaan lentäminen ilman "räimimistä" ja asianmukaisesti huolletulla koneella on paljon turvallisempaa kuin vaikkapa pyöräily.
En ole ap, mutta osa ei varmaankaan hoksannut ap:n pointtia. Koneet ovat kyllä suht. turvallisia mutta kun sen lupakirjan saa parissa kuukaudessa niin ei se koulutus voi olla kovin laaja.
Se on totta, että tänä vuonna on sattunut paljon pienkone-onnettomuuksia (siitä oli muuten eilen telkkarissakin) ja se taas johtuu siitä, että lupakirjaa suorittaneiden ja yleensäkin koneiden määrä on kasvanut. Ihan sama kummat ovat teoriassa turvallisempia, matkustajakoneet vai pienkoneet, muttei vaikkapa Finnairin lentäjien ja harrastelijalentäjien ammattitaitoa voi verratakkaan, ammattilentäjät lentää kuitenkin työksensä ja harrastelijalentäjät silloin tällöin huvin vuoksi. Ja suurimassa osassa näissä pienkone-onnettomuuksissa syynä on ollut huolimattomuus ja ammattitaidon puute. Tosiaan kun sen lupakirjan saa suht. helposti periaatteessa kuka tahansa.
Ilmailuonnettomuudet siis vaativat yleensä tietoisen päätöksen riskien ottamisesta ja sääntöjen noudattamatta jättämisestä.
Jos on varaa niin kannattaa suorittaa yksityislentäjänlupakirja (PPL), hinta on n. tuplat ultrakevytlupakirjaan verrattuna (UPL).
Tai jos suorittaa UPL:n niin kannattaa kuitenkin lukea myös laajempi koulutusmateriaali ja _sisäistää_ se.
Ole tyytyväinen että teillä on noin paljon rahaa.
Nainen ei saa asettua miehen unelmien eteen.
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan toi on turvallisempaa ku vaikka pyöräily..
En usko.
sivusta
Mikään ei ole mukavampaa kuin viedä oma perhe lennolle ja nähdä kaikki kauneus ylhäältäpäin. Olepa ap ylpeä miehestäsi. Kyllä niitä moottoripyörien ja kelkan rassaavia rasvanäppejä riittää vaan lupakirjaan vaaditaan työtä ja opiskelua. Köyhiä tulee ilmassa vähemmän vastaan
Aika nopeesti sen ajokortinki saa Suomessa ja kuinka monta kuolemaan johtanutta onnettomuutta on siinä vuosittain?