Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 2 kk, kirkkoon istumaan yli tunniksi

Vierailija
17.09.2013 |

Olemme menossa häihin kaksi kuukautta vanhan vauvan kanssa ja kirkossa pitäisi selviytyä reilu tunti ilman mekkalaa. Vauva on täysimetyksellä, eikä ole syönyt tuttia eikä juonut pullosta. Kumpi olisi näppärämpi ratkaisu mahdolliseen huutokonserttiin: ottaa tutti matkaan ja tökätä suuhun tilanteen vaatiessa niin pitkäksi aikaa, että ehditään ulos vai lypsää maitoa pulloon ja antaa sitä kirkonpenkissä? Rinnan valmistelu kestää joskus niin kauan, että vauva hermostuu ja huutaa kuin palosireeni. Olisiko hyviä vinkkejä? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ottaisin tutin ja pumppaisin maitoa mukaan. Voi olla ettei ota tuttia jos ette ole sitä aiemmin tarjonneet (?) ja sama tuttipullon kanssa. Tarkkailisin vauvaa ja heti kun se alkaa hermostua, poistuisin tilaisuudesta jonnekkin rauhaisaan paikkaan imettämään. :)

Vierailija
2/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole lähisukulainen, istu kirkon takaosassa ja poistu hetkeksi eteiseen tai jopa ulos, jos vauva aloittaa hirveän huudon. Voit palata takaisin kun vauva hiljenee. Tämä on yleinen kohtelias tapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä käynyt mielessäkään, että voin tietenkin ottaa molemmat mukaan, tutin ja pullon. Liekö imetys kalkkeuttanut pään... Onkohan ihan utopistinen ajatus saada tuttiin ja pulloon tottumaton vauva niillä hiljaiseksi vähäksi aikaa? 

Olen lähisukulainen ja istumme etupenkissä, mutta pääsen siitä nähtävästi aika helposti poistumaan. 

Vierailija
4/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys, mutta eikö sen vauvan olisi kuitenkin mukavampi odotella se tunti jossakin muualla? Lapsenvahti ei isosti maksa. Tuonikäinen säikähtää ihan taatusti kirkon urkuja, musiikkiesityksiä, melkein mitä vaan.

Vierailija
5/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 09:14"]

Olen lähisukulainen ja istumme etupenkissä, mutta pääsen siitä nähtävästi aika helposti poistumaan. 

[/quote]

Muu lähisukulaisperhe voi hyvin istua etupenkissä, vaikka pienen vauvan saanut äiti-lähisukulainen istuisikin tällä kertaa oven vieressä vauvoineen...

Vierailija
6/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä istuisin takapenkissä, vaikka lähisukulainen olisin. Etupenkistä ulos lähteminen aiheuttaa häslinkiä, vaikka kuinka yrittäisi olla varovainen.

Vierailija
7/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin häissä puolivuotisen kanssa,vaikka olin morsiammen serkku,menimme takapenkille istumaan,siltä varalta jos pitää äkkiä poistua huutokonsertin kera (olimme ainoa pari vauvan kanssa kyseisissä häissä).Pullo/tutti suussa meni kyllä ihan ilman metakkaa.Suosittelen takapenkkiä ja tissi esille.On vielä niin pieni kyseessä.

Vierailija
8/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen imettänyt häissä (huivin suojassa!). Yritä nyt kuitenkin ainakin penkin päähän sen vauvan kanssa. Se voi hyvinkin nukkua koko ajan, tai sitten ei. 

Vierailija
9/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse joskus kirkossa mennyt imettämään vauvaa sellaiseen pieneen huoneeseen, jonka nimeä en nyt muista mutta joka oli kirkon etutilassa. Kun häät kyseessä pitää toki varmistaa, ettei ole vihkiparin käytössä tämä tila mutta ainakin tässä kirkossa, jossa minut on vihitty on taas toinen tila, jossa hääpari olisi. Oikeastihan myös kirkossa voi ihan penkissäkin imettää kun tekee sen hienovaraisesti näin on kirkon henkilökunta itse sanonut mutta toki varmaan toisenkinlaisiakin näkemyksiä löytyy. Mutta jos imetät vaikka jonkun huivin alla niin tuskin sitä kukaan edes huomaa. Meillä ei lapsilla käytetä tuttia ja pulloakin hyvin rajoitetusti niin sellaisia minun ei tulisi mieleen raahata mukaan ja tuskin niistä apua olisikaan. Mutta tehkää niinkuin teille on parasta. Itkevän vauvan kanssa täytyy kyllä heti poistua ja tehdä se hienovaraisesti....

Meillä oltu vauvan kanssa jonkun kerran kirkossa ja nämä ovat menneet hyvin. Joskus nukkunut turvakaukalossa koko menojen ajan ja kerran ollut esiintymässäkin vauvamuskariporukan kanssa jolloin oli kyllä hereillä mutta rauhallisesti ja söikin vasta menojen jälkeen.

Vierailija
10/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei just olen miettiny samaa, meillä vaan kyseessä hautajaiset. Aion istua vauvoineni takapenkissä vaikka lähisukus olenkin, mutta mites seppeleen lukeminen? Vainaja on minun sukulaiseni, ei mieheni joten minun on muistosanat luettava. Otetaanko vauva mukaan arkulle vai lykkäänkö mummunsa syliin luennan ajaksi?

Vierailija
11/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 10:59"]

Hei just olen miettiny samaa, meillä vaan kyseessä hautajaiset. Aion istua vauvoineni takapenkissä vaikka lähisukus olenkin, mutta mites seppeleen lukeminen? Vainaja on minun sukulaiseni, ei mieheni joten minun on muistosanat luettava. Otetaanko vauva mukaan arkulle vai lykkäänkö mummunsa syliin luennan ajaksi?

[/quote]

Mikset lykkää miehesi syliin?

Vierailija
12/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan voi ottaa mukaan seppeleen lukemiseen. Ainakin itse otin kun olin hautajaisissa, vaikka takapenkissä istuttiinkin.

Vierailija
13/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 10:24"]

Tyhmä kysymys, mutta eikö sen vauvan olisi kuitenkin mukavampi odotella se tunti jossakin muualla? Lapsenvahti ei isosti maksa. Tuonikäinen säikähtää ihan taatusti kirkon urkuja, musiikkiesityksiä, melkein mitä vaan.

[/quote]

Musta taas tuonikäisen kuuluu ensisijaisesti olla vanhemman lähellä. Lisäksi on todennäköistä, että tuon ikäinen ei edes herää  esim. musiikkiesityksiin yms. jos on vaikka unilla, suuri osa vauvoista kun on tottunut nukkumaan äänten keskellä.

Vierailija
14/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista. 

Imetys olisi tietenkin se luonnollisin keino vauvan "hiljentämiseen", ja minulla on kyllä imetyshuivi eli mitään ei varmasti näkyisi. Ongelma on vain se, että se rinnan valmistelu mekon ja liivien suojista kestää jonkun hetken ja siinä ajassa vauva jo ehtii huutaa, jos huonosti käy. 

Takapenkkiin meitä ei varmasti "päästetä", hääparille on tärkeämpää se, että olemme etupenkissä "kunniapaikoilla", kuin se, että vauva luimuilisi takapenkissä potentiaalisena meluajana (ehkä eivät kässää, että kun karjunta alkaa, sitä ei saa heti hiljemmälle). Oma paikkani on kuitenkin penkkirivin päässä ja ovikin on sivuseinällä eli sinne ei ole mahdoton matka, eikä tarvitse kulkea keskikäytävää pitkin. 

Ehkä teen niin, että otan tutin ja pullon mukaan ja lisäksi valmistelen rinnan huivin alla valmiiksi niin, että se tarvitsee vain tuikata suuhun. 

ap

Vierailija
15/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä jokin erikoinen vihkiseremonia, kun kestää tunnin, toista? Ei normaali vihkiminen vie kuin hätinä puolisen tuntia.

Syötä se tenava juuri ennen kirkkoon menoa, niin nukkuu koko toimituksen ajan, ellei sitten ole koliikkilapsi. Istukaa varmuuden vuoksi sellaisessa paikassa, mistä pääsee suurempaa huomiota herättämättä poistumaan, jos lapsi alkaa kiljua.

Vierailija
16/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 11:08"]

Musta taas tuonikäisen kuuluu ensisijaisesti olla vanhemman lähellä. Lisäksi on todennäköistä, että tuon ikäinen ei edes herää  esim. musiikkiesityksiin yms. jos on vaikka unilla, suuri osa vauvoista kun on tottunut nukkumaan äänten keskellä.

[/quote]

Siis kyse on tunnista... Jos lapsi on ne vuorokauden 23 muuta tuntia vanhemman lähellä ja yhden tunnin jonkun toisen sylissä/vaunuissa kirkon pihalla, eihän tuon ikäinen edes tiedä siitä mitään? Voi jeesus taas mitä aivopieruja... YKSI TUNTI!

Vierailija
17/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää koettaa ahtaa vauva niin täyteen kuin mahdollista vähän ennen seremoniaa. Menot ovat katoliset, joten siksi kestää tunnin papin posmitukset.

ap

Vierailija
18/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:05"]

Takapenkkiin meitä ei varmasti "päästetä", hääparille on tärkeämpää se, että olemme etupenkissä "kunniapaikoilla", kuin se, että vauva luimuilisi takapenkissä potentiaalisena meluajana (ehkä eivät kässää, että kun karjunta alkaa, sitä ei saa heti hiljemmälle).

ap

[/quote]

Jos olette noin läheisiä ja tärkeitä, niin kai voit heille suoraan kertoa sen minkä täälläkin, eli huuto on kova eikä heti lakkaa?

Toisekseen ajattelen, että jos hääpari haluaa teidät vauvan kanssa paikalle ja eteen istumaan, niin sitten varmasti myös hyväksyvät sen, että teidän porukka saattaa hetkeksi viedä huomion vihkimiseltä.

Tiedän, että av:lla yleinen kanta on, että vauvat eivät saa päästää pihaustakaan kirkossa, mutta itse olen toista mieltä. Jos kuuluisin kirkkoon ja jos olisin menossa naimisiin ja jos kutsuisin ystäväperheen vauvoineen, niin hyväksyisin itkun ja huudon :). Minun (kuvitteellisessa) kirkossani lasten ei tarvitsisi olla äänettömällä.

Vierailija
19/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnan valmistelu??? WTF?

Vierailija
20/23 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, takapenkille ei päästetä. Haloo. Morsiusparilla on jotain muutakin tekemistä siilä hetkellä kun miettiä missä olette.

Ehdottomasti sinne takapenkille ja heti kun eka parahdus tulee, äkkiä ulos. älä edes mieti jotain rinta valmiiksi, vauvan huuto kirkossa kaikuu ja siellä ei ole silloin kenelläkään kivaa.

Jos mies haluaa, voi mennä istumaan sinne etupenkille, teidän perhettä edustamaan.

Ja mikä häätilaisuus kestää yli tunnin ? Reilu vartissa normaalisti ollaan ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi