Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä aloittaa lapsettomuuden tutkiminen?

16.09.2013 |

Ollaan 26v nainen ja 40v mies ja ollaan yritetty raskautta nyt reilu vuosi, mutta mitään ei tapahdu. Aikaisemmin käytin e-pillereitä (yasmin) ja lopetin käytön 08/2012. Alussa yritin laskea ovulaatioita, mutta kuukautiskierto ollut pillereiden lopetuksen jälkeen vaihteleva 26-33pv yksi kierto jopa 44 pv. joten ovulaatiota en osaa ennustaa. Tuurilla ei ole ajoitus osunut kohdalleen. Mieheni sairastaa selkäreumaa, johon lääkityksenä salazopyrin, joka myös voi aiheuttaa hedelmällisyyden alentumista. Lääkärin juttusilla ei olla käyty VIELÄ. Nyt kuitenkin tuntuu, että olisi aihetta mennä tutkimuksiin, jotta syy selviäisi. Mistä kannattaa aloittaa? Terveyskeskus? Työterveyshoitaja? Työtrveyslääkkäri? Yksityinen? Ja mitä siellä tutkitaan ensin?

Kommentit (2)

1/2 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Johanna03,

harmi, ettei teillä ole tärpännyt!

voitte hakeutua hoitoihin joko julkiselle tai yksityiselle puolelle. Julkinen puoli on edullisempi ja hidas, yksityinen puoli on kalliimpi ja nopeampi.

Me käymme nyt julkisen puolen polkua. Tämä polku alkoi varaamalla ihan tavalliselta terveyskeskuksesta lääkärin aikaa. Terveyskeskuslääkäri passitti minut monenlaisiin verikokeisiin (kilppari, sukupuolitaudit ja hormonit) sekä virtsakokeisiin. Myös mieheltä otettiin virtsakoe. Lääkäri tiedusteli kuukautiskiertoani, altistumistaerilaisiin lapsettomuuteen aih. syistä. Myös miehen altistumista ja sairashistoriaa käytiin läpi. Koska kaikki näytteet olivat ok/puhtaat, niin lääkäri kirjoitti lähetteen lapsettomuuspolille. Lapsettomuuspolilla käytiin miltei samat asiat läpi, mutta minulle tehtiin sisätutkimus+ultra. Mies passitettiin spermanäytteen antoon.

Lapsettomuuspoli on kesätauolla, joten miehen spermanäyte 2 on annettu ja odotamme 2 näytteen tuloksia ja siten kutsua lapsettomuuspolille. Mieheni joutui antamaan oligozoospermian vuoksi 2. näytteen.

ymmärtääkseni tämän jälkeen tulosten perusteella päätetään hoitolinjauksia - inseminaatio tai joku muu hoito.

Parhaiten ja tiivistetysti lapsettomuushoidon kulusta löytänet yksityisen puolen lääkäriasemien sivuilta.

Teille molemmille onnea ja voimia matkaan - hyvää kannattaa odottaa!

2/2 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (25) ja mieheni (34) päätimme myös aloittaa lapsettomuustutkinnat tänä vuonna ja kesällä menin terveyskeskukseen, jossa minulta otettiin verikokeet sekä tehtiin ainakin 2 kertaa alatietutkimus. Lääkäri myös kyseli kuukautisistani. Testeissä ei kuitenkaan löytynyt mitään epäilyttävää, joten seuraava askel olisi testata mies ja minulle monimutkaisemmat testit. 

Olin myös e-pillereillä (Yasmin) n.10vuotta ja lopetin ne viime kesänä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi