Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä näistä kannattaa lukea?

Vierailija
16.09.2013 |

Mitä seuraavista kannattaisi ehdottomasti lukea tai jättää lukematta? Kuuluvat siis yliopiston erään kirjallisuuskurssin lukulistalle. Goethe, Rousseau, Austen, Dostojevski, Kafka ja Faulkner tuttuja, tosin näitä teoksia en ole lukenut.

Rabelais: Pantagruel

Montaigne: Esseitä I–II

Cervantes: Don Quijote I –II

Sterne: Tristram Shandy

Rousseau: Tunnustuksia

Goethe: Vaaliheimolaiset

Austen: Emma

Stendhal: Punainen ja musta

Tolstoi: Sota ja rauha

Dostojevski: Karamazovin veljekset

Zola: Nana

Kafka: Oikeusjuttu

Woolf: Majakka

Faulkner: Absalom, Absalom

Mann: Tohtori Faustus

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, en toki hae niitä kirjoja. Valitsen itse kirjat, joista kysymykset tulevat enkä lue pelkästään tenttiä varten :) Minua kovasti kiinnostaisi nuo venäläiset, mutta kun on vain muutamia viikkoja aikaa lukea kuusi teosta, niin taitaa jäädä haaveeksi. Kesällä luin Dostojevskiä, muttei osunut juuri tuota kirjaa :)

Vierailija
2/12 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, haluat antaa itsestäsi kirjallisesti sivistyneen kuvan ja kaivanut sitä varten esiin tuon listan. Luulen vain, että taitaa jäädä lukematta suurin osa noista, ovat sen verran "raskasta tavaraa". Suosittelen aloittamaan hieman keveämmistä teoksista, että sinulle syntyy tottumus lukea. Myöhemmin sitten voit valita vaativampia opuksia. Nuo ovat kielellisestikin hankalia, sillä niiden suomennokset ovat sen verran vanhoja, että oma kielemme on ehtinyt kehittyä aika paljon sitten niiden kääntämisen, olkootkin että osan ovat kääntäneet erittäin taitavat suomen kielen käyttäjät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma on minun suosikkini, myös Don Quijotet. Emmasta on tehty elokuvakin. Vaikka kirjallisuuskursseilla on tärkeintä lukea itse kirjat, eikä katsoa elokuvaa, niin syvällisemmin ymmärrät tarinan kun teet molemmat. Samoin Don Quijotesta löytyy kirjastosta ja netistä yllin kyllin tietoa.

Vierailija
4/12 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet menossa tenttimään, niin lue kaikki. Olen tenttinyt useita klassikkokursseja, ja on hyvin vaikea sanoa millä perusteella kysymykset valikoituvat.

Jos haluat valita vain kiinnostavuuden mukaan, niin omia suosikkejani on:

Woolf: Majakka (Woolf on kuuluisa tajunnanvirtatekniikasta)

Mann: Tohtori Faustus (meille kaikille opettavainen tarina sopimuksesta paholaisen kanssa)

Cervantes: Don Quijote I –II (saa nauraa)

Vierailija
5/12 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rabelais kannattaa lukea. Kirjoitit, että sinulla on muutamia viikkoja aikaa lukea kuusi kirjaa, ei liene ponnistus. Jokaisen noista lukee päivässä parissa. Jos kirjallisuus on pääaineesi, etkä muutamassa viikossa ehdi lukea noita, niin kannattaa tarkastella ja kehittää lukutekniikkaasi, ne kirjamäärät lisääntyy vielä.

Vierailija
6/12 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kirjavinkeistä! Tenttikysymykset tulevat siis valitsemistani kuudesta kirjasta, joten arpomaan ei siinä mielessä tarvitse alkaa. 8, lista on siis ihan yliopiston sivuilta enkä ole sitä itse haalinut, vaikka halusitkin näpäytykselläsi antaa itsestäsi sivistyneen kuvan ;)

Minulla on pääaine toisesta tiedekunnasta ja sen lisäksi kaksi sivuainetta, kirjallisuus niistä toinen. Aikaa kirjallisuudelle on siis melko rajallisesti, reilusti alta parikymmentä tuntia viikossa. Lukunopeuteni lienee jotakuinkin 40 - 60 s/tunti, Rouva Bovarya lukee nopeammin kuin Bulgakovia!

Vierailija
7/12 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt saman kurssin näemmä. :) Haluatko vinkin? Etsi netistä tiedot noista kirjoista ja kirjailijoista. Löytyy juonitiivistelmät ja analyysipohdintaa ja kaikki. Kirjastossa on myös maailmankirjallisuuden kirjasarjoja, joissa noita on esitelty.

Lue ne. Sitten valkkaat ne mielenkiintoisimmat noista kirjoista ja hm - loput menee sitten netistä hankituilla tiedoilla. :) Noin mä sen kurssin suoritin... Noloa. :D

Pantagruel oli TOSI outo. Mutta aika lyhyt. Emma on ihan kiva. Tohtori Faustus on ihan luettava. Ja Majakka on itseasiassa aika hyvä.

Venäläisiä klassikoita en ole ikinä jaksanut lukea vaikka olen yrittänyt ja kesken jäi se Don Quijotekin.... :(

Vierailija
8/12 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki. Lukeminen kannattaa aina.

Vierailija
9/12 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat kannattamisella? Minusta nuo on kaikki tärkeitä ja kiinnostavia.

Vierailija
10/12 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta erityisesti? Ihan kaikki en ehdi lukea yhtä kurssia varten, vaikka tiedän kyllä, että kannattaisi!

Vierailija
11/12 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/12 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet niitä kirjoja, joista todennäköisesti tulee tenttikysymyksiä, en osaa vastata.

Mutta jos saa vastata ihan sen mukaan, mistä kirjoista itse pitää, niin noista mainitsemistasi omia suosikkejani ovat Sota ja rauha, Karamazovin veljekset, Emma ja Majakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi